Ahad, 26 April 2009

kerahmatan yang hilang muncul kembali

assalamualaikum
sekarang aku ngaja tahun 4, dok baca talaqqi pasal kisah nabi yusuf(surah yusuf). sambil2 tu aku rujuk tafsir, pastinya tafsir pimpinan rahman n tafsir ibn kathir. memula dari awal...langkah2 ada gak skit2 n then sampai pada tahap buniyamin dah kena tahan atas tuduhan mencuri. so 2 orang anak nabi yaakub hilang. first, yusuf yang hilang tanpa sebarang berita...2nd buniyamni ditahan oleh pembesar mesir(nabi yusuf) atas tuduhan mencuri. n then tambah seorang lagi, robel..ada yang kata yahuza ambik keputusan untuk tidak pulang ke kan an. dia mengucapkan aku tidak akan keluar dari bumi ini sehingga ayahku mengizinkanku untuk pulang atau aku menerima hukum allah pada aku. really dah 3 orang anak nabi yaakub yang hilang(samada ditahan,disangka hilang atau tak nak balik). yang paling aku terkesan kata-kata robel/ yahuza tu n then kata2 nabi yaakub tu(fa sabrun jamil).( aku tidak mengadu pada makhluk, aku mengadu pada tuhanku yang maha agung). rasa nak nagis jer bila dia sebut camtu. at last, mereka semua dapat berkumpul semula bersama nabi yusuf di mesir. apa pun, sabar tu memang indah walaupun pada mulanya pahit. n adulah padaNYA yang Agung

Tiada ulasan: