Jumaat, 9 Disember 2011

perkara makruh ketika solat

Perkara makruh ketika solat
1) Berpaling ke kanan atau kiri kecuali kerana keperluan
Apabila kita bersolat, kita sebenarnya sedang bermunajat dengan Allah SWT. ( Allah SWT sentiasa mengadap hambaNya secara berdepan ketika solat selagi hambaNya tidak berpaling. Sekiranya hambaNya berpaling, maka Allah berpaling daripadanya - Abu Dawud). Dalam hadis Bukhari pula semasa menjelaskan perbuatan berpaling ketika solat ( ia adalah suatu bentuk kecurian yang dilakukan oleh syaitan terhadap solat seseorang hamba). Justeru apabila kita sedang bermunajat namun kita berpaling ke kanan atau ke kiri, seolah-olah kita tidak serius berhadapan dengan Allah SWT. Hati kita tidak khusyuk sedangkan khusyuk merupakan tuntutan solat. Ulama menafsirkan berpaling di sini dengan 2 keadaan iaitu berpaling muka dan berpaling hati. Namun jika ada keperluan seperti memerhatikan musuh, ia tidak makruh kerana disebut dalam hadis bahawa Nabi SAW pernah bersolat dalam keadaan baginda berpaling kepada suatu lorong (hadis Abu Dawud).

2) melihat ke langit (termasuklah melihat ke siling, cicak dan sebagainya di atap masjid).Sabda Nabi SAW ( apakah gerangannya kaum yang mengankat pandangan mereka ke atas ketika bersolat? Kemudian baginda menyambung lagi. Samada mereka berhenti daripada berbuat demikian atau disambar pandangan mereka – Bukhari)

3) Menutup mulutnya seperti menutup dengan kain melainkan kerana menguap. Disebut dalam hadis Apabila menguap hendaklah menutup mulutnya dengan tangan kerana syaitan akan masuk.

4) Bermain-main dengan rambut (menguraikannya) dan menyinsing hujung baju (lengan) ketika solat. Ini berdasarkan hadis Bukhari dan Muslim ( aku diperintah supaya sujud di atas 7 anggota dan aku tidak bermain-main pakaian dan menguraikan rambut.) namun perempuan yang bersolat dengan tidak membuka sanggulnya.

5) Berludah semasa solat samada di sebelah hadapan atau kanannya. Jika hendak berludah juga, hendaklah di sebelah kiri atau di bawah kaki jika bersolat di luar masjid. Jika di dalam masjid hukumnya haram. Keadaan ini jika terpaksa, kalau boleh tahan untuk tidak meludah, sebaiknya kita tahan. Kalau tidak dapat menahan diri daripada meludah, bolehlah kita mengeluarkan saputangan atau tisu dan meludah di dalam tisu.

6) Bertelekan pada pinggangnya kerana ia merupakan perbuatan yang ditegah sebagaimana disebut dalam hadis(hadis tidak disebut di dalam kitab). Bertelekan maknanya bercekak pinggang. Perbuatan ini merupakan perbuatan orang yang takbur dan syaitan. Ada juga yang mengatakan ianya Makruh kerana perbuatan yahudi.

7) merendahkan kepala daripada belakang semasa rukuk

8) solat ketika hendak berhadas samada hendak buang air kecil, besar atau angin(kentut). Ini kerana orang yang bersolat dalam keadaan menahan kencing atau air besar tidak mungkin dapat khusyuk. Ada hadis (tidak sempurna solat di hadapan makanan dan dalam keadaan dia menahan daripada kencing dan buang air besar - Muslim). Justeru sesiapa yang ingin menunaikan hajatnya hendaklah menunaikannya terlebih dahulu dalam keadaan waktu solat masih banyak.

9)Bersolat di hadapan makanan/minuman yang diingininya. Hukumnya makruh kerana tidak mungkin seseorang dapat khusyuk ketika solat. (apabila makanan malam seseorang kamu telah dihidangkan, di waktu yang sama solat hendak didirikan, maka mulakan dengan makan dan janganlah gopoh (untuk pergi solat) sehingga selesai solatnya – Bukhari & Muslim).
Ada 3 syarat untuk menjadikannya makruh
a) makanan telah dihidangkan. Dengan kata lain orang yang hendak solat sudah nampak makanan yang hendak dihidangkan, sudah terhidu aroma baunya
b) orang yang hendak bersolat sangat-sangat teringin untuk makan. Kalau dia sudah kenyang dan tidak teringin hendak makan, ia tidak menjadi makruh.
c) berkuasa atau memang dapat amik makanan itu. Kalau sekadar lalu di jalanan dan terlihat makanan di kedai namun tidak dapat membelinya, ia tidak menjadi makruh


10)solat di tempat2 tertentu.
Makruh solat di tempat seperti solat di bilik air (hammam, kalau di tandas tempat melepaskan hajat hukumnya haram), di tengah jalan, tempat buang tahi, tempat menyembah berhala, tempat perhimpunan unta ( tempat unta tidur), kandang dan sebagainya. Larangan bersolat di tempat ini kerana ianya dibimbangi terdapat najis dan sesetengahnya boleh menyebablan tidak khusyuk. Ini berdasarkan hadis ( Nabis SAW telah melarang daripada bersolat di tempat buangan sampah, tempat sembelihan, kawasan perkuburan dan kawasan laluan di tengah jalan, bilik air, tempat unta duduk dan di atas kaabah- Tirmizi. Hadis ini ada perbahasannya. begitu juga makruh solat di gereja yahudi atau nasrani dan kuil sami

* sebahagian daripada kuliah maghrib berdasarkan kita munyatul musalli

Tiada ulasan: