Jumaat, 18 Disember 2009

petikan majalah.....sambutan hari asyura


.....berkenaan dengan perayaan atau cara menyambut hari asyura, umat islam boleh dibahagikan kepada 3 bahagian/kumpulan

1) kumpulan pertama
mereka ini menjadikan hari asyura sebagai hari kesedihan dengan sebab terbunuhnya saidina Husayn ra(cucu baginda SAW) di karbala. justeru mereka akan menampar pipi, mencarikkan baju/pakaian dan berdoa dengan doa jahiliyyah. kesemua perbuatan ini merupakan perbuatan yang bidaah kerana bersalahan dengan hadith nabi Muhammad SAW yang bermaksud(bukanlah dari golongan kami mereka yang menampar pipi, mengoyakkan baju dan berdoa dengan doa jahiliyyah). selain itu, mereka juga mengharamkan perkahwinan pada bulan muharram.

2) kumpulan kedua
mereka yang melampau dalam bersukaria dengan menjadikan hari ini sebagai hari untuk makan dengan mengadakan jamuan, mandi(berkelah), bercelak mata dan sebagainya. banyak hadith disebut kononnya sesiapa yang mandi pada hari ini, dia tidak akan ditimpa penyakit pada tahun itu kecuali penyakit yang membawa mati. hadith ini merupakan hadith palsu.

3) kumpulan ketiga
mereka menjadikan hari ini sebagai hari untuk mendekatkan diri kepada Allah SWT dengan berbuat ibadat sebagaimana yang dianjurkan oleh Rasulullah SAW dengan berpuasa pada hari ke 9 dan 10 (hari asyura) Muharram. mereka juga bersedekah dan berbuat kebajikan mengharapkan keredaan Allah SWT. ada athar dari abdullah amru al-as bahawa sesiapa yang berpuasa pada hari asyura seolah2 dia telah berpuasa selama setahun dan sesiapa yang bersedekah pada hari berkenaan seolah2 dia telah berpuasa setahun.

*artikel ini(sebahagiannya sahaja) diterjemah secara bebas dari majalah al-Tasawuf al-Islamiy, muharram 1422H/april2001M. artikel asal ditulis oleh syeikh abdul syukur isa, iamam masjid al-ahmadiy di tanta, republik arab mesir dalam ruangan dari mimbar dengan tajuk asal asyura...di antara jahiliyyah dan Islam

Tiada ulasan: