Ahad, 12 September 2010

suatu masa dahulu...bersama teman indonesia(amirzan)

detik yang paling berdebar semama peperiksaan di azhar univ ialah peperiksaan dan saat2 keluarnya keputusan peperiksaan. biasanya peperiksaan diadakan 2 kali setahun iaiatu bulan disember untuk sem 1 dan bulan mei untuk sem 2. secara keseluruhannya peperiksaan untuk peringkat sarjana muda di al-azhar lebih kepada ingatan dan kefahaman. tak perlu lagi nak cari atau buat research pasal benda2 baru macam orang buat tesis peringkat master. bentuk exam pulak, ada yang jenis bertulis, lisan dan ada juga yang diambil daripada assingment (bahath). biasanya subjek yang kena masuk ujian lisan untuk kuliah syariah ialah al-Quran(ni paling susah), usul figh, fiqh perbandingan dan fiqh mazhab. ujian lisan ni biasanya diadakan 2 minggu sebelum ujian bertulis. masa ujian lisan diadakan, pihak univ mengasingkan pelajar arab dan bukan arab. bukan arab pula dibahagikan kepada bilik2 tertentu mengikut abjad nama. dalam bilik ujian, ada seorang atau 2 orang pensyarah dan kita masuk tidak mengikut giliran, sapa nak masuk dulu dipersilakan secara beregu(2 orang). so kena cari kawan yang nak masuk dengan kita. kadang2 markah kita 2 orang ni akan dibahagikan secara purata. sapa nak masuk last pun dipersilakan.

biasanya aku tak suka masuk last atau tengah2. aku suka masuk awal sebab bagi aku masa tu pensyarah tak boring lagi. tengah fresh. kalau dah boring, letih semangat n mood pun dah takder. pastu lak bila jer masuk 2 orang n keluar, kami akan berkerumun dan tanya 2 orang tu apa yang ditanya dan camana pensyarah tu, susah ker tak. so bila je aku nak masuk, aku main masuk jer, tak kisah saper jadi partner aku, yang penting aku masuk awal. kebanyakan kami dari msia suka masuk lewat, so bila jer aku masuk awal aku tak pedulikan sape jer jadi partner aku. bila kerapkali aku masuk awal, aku perasan ada seorang indonesian suka gak masuk awal dan dia seringkali jadi partner aku. ingat lagi namanya amirzan, berasal dari acheh indonesia. katanya kalau kita dah hafal, faham dan ingat usah dibuang masa, masuk aje. tak perlu lagi ditunggu2 nanti kalau ditunggu lama2, kita rasa bosan dan semakin gemuruh. kadang2 ada gak aku terlekat semasa menjawab soalan pensyarah. biasala pensyarah ni, kadang sajer disoalnya benda yang berbelit2 dan agak susah, so jawapan aku tak cukup kuat, gagal mengaitkan peristiwa yang baru berlaku sekarang dengan apa yang terdapat dalam buku, biasanya amirzan lah yang akan tolong tambah. gitula sebaliknya kalau dia terlekat (jarang sangat) aku la yang akan cuba tambah. alhamduliLlah setiap tahun kami lulus peperiksaan dan setiap tahun kami akanjadi partner masa ujian lisan. dia pun kekadang2 bila jer nak ujian lisan sajer cari aku untuk masuk awal.

bila aku berada di bandar baru bangi, sekali lagi kami dipertemukan. aku wat tajuk pasal bursa malaysia. dia khabarnya wat tajuk pasal undang2 syariah di acheh dan aku tak tau sejauh mana perjalanan tesis/disertasinya. bila tsunami melanda acheh 2004 dia kehilangan ayah dan ahli keluarganya. dia pulang dan aku tak mendengar lagi beritanya sehingga kini entah hidup entah kan mati.

bila akhir2 ni aku baca pasal masalah msia-indo rasa tak seronok. mcm2 maklumat tentang demonstran tu. ada yang kata semua tu kristian, ada yang kata nasionalis fanatik, ada yang kata demonstran upahan, tak tau lah yang mana satu. cuma bila aku terkenangkan pelajar2 indonesia di azhar, aku rasa pelik kalau mereka yang jadi demonstran. maybe kenyataan bahawa demonstran tu sebenarnya diupah betul, maybe mereka(demosntran) hanyalah segelintir daripada keseluruhan saudara kita dari indonesia yang seagama, seumpun dan sebangsa.

apa yang pasti, janganlah sampai arab sama arab bergaduh, yang menangnya ialah yahudi israel. jangan jadi melayu sama melayu berjuang, yang menangnya ialah inggeris. jangan jadi tok bahaman tu penderhaka, mat kilau pemberontak, tok janggut penjenayah, yang heronya ialah british dan gerald templer. jangan jadi camtu....

Tiada ulasan: