Ahad, 5 September 2010

takziah buat ustaz yusuf awang besar


(gambar dari harakahdaily.net)

(gambari dari bharian.com.my)
pagi jumaat, aku baca berita di utusan online bahawa seorang ustazah mati dibunuh di port dickson. hati aku tertanya-tanya siapa. maybe sejawat dengan aku, atau kenalan aku. tapi berita hari tu pendek jer. malamnya ketika kami alumni semuara mengadakan pertemuan ringkas, aku difahamkan ustazah yang meninggal tu isteri kepada ustaz soh kantin (panggilan kami buat saudara yusuf awang besar), dibunuh bersama anak lelakinya yang berusia 10 tahun dengan keadaan yang tragis. keesokannya aku cari gambar dalam internet, aku perasan ustazah berkenaan berserta anaknya. masih aku ingat anak kecil itu yang berlari di sekeliling ibu n ayahnya di hayyu sabie dulu, rupanya2 telah pergi buat selamanya menemani ibunya.tak dapat aku bayangkan bagaimana perasaan seorang ayah dan suami yang berada jauh beribu batu apabila mendapat berita buruk sebegitu.

(gambar diambil dari utusan.com.my)
masa aku terima emel kecemasan supaya pulang segera kerana ayah sakit, aku dah tak dapat buat apa-apa dah. rasa melayang jer, jalan dah tak jejak bumi. aku bagi duit meminta kawan2 membeli sedikit souvenir, meminta kawan2 menguruskan kitab2 dan urusan tiket balik. aku bawa balik baju yang berada di tubuhku dan 2 3 helai lagi di dalam bag. tu jer yang aku sempat bawa berserta alunan tasbih nabi yunus di bibir dan hatiku. inikan pula seorang ayah dan suami yang lama tidak melihat isteri dan anaknya, tetiba dikejutkan dengan berita kematian mereka dalam keadaan yang menyedihkan.

(gambar kenangan, diambil dari hmetro.com.my)
apa yang mampu aku berikan hanyalah ucapan takziah berserta doa semoga Allah SWT mengurniakan kesabaran dan ketabahan hati buat ustaz, semoga roh ustazah norliza ishak bersama amirul ayman ditempatkan dalam kalangan mereka yang diredaiNYA.

(gambar dari bharian.com.my)
kekal hanyalah milikNYA (al-baqa' liLlah)

Tiada ulasan: