Rabu, 9 Jun 2010

Nabi Musa dan kaumnya......(25,26:5)

Nabi Musa(merayu kepada Allah) katanya:”wahai tuhan! Sesungguhnya aku tidak dapat menguasai selain daripada diriku sendiri dan saudaraku(harun), oleh itu pisahkanlah antara kami dengan kaum yang fasiq itu”.
(25:5)


pada masa itulah nabi Musa mengadu kepada Allah tentang hal kaumnya yang pengecut dan lemah imannya. Lalu nabi Musa menegaskan bahawa segala perintah tuhan akan beliau laksanakan, walaupun hanya berdua bersama saudaranya Harun. Kalau saja perintah tuhan datang menyuruh menyerbu masuk ke kota berkenaan, baginda sanggup melaksanakannya walau pun hanya berdua bersama saudaranya Harun as. Pastinya orang2 yang berani dan beroleh nikmat keteguhan iman seperti Yushak bin Nun dan Kaleb bin Yafuna akan menuruti jejak langkah mereka berdua. Inilah peribadi seorang rasul yang memikul tanggungjawab yang besar. Mana yang bersedia mati untuk tuhan, ikutilah aku. Siapa2 yang ragu, fasiq, boleh saja tinggal diam bahkan boleh kembali ke mesir menjadi hamba abdi.

Allah SWT berfirman:” sesungguhnya negeri itu adalah diharamkan kepada mereka memasukinya-selama 40 tahun, mereka akan merayau2 dengan bingungnya(di sepanjang masa yang tersebut) di padang pasir(Sinai), maka janganlah engkau berdukacita terhadap kaum yang fasiq itu”.
(26:5)


Musa as hendak pergi berperang sendiri, bersama saudaranya Harun as dan mereka yang teguh imannya namun tidak dikabulkan tuhan. Kalaulah Allah mengizinkan berlakunya peperangan itu, yang kalau dengan izinNYA tetap akan mendapat kemenangan, bagaimanalah dengan orang2 yang telah rosak budinya ini, yang telah remuk jiwanya kesan penindasan perhambaan turun-temurun selama hampir 400 tahun semasa berada di mesir. Apalah ertinya masuk melenggang-kangkung ke negeri yang telah dijanjikan itu. Apalah sangat yang boleh diharapkan dari mereka lagi? Penyerbuan belum boleh dilakukan. Mereka harus diasingkan dahulu ke belantara. Hendak dibawa pulang ke mesir tidak mungkin lagi. Biarlah mereka mengembara merayau-rayau 40 tahun di tengah padang pasir. Biarlah mereka bertukar generasi, biarkan generasi pengecut itu mati dahulu, nanti lahirlah generasi yang kuat jiwanya, yang tidak mengenal erti perhambaan lagi.

Kita dapat mengambil banyak pengajaran daripada kisah nabi Musa as bersama kaumnya. Khasnya tentang jiwa dan keadaan suatu kaum yang terlalu lama menjadi hamba. Inilah juga yang terjadi di Amerika ketika berlakunya peperangan perhambaan di antara utara dan selatan hampir 200 tahun yang lalu. Apabila pihak utara menang, semua hamba dibebaskan dan diberi kemerdekaan. Ramailah orang2 berkulit hitam dimerdekakan dengan dekri presiden. Namun apa yang berlaku selepas itu? Setelah dibebaskan, mereka kembali ke rumah2 tuan besar mereka yang berkulit putih, memohon supaya kembali diambil dijadikan hamba. Kenapa berlakunya demikian? Jiwa mereka belum bersedia dimerdekakan. Kalau merdeka, bagaimana dengan jaminan hidup, bagaimana dengan pekerjaan cari makan mereka. Nyata jiwa mereka masih belum dimerdekakan. 100 tahun kemudian barulah timbul gerakan berkulit hitam amerika yang meminta persamaan hak dengan kulit putih, setelah berkali-kali bertukar generasi. Kalau kita lihat gerakan kemerdekaan di negara2 yang terjajah, kepimpinan gerakan berkenaan bukan lagi di tangan orang tua. Ianya dipimpin dan dimulai oleh generasi baru yang masih muda, yang tengah bergelora jiwa dan semangatnya. Orang2 tua sdah pun berputus asa, apatah lagi mereka telah menyaksikan beberapa perjuangan dan pejuang yang terdahulu dari mereka mengalami kegagalan. Justeru itulah, negara2 yang telah mencapai kemerdekaan seharusnya memberikan perhatian mereka kepada generasi muda yang tidak terikat lagi dengan zaman dan suasana yang lama. Generasi inilah yang akan mencorak suatu visi baru untuk kaum mereka.

Dalam riwayat bani Israel seterusnya, setelah nabi Musa as wafat, Yushak bin Nun meneruskan kepimpinan baginda. Sementara nabi Harun as lebih dahulu pulang menemui Allah SWT.

* tafsir rahman & tafsir al-azhar

Tiada ulasan: