Jumaat, 6 Ogos 2010

kuliah maghrib.......musalli 6/8/2010

ubadah bin al-samit ra meriwayatkan hadis daripada rasulullah SAW, bahawa baginda pernah bersabda: 5 solat ini difardukan oleh Allah SWT akan segala hamba, maka barangsiapa mendatangkan dengan dia, sempurna dan tiada dikurangkan haknya, yang mengurangkan dia adalah baginya pada Allah SWT, janjinya bahwa memasukkan dia ke dalam syurga. barangsiapa meninggalkan dia dan meringankan dia dengan haknya, tiada ada baginya pada Allah SWT itu akan janji, jika dikehendaki dikasihankandia, maka jika dikehendaki diseksanya.

Ubadah bin al-Samit(abu alwalid almadaniy) bin khaif al-ansariy al-khazrajiy al-badriy merupakan seorang sahabat besar, orang ansar(khazraj) dan terlibat sama dengan rasulullah SAW ketika perang badar. hadis ini riwayat imam abu dawud (1420) dan al-nasaaiy. ubadah meninggal dalam tahun 34H ketika berumur 72 tahun.

sesiapa yang bersolat dengan cukup rukunnya dan syaratnya, Allah SWT berjanji akan memasukkannya ke dalam syurga. sebaliknya jika sesiapa yang tidak bersolat atau meringankan hak solat, maka dia tidak termasuk dalam janji syurga oleh Allah SWT.


ada hadis lain yang bermaksud: bahawa seorang lelaki( perempuan pun termasuk juga)sesungguhnya ia sembahyang dan kesalahannya dihantarkan ke atas kepalanya, maka tiap2 sujud gugur kesalahannya hingga habis dan gugur segala kesalahannya.
(hadis ini riwayat abdullah bin umar...ibn hibban dan al-baihaqiy dalam sunan kubra...hadis sahih)

mengikut ceritanya, ibn umar melihat seorang pemuda sedang solat dengan solat yang panjang. lama dia berdiri menunaikan solat. ibn umar merasa kagum dengan pemuda itu, lalu dia bertanya siapakah pemuda itu? jawab orang ramai aku kenal pemuda itu kepada ibn umar. lalu kata ibn umar ra kalaulah aku kenal pemuda itu, aku akan suruh dia panjangkan juga rukuk dan sujudnya(kerana pemuda tersebut lama masa berdiri tapi sujud dan rukuknnya pendek) kerana aku pernah mendengar hadis nabi(hadis seperti di atas).

* sebahagian isi kuliah maghrib.

Tiada ulasan: