Jumaat, 1 Julai 2011

buat pengunjung elmargi

2 3 hari lepas, aku menerima panggilan telefon daripada pemanggil yang tak ku kenali. nombornya aku tak ingat tapi bermula dengan 03. biasanya 03 ni dari lembah klang dan kawasan sekitarnya. aku rasa agak fobia dengan panggilan telefon yang bermula dengan nombor 03 ni. kebelakangan ni aku asyik menerima panggilan 03 yang mengaku pegawai TM, kad kredit dan macam2 seterusnya cuba menawarkan perkhidmatan kad diskaun, skim perlindungan percuma dan macam2 lagi produk. seingat aku, mana2 jual beli, perkhidmatan yang ditawarkan memerlukan keredaan daripada kedua belah pihak. jika ada unsur2 manipulasi seperti memutarbelitkan maklumat, cuba memperdaya pelanggan untuk membeli produk mereka, semuanya itu boleh memudaratkan dan dikhuatiri termasuk di dalam kategori makan harta secara batil.

bila aku angkat panggilan, kedengaran suara bertanya "abu muhammad ker ni?". aku rasa terkejut. sapa pulak panggil aku dengan kunyah sebegini. baru aku teringat, aku taruk nama abu muhammad w.i kat blog ni. aku tak sempat sembang lama dengan pemanggil berkenaan memandangkan azan asar sudah dikumandangkan di kuarters tempat aku tinggal.

blog elmargi dibina pada 2007, sejurus selepas aku menamatkan pengajian di maktab perguruan kota bharu (IPGM kampus pota bharu). tujuan asal blog ini dibina ialah untuk menyimpan nota2 assingmnet, tulisan, hasil pembacaan dan nota2 yang aku rasa berguna apabila diperlukan. ringkasnya tempat simpan barang. apabila aku dijemput berceramah di mana2 samada secara terancang atau bidan terjun dalam keadaan aku berada jauh dari pc aku, sekurangnya2 aku boleh buka internet dan baca kembali nota2 aku yang tersimpan di elmargi. itulah tujuan sebenar blog ini dibina

apabila aku mendapat tauliah mengajar agama dari MAIK, aku merasakan perlunya aku kembali menulis. at least sebagai persediaan untuk menyambung pengajian selepas ini. lama kelamaan, aku terpk kenapa aku tidak menjadikan elmargi sebagai tempat rujukan untuk semua. sekurang2nya semua akan mendapat faedah walau pun aku bukanlah seorang ulama besar atau ustaz agung yang ilmunya menjadi rujukan semua orang.

buat semua yang sudi berziarah di sini, kalau terasa nak petik mana2 artikel di sini, silakanlah. kalau nak sebar ke mana2 sekalipun, silakanlah. cuma jagalah amanah ilmu dengan memberikan sumber rujukan saudara(insya Allah, sama2 kita jaga)
semoga usaha2 yang tersimpan disini dapat menjadi amal soleh yang berterusan dan memberi faedah buat semua.

Tiada ulasan: