Khamis, 18 Oktober 2007

rencana 6 april 2001

salam untuk assalamualaikum wbt isnin ni(9 april 2001) bermula laa ihsas kami program terbesar kami setakat ini.budgetnya sajer dijangka menelan belanja 70 000 genih mesir minta maaf untuk sahabat semuara sebab terpaksa guna emel orang lain kebetulannya entah camana saya cuba menggatal tangan kat dalam semuara yahoo groups then tetiba jer cairo102 yang yahoo tu dah takder. lebih kurang sebulan lepas ada keluar cadangan daripada farug husni menteri thaqafah mesir supaya di ajar subjek pendidikan seks di sekolah di mesir daripada peringkat kanak2 hinggalah dewasa.tujuannya ialah untuk memberikan kefahaman yang mendalam pasal seks, aids dan sebagainya supaya rakyat mesir faham pasal seks.tu kata2 mereka laa but dalam paper terbaru aqidati ada dimuatkan pendapat dan reaksi ulama dan doktor azhar.kebanyakannya menolak supaya diajar mata pelajaran khas seks di sekolah alasanya senang iaitu: kita tidak memerlukan subjek ini secara khusus di sekolah2.sebabnya kita dah ngaji ttg seks secara tak langsung.kita dah ngaji pasal batas2 aurat laki pompuan,muamalah laki pompuan,masalah janabah,suara wanita dan semuanya.kita juga belajar dalam hadis ttg larangan nabi kita untuk menyetubuhi isteri dari belakang dan semuanya.sedikit sebanyak asas halal dan haram telah kita pelajari.jadi pasal nak jadikan seks sebagai subjek khusus di sekolah2 para ulama mengatakan kita tak memerlukannya.then yang kedua ialah kita tak leh nak terima semua yang datang dari barat secara bulat2 sebab realiti kita berbeza saya teringat qardawi dalam kitabnya haula qadaya muasirah pernah menyebut umat islam sekarang ada 3 golongan;golonga pertama mereka yang menerima dari barat apa sahaja.baik atau buruk terima sahaja atas alasan kemajuan,pembaharuan,kemodenan dan sebagainya.idea setiap yang baru baik dan setiap yang lama tak baik ini sebenarnya berasal daripada evolution theory darwin(darwinisme) yang menganggap semua yang baru baik dan sebaliknya.(teori darwin masih dipertikaikan di barat oleh saintis dan pemikir barat dan mereka mengatakan bahawa pendapat darwin ttg evolusi tu tak layak dipanggil teori)qardawi meletakkan umat islam mesir sebagai mereka yang tergolong dalam golongan ini(kekadang terasa gak kebenarannya) golongan kedua ialah mereka yang terus sahaja menolak apa sahaja yang datang dari barat atas alasan kebaratan dan sebagainya dan golongan ketiga mereka yang menapis serta membaiki semula idea barat.apa yang baik tak bertentangan ngan nas kita terima dan apa yang tak baik kita tolak. so dalam masalah pendidikan seks ni abdul azim mut ini,abdul sobur shahin(2 ulama balaghah mesir pada masa sekarang )menegaskan secara lantang kita masih tak memerlukan subjek ini secara khusus.jangan di bandingkan dengan barat dalam bab ini.barat runtuh ahlaknya kerana berpegang dengan idealogi manusia khasnya teori seks bebas freud(freud mencadangkan supaya semenjak zaman persekolahan kanak2 harus belajar dalam keadaan bogel supaya mereka dah biasa dengan keadaan begitu yang akan melahirkan sebuah masyarakat yang maju-antara teorinya).dan kalau sahabat tengok dalam majalah2 terbaru dari eropah ada sahaja pasal penyakit dingin syahwat,gonorea,siflis dan peratus aids yang tinggi.itula pasal barat memerlukan mata pelajaran seks di sekolah.tapi kita di mesir dan msia khasnya yang terikat dengan islam dan budaya timur masih tak sampai pada tahap itu dan memang kita tak memerlukannya alasan kedua ialah subjek tu akan mengesampingkan kita daripada asas2 sains dan teknologi.mut ini mengatakan dalam temuramahnya dengan akidati bahawa apa yang perlu sekarang dari barat ialah kemajuan dari segi sains dan teknologi tanpa mengenepikan agama.apabila seks dijadikan subjek khusus akan mengesampingkan tujuan kita.harus dingat salah satu strategi barat untuk menghancurkan islam ialah dengan cara mengesampingkan umat islam daripada belajar sains dan teknologi.sementara mereka yang belajar agama secara khusus macam kami pula barat meragukan2 masyarakat dengan pertanyaan:mampukah orang yang berserban tak tau pasal sains ni menjadi pemimpin dan sebagainya walaubagaimanapun ulama sepakat boleh di ajar seks di sekolah cuma dalam batas agama sebagaimana yang ada dalam subjek fegh dan sebagainya saya tertanya2 apasal msia dah lama timbul cadangan ni(nak jadikan seks subjek khusus)sedangkan mesir baru jer timbul.sekali pk kan banyak sangat isu2 pelik timbul 2 3 tahun kebelakangan ni.ada ulama yang mengatakan kerajaan dan musuh2 islam di mesir semakin berani setelah kematian ulama agung mesir syeikh mutawalli syaarawi pada 1998.masa syaarawi ada dulu beliau agak bertegas terhadap sesuatu isu.so bila dia takder mereka jadi berani ditambah pula dengan syeikh azhar sekarang yang agak perlahan slow dalam bab politik.masa mula2 beliau mati,timbul isu soal penolakan hadis,then pasal walimah aashab bahri danmacam2 lagi. sebelum tu dekan fakulti usuluddin kaherah (azhar univ)mukti bayumi mengluarkan kenyataan bahawa wanita boleh pegang riasah ammah dan harus sewa rahim.kenyataan dia tu ditolak terus oleh ulama dan dr azhar lain bayumi berdalilkan boleh untuk wanita pegang riasah ammah(riasah ammah secara mudahnya maknanya ketua negara dan jawatan kerajaan yang penting macam agung ,pm dan sebagainya)bahawa pernah suatu ketika masa perang jamal sayyidatina aishah ra sendiri memimpin sebuah angkatan perang.so dalam barisan tu ada sahabat senior macam talhah,zubir awwam dan sebagainya.so berdasarkan peristiwa ini beliau berpendapat tak salah lantik wanita pegang riasah ammah. atiyyah saqar(bekas ketua lajnah fatwa azhar yang di anggap sekarang sebagai ulama agung fegh mesir)menolak pendapat beliau.atiyyah saqar menegaskan bahawa wanita tak boleh menjadi ketua negara berdasarkan asas penciptaan wanita yang berbeza daripada lelaki,berdasarkan bahwa kepimpinan umat tak pernah diberi pada lelaki dan bahawa sejarah islam tak menyaksikan wanita jadi ketua.apa yang berlaku pada masa nabi sulaiman (ratu balkis jadi ketua negara) itu hanyalah pada masa itu dan harus di ingat tak semua syariat sebelum nabi muhammhad diterima pakai(masa zaman nabi sulaiman,ada ayat quran sebut nabi sulaiman pernah memerintah kan para jin bina patung2 dan sebagainya sebagai tanda kerajaan sulaiman.dan patung berukir ni islam tak benarkan.so ini salah satu contoh syariat yang berlaku pada masa nabi sulaiman yang berbeza ngan kita)lagi satu masa tu ratu balkis tak jumpa nabi sulaiman lagi dan selepas ratu nabi sulaiman dengan izinNYA berjaya dakwahkah ratu balkis,kepimpinan jadi hak nabi sulaiman. dalam masalah sewa rahim,bayumi berdalilkan harus untuk seseorang menyewakan rahimnya untuk orang lain,maknanya tak jadi zina sebab kias pada ibu susuan.semuanya ditolak oleh ulama sebab semuanya akan jadi zina.macam bab bayi tabung uji,ada 7 kaedah bayi tabung uji antaranya benih laki di ambil dan disatukan dengan benih pompuan di dalam tabung uji then bercantumlah keduanya.lepas tu ambil sel yang dah bercantum tu ( tak ingat dah panggil istilah apa)dan dimasukkan kedalam rahim pompuan lain dan pompuan itulah yang akan melahirkan budak itu.ulama tegas kata haram antaranya lagi benih laki dan pompuan disatukan di luar rahim dan dimasukkan kedalam rahim isteri kedua laki itu dan ini juga dikira zina.ulama tegas mengatakan sekiranya ada orang asing yang terlibat dalam masalah permanian atau pun pembiakan ini dikira haram sebab islam mementingkan nasab(termasuk dalam maqasid syariah untuk jaga akal,agama,nasab,harta,maruah dan sebagainya).sekiranya percantuman itu melibatkan isteri dan suami yang daripada keduanya2 terhasil benih tu maka ia dikira harus.kalau selain dari kedua tu jadi haram so dalam bab bayumi tu ulama sepakat menolak pendapatnya.saya pun kekadang hairan gak pasal bayumi tu banyak sangat idea pelik2 cuma yang bagusnya beliau diam jer apabila di tentang dan terima kebenaran setelah dibahaskan oleh ulama lain(bayumi kelulusan falsafah dari azhar) kemudian pasal taleban.saya tak laa jelas sangat pasal taleban cuma yang saya tahu mufti mesir,ulama azhar dan qardawi sendiri khabarnya pergi ke afghan dan berjumpa dengan pemimpin di sana supaya tak meneruskan azam mereka untuk letupkan patung buddha di bamiyan. hujahnya ialah apabila kita kaji balik sejarah islam,amru al as masa masuk mesir tak hancurkan piramid dan patung abu haul(great sphinx) begitu juga wira2 islam lain tak la hancurkan sangat patung2 tu.macam juga afghan,masa tentera sahabat masuk ke afghan dulu pun mereka tak letupkan atau musnahkan patung di bamiyan tu mereka biarkan sahaja.so apabila taleban hancurkan patung tu akan jadi fitnah pada islam dan umat islam itu sendiri.barat akan gunakan sepenuhnya siaran elektronik dan media massa mengatakan islam tu kejam radikal dansebagainya dan mengikut maklumat internet yang saya terima duta taleban di us telah jawab benda ni dengan faktanya sekali tapi saya tak laa begitu harap berita kat tenet ni cuma apabila rombongan azhar sampai ke afghan semuanya dah selesai patung tu dah dimusnahkan.khabarnya cnn gunakan sepenuhnya gambar patung yang diletupkan itu untuk bagitau eropah dan barat bahawa islam ni ganas..... bercakap pasal muktazilah moden(rasionalisme)saya taklah pakar sangat dalam bidang idealogi ni.cuma asas2 pemikiiran dan falsafah muktazilah telah di guna pakai balik oleh sebahagian orang pada masa ini.asas menghukum kita(disebut nilai )dan asas pemikiran kita ialah quran dan sunnah.kita mengiktiraf akal cuma kita meletakkan nas mendahului akal, akal terbatas tak mungkin untuk akal menyelami sesuatu yang metafizik(yang tak nampak atau alam ghaib).so muktazilah meletakkan akal sebagai rujukan tertinggi mendahului quran.sekiranya nas quran bersamaan dengan akal mereka ,mereka menyokongnya dan menafsirkan nas tersebut dengan baik.sebaliknya sekiranya nas tersebut bertentangan dengan akal mereka menakwilkan nas tersebut berdasarkan akal mereka.itulah bahayanya muktazilah.cuma ulama tak kata muktazilah awal macam juba i atau wasil ata sebagai kafir cuma ulama mengatakan mereka ahli bidaah. yang menjadi masalahnya ialah muktazilah selepas mereka sepertilah puak mujassimah dan sebagainya yang menakwilkan berbagai2 ttg zat ALLAH. sekarang ni muktazilah kembali lagi setelah diberi nafas baru dan diberi pakaian baru(dikenali sebagai rasionalisme).kalau dahulu serangan ditujukan terhadap aqidah dan tauhid yang meyaksikan munculnya abu hassan al asy ari dan ahli sunnah wal jamaah kali ini serangan ditujukan pada syariah.hujah2 mereka bertunjangkan kepada nas quran dan hadis cuma serangan di khususkan pada syariah antaranya mendahulukan maslahat dari nas.dalam kitab tarikh tasrie tahun satu alazhar(kuliah syariah banin) syarat maslahah ada banyak. antaranya maslahah tak boleh direka2.maslahah bukan maslahah yang bertentangan dengan nas,dan maslahah hendaklah benda yang baik dan menjadi perbuatan ramai itu barulah maslahah itu dianggap syara.dalam masalah maslahah ini harus di ingat bahawa dalil maslahah berada di antara yang terkebalakang.kita berpegang pada quran sunnah ijmak ulama dan qias.hanya 4 ini yang disepakati.sementara kaedah adat,maslahah,istihsan,qaul sahabi,amalan penduduk madinah dan sebagainya dah termasuk dalam dalil yang khilaf ulama.so amalan mendahulukan maslahah merukan sesuatu yang songsang contoh apabila nas mengatakan wajib mendirikan hukum ALLAH(hudud) mereka berhujah bahawa kita bukan tak nak dirikan hukum hudud tapi yang penting sekarang ialah masalah buta huruf di kalangan umat islam,peratus kejahilan yang tinggi,kemiskinan,masyarakat majmuk dan sebagainya.memang kita akui islam akui pasal kejahilan mesti dibanteras,kemiskinan mesti dibanteras,tapi harus di ingat jangan sampai tak melaksanakan perintah sebab kewajipan hudud merupakan nas yang qat ie(jelas) dan kewajipan pemmerintah terhadap masalah kemiskinan dan sebagainya adalah tanggungjawab umum yang dikira sebagai kepentingan umat islam.jadi hujah sebegini apabila di balut dengan quran dan hadis pastinya ramai umat islam yang terpedaya... begitu juga dakwaan bahawa quran harus ditafsir kembali dan pintu ijtihad harus di buka kembali.memang tak jadi masalah nak tafsir kembali quran tapi kena nafsu ikut quran jangan quran ikut kita.orientalis sedar untuk hapuskan tulisan quran atau quran itu secara zatnya tak mungkin.dan ini telah di janji olehALLAH bahawa kami yang jaga quran(MAKnanya dari segi tulisan tu)sementara tafsiran dan takwilan guran tu ulama kena jaga.dalam masalah tafsir ni ada suatu ilmu dipanggil usul tafsir yang di asaskan oleh ibnu taimiah(kalau tak silap) supaya tafsiran tu tak lari dari makna asal begitu juga masalah pintu ijtihad dibuka semula.sebenarnya pintu ijtihad tak tertutup dan takder sesapa yang boleh tutup pintu yang di buka oleh rasul kita(sebab nabi membenarkan ulama berijtihad so seolah2 nabi kita laa yang membuka pintu ijtihad pada asalnya).cuma pada masa kejumudan fegh dulu ulama dah perasan bahawa telah ada golongan yang tak mampu ijtihad dan mendakwa bahawa ini adalah ijtihad dan sebagainya maka lahirlah seruan pintu ijtihad telah tertutup.sebenarnya seruan ini ialah untuk jaga syarat2 ijtihad dan sebagainya sebab pada masa itu semuanya masih belum tersusun rapi. so seruan untuk buka kembali pintu ijtihad ini ialah seruan yang tak der makna sebab pintu ijtihad tak pernah ditutup.cuma yang menjadi seruan sesetengah pihak ialah supaya syarat2 untuk mengeluarkan hukum dari quran(ijtihad)dan sebagainya dilonggarkan.apabila dilonggarkan syarat2 ini maka akan lahirlah pendapat2 baru pasal islam atas nama ijtihad dan sebagainya padahal mereka tak layak untuk berijitihad.kesemua pendokong rasionalisme ini biasanya akan menggunakan tafsiran dan hadis yang maknanya diselewengkan saya rasa cukuplah pasal rasionalisme sebab benda tu panjang sangat dan kena kaji tajuk ini secara khusus sebab ianya melibatkan banyak disiplin ilmu termasuklah tafsir dan hadis selain akidah,usul fegh,fegh,falsafah dan sebagainya. kita menghormati kepada semua golongan yang nak tegakkan islam cuma beringatlah sebab benda ni halus sangat.jarum2 mush ni halus sangat kekadang kita tak nampak kecuali oleh mereka yang tajam pandangannya.kalau sahabat lebih dalam mengkaji dan mengaji pasal rasionalisme dan idealogi ni pastinya sahabat akan berjumpa dengan macam2 teori termasuklah etos kerja(kononnya islam nak bangkit kena buat macam kristian yang memisahkan agama daripada kehidupan,dakwa mereka eropah maju setelah pembaharuan atau disebut tajdid dilakukan dalam agama)teori islamisasi ilmu dan sebagainya. ada seorrang penulis mengatakan bahawa abad depan merupakan abad untuk asia.sebabnya asia mempunyai kepakaran(jepun),sumber manusia,kawasan yang baik dan berpotensi dan sumber alam yang banyak.tak kurang yang mengatakan bahawa china yang mempunyai hampir 1.3 bilion penduduk(angka tu tak pasti)akan menjadi kuasa ekonomi besar dunia pada masa akan datang.apa yang china lakukan selama ini dah mula nampak hasilnya.ekonomi yang pada asalnya ditutup dah mula mengembang dan mula untuk melimpah keluar khasnya setelah hong kong kembali ke pangkuan naga besar.kita tak tau sejauh mana benarnya dakwaan itu kerana asas2 ketamadunan masih belum lengkap di negara kita.yang pasti pertembungan antara timur dan barat akan menjadi kenyataan setelah kegagalan komunis russia bersaing ngan barat.namun ulama menegaskan bahawa kita umat islam harus bersedia kerana bukan sahaja china dan jepun yang akan berdepan dengan barat tetapi juga umat islam sedunia.perkataan pertembungan antara timur dan barat itu banyak sangat ertinya.yang pasti kita tak boleh bergantung kepada beruang panda dan bunga sakura.kemenangan kita adalah usaha kita rasanya2 dah letih dah nak taip banyak tambahan lak dalam keadaan spontan dan bersahaja.ada apa2 tu harap maalish laaa deh kalau ada sesapa sahabat yang baca buku the clash of civilization yang samuel hutington karang tu tolong bagitau saya.susah nak cari buku omputeh kat sini kalau ada pun mahal.kalau murah pun bukannya paham.nak nanti terjemah rasanya lambat lagi kami di azhar kaherah akan exam pada 25 mei ni doakan kami yer(rasanya sama jer tarikh ngan kekawan kat muhafazah)doakan kami semoga diberikan ketenangan dan kejayaan yang membawa kita semua ke arah yang di redaiNYA salam rindu dari jauh,salam sayang dari kota seribu menara,salam dari kaherah
abu muhammad
6 april 2001
abbasia,kaherah
a.r.e

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Hi Exactly as you say.

Tanpa Nama berkata...

Hello Thanks for sharing your thoughts. Take care.