Isnin, 20 Disember 2010

Rukun solat (3).....berdiri tegak

Rukun solat 3 (berdiri tegak)
Rukun solat yang ketiga ialah berdiri tegak bari mereka yang mampu melakukannya. Dalilnya hadith daripada Imran bin Husain ( aku menhidap buasir lalu aku bertanya kepada Rasulullah SAW tentang solat. Baginda menjawab, bersolatlah secara berdiri, jika tidak mampu lakukanlah secara duduk dan jika tidak mamp;u juga lakukanlah secara mengiring-Bukhari).

Orang yang solat dianggap telah dianggap berdiri apabila dia berdiri tegak. Jika dia membongkokkan badannya samada ke depan atau ke belakang atau ke kanan atau ke kiri sekira2 bila orang tengok cara dia berdiri camtu, orang tidak lagi mengatakannya berdiri, maka perbuatannya itu tidak sah kerana tidak dinamakan berdiri. Dalam kitab musalli dikatakan membetulkan tulang belakangnya (maksudnya berdiri tegak).

Bagi orang yang mampu berdiri pada awalnya, kemudian dia rasa sakit2 atau tidak berdaya pada rakaat ketiga atau keempat, dia hendaklah berdiri takat dia mampu dan dia boleh duduk pada rakaat yang dia tidak mampu.

Rukun berdiri ini hanya wajib pada solat fardu. Solat sunat tidak diwajibkan berdiri. Justeru jika ada seorang yang sihat bersolat sambil duduk untuk solat sunat, solatnya sah kerana rukun berdiri tegak merupakan rukun bagi solat fardu. Dalilnya dari hadith ( sesungguhnya Nabi Muhammad SAW telah bersabda,, sesiapa yang solat secara berdiri itulah yang afdal, dan sesiapa yang bersolat secara duduk dia mendapat separuh pahala solat secara berdiri dan sesiapayang bersolat secara mengiring dia mendapat separuh pahala solat duduk- tirmizi, abu daud dll). so jika dia melakukannya sambil duduk, pahalanya kena potong 50%.

Persoalannya kenapa berdiri (qiyam) diletakkan sebagai rukun solat yang ketiga selepas niat dan takbiratul ihram sedangkan sepatutnya qiyam kena letak rukun mula2 sebab masa nak niat pun kena qiyam kan, masa nak takbir pun kena qiyam kan, so qiyam kena letak memula. Ulama silam menjawabnya bahawa qiyam walaupun wajib namun kewajipannya hanya pada solat fardu, sementara niat dan takbiratul ihram diwajibkan pada segala solat samada sunat atau fardu. sementara qiyam pula wajib bagi mereka yang mampu, bagi yang tak mampu boleh solat secara duduk atau berbaring sementara niat dan takbir mesti dilakukan dalam semua keadaan solat samada sunat atau fardu

Secara kesimpulannya, kewajipan solat tidak gugur selagi seseorang itu masih berakal.

* sebahagian isi kuliah maghrib berdasarkan munyatul musalli. Banyak juga aku petik dari manhajiy dan kitab2 lain

Tiada ulasan: