Rabu, 9 Jun 2010

Nabi Musa dan kaumnya......(23,24:5)

Berkata 2 lelaki di antara orang2 yang takut(menyalahi perintah tuhan), lagi yang telah diberi nikmat(taufik) oleh Allah kepada keduanya,” seranglah mereka melalui pintu itu, kerana apabila kamu memasukinya maka sudah tentu kamulah orang2 yang akan menang, dan kepada Allah jualah hendaklah kamu semua berserah(setelah kamu bertindak menyerang), jika benar kamu orang2 yang beriman”.
(23:5)

2 orang lelaki ini juga takut, tetapi mereka bukannya takut kepada musuh yang bertubuh besar dan berbadan sasa itu. Apa yang mereka takutkan ialah siksa Allah SWT yang bakal menimpa mereka kerana mengingkari perintah tuhan supaya pergi berperang. Di dalam ayat ini, tuhan telah menerangkan bahawa mereka diberi nikmat olehNYA, iaitu nikat keteguhan iman. Ke2 orang itu disebut di dalam kitab tafsir sebagai Yushak bin Nun dan Kaleb bin Yefuna. Mereka berdua berkeyakinan asal sahaja mereka bernai menyerbu masuk melalui pintu kotanya, pasti kemenangan akan dapat dicapai. Mungkin ada yang mati di dalam pertempuran, namun oleh kerana hebat dan sengitnya penyerbuan itu, musuh akan kelam-kabut dan kucar-kacir seterusnya kemenangan kan dapat diraih. Begitulah tingginya semangat juang mereka berdua. Namuan apalah daya mereka berdua. Propaganda yang melemahkan semangat juang mereka lebih dahulu telah dilontarkan oleh 10 orang naqib. Nyata semangat juang mereka sudah lemah.

Mereka(menolak dengan) berkata,”wahai Musa! Sesungguhnya kami tidak akan memasuki negeri itu selamanya selagi kaum itu masih berada di dalamnya, oleh itu pergilah engkau bersama tuhanmu dan perangilah mereka. Sebenarnya kami di sinilah duduk menunggu.”
(24:5)


kaum bani Israel hanya mahu menerima buah yang telah masak. Mereka tidak mahu pergi berperang. Mereka hanya duduk menunggu. Sempat lagi mereka berkata kepada nabi Musa as supaya pergi berperang dengan tuhanmu, kalau engkau bersama tuhanmu itu mendapat kemenangan, barulah kami akan masuk ke sana. Alangkah murkanya nabi musa as mendengar kata2 itu. Sudahlah ingkar kepada perintah tuhan, berani pula mengeluarkan kenyataan seperti itu terhadap Allah SWT.

Alangkah murkanya nabi Musa as mendengar kata2 itu. Sudahlah ingkar kepada perintah tuhan, berani pula mengeluarkan kenyataan seperti itu terhadap Allah SWT.

Tiada ulasan: