Jumaat, 10 Disember 2010

cerita lama....kenangan bersama guru (pasal was-was)

Semasa saya masih belajar di Bandar Baru Bangi dulu, ada seorang guruku yang dikenali sebagai ustaz wil tok wali. Ust ni belajar di pondok hj daud bukit abal, ke nilam puri (YPTIK) dan seterusnya masters di al-azhar. Dia buat PHD di al-azhar tapi tak sempat habiskan. Dengar khabar katanya arab jealous dengan dier sebab dia budak melayu dapat siapkan PHD di al-azhar dalam tempoh tak sampai setahun, so supervisor tu menimbulkan kesusahan padanya dan akhirnya guruku pulang tanpa PHD dari al-azhar. Namun dia sempat amik doctorate dari UKM. Sekarang dia kat Brunei, jadi pensyarah di sana. Masa aku ke mesir tahun 1997 dulu, nama ust wil tok wali masih disebut orang, kira jadi legenda la bagi kita bebudak malizi kat sana. Aku tanya senior2 kat sana kenapa orang panggil dia tok wali. Senior2 cakap dia dok kat mesir dia hanya kenal jalan nak ke kuliah tempat pengajian, jalan ke masjid dan jalan balik ke rumah dia, tu jer.

Ust wil tok wali pernah sebut dalam suatu kuliahnya bahawa masa dia blaja kat pondok dulu, dia seorang yang was-was. Biasanya was-was akan mengena pada orang yang baru nak blaja, dia terlalu nak sempurna dalam amalnya. Dia citer dia ke surau bawa kain tuala. Pijak je kepala tangga surau terus lap kaki dia supaya kaki dia kering. Tujuannya supaya kalau terpijak karpet, lantai surau tu tak jadi bernajis sebab lantai, karpet surau tu maybe ada tahi cicak dan sebagainya. So bila kaki dia kering, terpijak tempat yang maybe ada najis cicak takder la najis sebab kaki dia kering. Bila dia banyak belajar khasnya bila ke al-azhar, dia blaja mazhab2 lain, hadis2 dan sebagainya lama2 was-was dia hilang. Dia selalu pesan padaku supaya banyak blajar, bukan hanya mazhab kita syafie, banyak faedah yang kita dapat bila kita banyak belajar. Tu pasal bila aku berdepan dengan orang ramai kat surau, kekadang aku panjanglebarkan sesuatu perkara. Kekadang aku pendek dan ringkaskan sesuatu perkara. Kekadang aku sebut benda2 yang dah glamer dan menjadi amalan penduduk setempat. Kekadang aku tak begitu sebut benda yang pelik2 takut menimbulkan fitnah. Bagiku, audien yang berada di depanku harus aku tuntunkan supaya datang ke masjid, berjemaah, bersolat, perbetulkan apa yang tak betul dalam solat. Itu yang penting. Soal pendapat2 ulama, mazhab2, istilah2 dan sebagainya aku ketepikan dulu kecuali bila ada orang tanya, aku jawab sekadar kemampuanku.

bila jer aku dapat tauliah ngajar agama daripada MAIK, aku diminta bermuzakarah pasal kitab musalli di surau. sempat aku tanya beberapa orang kawanku, minta nasihat, pandangan dan dorongan mereka kerana aku rasa aku masih jahil dan tidak layak berada di depan. ada yang doakanku supaya dipermudahkan, ada yang minta supaya teruskan asalkan jangan dok ngajar ilmu sesat. namun ada sesuatu yang menarik daripada seorang sahabatku yang pernah blaja di pakistan dan al-azhar serta mempunyai banyak sanad hadis(sekarang menjadi guru j-QAF dan pengajar di sebuah pondok..dia cakap..teruskanlah amalan yang mulia ini dan elakkanlah daripada mempertikaikan amalan2 yang dilakukan oleh ulama silam selagi mana tidak jelas kebatilannya.....

Tiada ulasan: