Sabtu, 30 Januari 2010

aku...... facebook, twiiter dan mirc

Dengan namaNYA Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

facebook....perkataan yang cukup popular skang ni. setidak-tidaknya kat sek aku. kekawan aku yang menaip guna dua jari, satu jari kanan dan satu jari kiri skang ni aku agak dah mula idup jari-jari mereka. kalau sebelum ni aku agak kemahiran dan kelajuan menaip mereka bagaikan kura-kura melintas jalan, pastinya skang akan laju dan ada power turbo setidak2nya bagaikan ayam kampung mematuk padi. kalau dulunya ada yang tak begitu suka istilah english skang dah mula membiasakan diri dengan istilah komputer, istilah internet dan sebagainya. aku yakin kekawanku yang dulunya jahil tukir, mata bole + berpinar + pijar mata pasal komputer akan bertukar jadi seorang yang alim, lebai kampung paling koman, tak pun maybe ada yang akan jadi profesor bab komputer. aku yakin kekawan sekerjaku yang dulunya bila aku bercakap pasal blogspot, twitter, wordpress, termasuklah pasal facebook menggeleng kepala tidak tahu apa-apa dan termasuk dalam golongan ntah apa apa ntah skang bila diajak berbual pasal facebook at least akan berair mulut, berlenjor air liur dan senyum sampai ke telinga keseronokan. realitinya facebook memberikan suatu suasana dan perasaan baru untuk semua. seorang demi seorang mula mendaftarkan diri dengan facebook. suatu perkembangan yang bagiku cukup elok dan menarik. semoga anda semua dapat menggunakan kemahiran facebook anda ke arah sesuatu yang lebih bermanfaat.

aku juga mempunyai akaun facebook, pengalaman aku bertahun dengan mirc dulu membuatkan aku takla rasa kekok nak daftarkan diri dengan facebook. aku ingat masa aku dok di elmarg kekawan serumah kat sana memperkenalkan aku dengan pc, komputer dan internet. buleh la baca akhbar bharian, utusan dan sebagainya secara maya. masa tu isu yang hangat ialah isu reformasi. then aku kenal laman web soccernet yang aku ikuti sampai skang. at least terubat gak la rinduku pada tanahair sendiri. realitinya perkenalanku dengan mirc menjadikanku seorang yang asalnya tak pandai menaip, jari 2 batang jer idup n guna masa nak menaip, bila dok layan mirc lelama jadi idup gak jejari lain. skang walaupun x selaju masa aku dok ukm dulu, rasanya kalau orang tgk aku menaip. orang tak kata aku ni orang baru bab tenet n komputer ni. tak tau la. kediannya pasal english. hampir bertahun aku tinggalkan english. bila aku kenal tenet, aku terpaksa baca n surfing dalam bahasa english. aku dok layan soccernet, official web site barcelona dan sebagainya. skit sebanyak ada improvement pasal BI aku. tapi aku tak guna sangat, sekadar faham nak baca web n blog pasal bola jer la. masa dok ukm dulu pun byk gak reference dalam BI, tapi aku tak la laju sgt. rasanya aku kena blajar balik pasal BI ni.

bila aku masuk dalam facebook, aku cari orang jer. cari kekawan lama. aku taip jer nama sesape aku nak cari, byk gak yg aku temu. ada kekawan masa smua rahmaniah dulu, ada kekawan masa al-azhar dulu, ada kekawan masa dok ukm, masa maktab pun ada. ada gak kekawan sekerja. cuma aku nak tegur mereka aku rasa malu, berat hati, bukannya apa. kalau yang lelaki tu kebanyakannya nombor hp mereka dah ada dalam hp aku. kalu ada apa2 yg ptg tu rasanya aku send sms jer. takpun calling terus. lagi satu pasal kekawan pompuan macam ex classmate aku , aku rasa keberatan lagi nak send message untuk mereka. cukuplah cari aku kat blog ni kalau ada apa2 hal. kebanyakannya dah berumahtangga. dah ada suami. aku pun tak kenal suami mereka camana orangnya. bila aku dengar pasal facebook ni buleh membuatkan suami isteri bermasam muka, aku rasa berat hati gak sebenarnya. biarlah. sememangnya ada garis merah yang aku harus patuhi dan takleh nak langkahi. kalau dah jumpa berdepan, kenal suami mereka tu rasanya lain cerita. yang penting semuanya dalam keadaan bermaafan supaya kita tak perlu naik ke court Tuhan di akhirat kelak.

benda-benda teknlogi ni semuanya atas kita(bagi aku la). ni aku cakap secara umum jer la. jangan kira dengan dasar atau polisi pemerintah, kuasa sebagai suami dan ayah. atau nak pakai hukum ihtiyat, berjaga-jaga atau sebagainya. ni aku cakap santai jer. malas nak rujuk n buka kitab. macam gak radio, televisyen, telefon, semua tu kalau tak silap aku ulama biasanya jawab dengan analogi dengan pedang. kalau pedang tu berada di tangan umar al-khattab ra, abdulllah amir al-jarrah, al-muthanna harithah dan sebagainya benda tu akan jadi baik jer. tapi kalau pedang yang tajam berkilat tu berada di tangan jack the ripper, the jackal, lanun atau perompak benda tu akan jadi tak baik. so tengok atas orang jugakla. benda teknlogi ni ok jer, tapi penyalahgunaan kepada benda ni yang masalah. macam facebook gak la, kalu bebudak u dok guna untuk tukar2 maklumat pasal kertas kerja, assigment, tesis or apa2 la ok jer. tapi kalau dok sembang benda dalam kain, rahsia orang dan sebagainya tu yang jadi masalah. yang tu kita sama2 jaga la. biarlah apa yang kita buat, kita tulis, kita pk semuanya dalam kerahmatanNYA.

secara peribadi, untuk aku bergelumang dengan facebook sebagaimana aku dok bergelumang dengan mirc dulu, rasanya aku masih keberatan. keberatan kerana memikirkan banyak juga masaku yang hilang, walau pun aku akui ada manfaatnya juga namun aku lebih senang menghabiskan masaku dengan buku-bukuku yang masih tak abis aku baca, dengan anak bini dan keluargaku yang menjadi tanggungjawabku. tak pun dengan dunia blog aku. bila aku baca sabila al-muhtadin, aku curahkan kat sini. paling koman aku ingat apa yang aku baca. yang membaca pula dapat info. harap2 gitula. buat semua kekawan, kalau jumpa blog aku ni, nama aku terpapar kat mana2 blog or portal or web orang lain, tak pun facebook aku, maaf byk2 kalau aku tak respons segera. kekadang aku amik masa nak respons semua. khasnya yang berkaitan dengan benda2 ilmiah. benda cam ni takleh nak jawab memain jer. lagi satu, kalau kekawan jumpa n tengok nama aku tercatat di mana2, tandanya aku masih idup, masih dikurniakan Allah kesempatan untuk bernafas, doakanlah padaku semoga aku sentiasa dalam kerahmatan dan keampunanNYA. tempoh hilangku khasnya semasa dok kaherah dulu bukanlah bererti aku melupakan semua orang. aku takkan lupa mereka yang pernah hadir dalam idupku, khasnya mereka yg byk susah n letih keranaku. anda semua still dalam ingatanku.

Tiada ulasan: