Isnin, 12 September 2011

Surah al-Maun....Munafik Dalam Surah al-Maun

BAB 111
MUNAFIQ DI DALAM SURAH AL-MA’UN


Di dalam surah al-ma’un, Allah menerangkan sifat-sifat orang munafiq. Sifat-sifat ini boleh kita bahagikan kepada 3 iaitu munafiq dari sudut akidah, akhlak dan ibadah. Munafiq dari segi akidah merupakan perkara yang tersimpan di dalam hati. Ianya melibatkan soal keimanan. Sementara munafiq dari segi akhlak dan ibadah merupakan perkara luaran yang dapat dilihat perbuatannya. Perbezaan keduanya ialah munafiq dari segi ibadat merupakan perkara yang melibatkan hubungan dengan Allah sementara munafiq dari segi akhlak melibatkan hubungan sesama manusia.

3.1 Munafiq Dalam Akidah
Munafiq akidah ialah perbuatan golongan munafiq yang menzahirkan islam namun hati mereka kufur. Di dalam surah al-maun, Allah memberi isyarat secara tidak langsung tentang kewujudan pendusta agama. Seterusnya barulah disebut ciri-ciri pendusta agama yang melibatkan perbincangan tentang munafiq dari segi sikap dan ibadat. Ringkasnya, munafiq dari sudut akidah menjadi tema besar bagi perbicangan seterusnya di bawah. Kesemua perbuatan mereka seperti menindas anak yatim, enggan member pertolongan dan riya’ merupakan manifestasi daripada kekufuran hati mereka yang disembunyikan.

3.2 Munafiq Dari Segi Sikap
3.2.1 Bersikap Kasar Terhadap Anak Yatim.
Allah SWT memulakan surah ini dengan pertanyaan:

(tahukah engkau siapakah orang yang mendustakan agama, )

Cara atau teknik bertanya ini sebenarnya merupakan perintah kepada Nabi Muhammad SAW dan orang mukmin supaya memberi perhatian sepenuhnya terhadap apa yang bakal disampaikan. Kemudian barulah Allah menyebut sikap orang munafiq yang menolak anak-anak yatim.

(Itulah yang menolak(menindas) anak-anak yatim)

Hamka menjelaskan bahawa erti menolak di sini ialah menolak secara fizikal, dengan cara kasar seumpama menolak tubuh orang apabila ingin dekat kepada kita. Dalam ayat ini golongan munafik menolak dengan kasar anak-anak yatim yang ingin mendekati mereka. Penolakan ini membayangkan rasa kebencian yang amat sangat kepada mereka.
Pendusta agama biasanya tidak mempedulikan nasib anak-anak yatim yang tidak sempat hidup bersama ibu bapa mereka dan tidak sempat pula untuk mendapat didikan dengan sempurna.
Perkataan الدَعّ diambil daripada asal kata دعّ يَدَعُّ ertinya nyah, usir atau tolak ke tepi dengan kasar dan kuat. Perbuatan ini membayangkan keras hati dan tiada rasa belas kasihan padahal anak yatim mungkin tidak meminta apa-apa darinya selain simpati dan kasih sayang untuk mendapatkan sedikit gantian daripada apa yang kehilangan akibat kematian ibu bapa mereka. Namun kesombongan mereka menjadikan mereka tidak menyambut kedatangan anak yatim dengan baik mungkin kerana pada pandangannya anak-anak yatim tidak menjejaskan kepentingannya jika dinyah dan tidak menambahkan apa-apa kalau pun dibantu.

3.2.2 Bakhil
Sifat munafiq seterusnya ialah bakhil. Hal ini diterangkan oleh Allah SWT di dalam ayat ketiga:
( Mereka tidak memberi galakan untuk memberi makan kepada orang miskin).

Allah menggunakan perkataan walayahudu yang bermaksud tidak memberi galakan untuk memberi makanan kepada orang miskin. Mereka sebenarnya mampu untuk memberi makanan kepada orang miskin namun tidak melakukannya bahkan lebih teruk lagi mereka tidak menggalakkan orang lain supaya memberi makan kepada orang miskin. Ayat ini menunjukkan betapa bakhilnya golongan munafiq kerana mereka bukan sahaja kedekut dengan harta yang ada pada mereka bahkan bersikap bakhil terhadap harta orang lain dengan cara tidak menggalakkan mereka memberi makanan kepada orang miskin.
Perkataan الْحضّ ertinya merangsang dan menggalak. Perkataan الطّعَام dalam ayat ini membawa erti الاِطْعَامْ, ertinya memberi makan. Sesetengah ahli tafsir memberi erti طَعَام dalam ayat di atas dengan erti makanan yang menjadi hak orang-orang miskin yang ada pada orang kaya. Tafsiran ini pula menunjukkan orang-orang miskin mempunyai hak daripada harta kepunyaan orang kaya, sebagaimana dalam firman Allah:

(Dan mereka yang menentukan bahagian pada harta-hartanya, menjadi hak yang termaklum bagi orang miskin yang meminta dan orang miskin yang menahan diri dari meminta).

Di sini jelas saranan al-Quran supaya merangsang atau membantu untuk memberi makan fakir miskin adalah wajib. Namun bagi orang munafiq, mereka mengaku menyembah Allah sedangkan hamba Allah tidak diberinya pertolongan dan tidak diperdulikannya. Mereka mendustakan agama kerana akhlak mereka jelas menunjukkan bahawa segala ajaran agama tidak diikutinya.

3.2.2 Enggan Memberi Pertolongan
Dalam ayat terakhir Allah menerangkan sikap orang munafiq yang enggan memberi pertolongan walaupun melibatkan barangan yang terlalu mudah.

(Dan orang-orang yang enggan memberi pertolongan)
Perkataan الْمَاعُونَ diertikan dengan sesuatu yang sedikit, tetapi masih ada nilainya. Ada yang mentafsirkannya dengan sesuatu yang tidak sepatutnya dihalang jika diminta seperti air, api dan garam.

Meskipun banyak tafsiran diberi kepada perkataan ini, namun hakikatnya satu sahaja, iaitu orang yang bakhil dengan barang-barang yang tidak merugikannya jika diberi untuk dipinjam seperti parang, pisau, penyapu dan sebaganya. Dalam hadis riwayat Abdullah Ibn Mas`ud ra. katanya:
‏كُنَّا نَعُدُّ الْمَاعُونَ عَلَى عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ ‏ ‏صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ‏ ‏عَوَرَ ‏ ‏الدَّلْوِ وَالْقِد
(Sesungguhnya kami pada zaman Nabi SAW. menamakan al-Ma`un kepada orang yang tidak sudi memberi pinjam timba dan periuk)

Sebahagian mufassirin mentafsirkan al-Ma`un dengan zakat. Maksudnya di antara sifat orang yang bersolat tetapi binasa ialah mereka yang enggan membayar zakat kerana zakat adalah gandingan salat, sebagai contoh firman Allah:
وَيُقِيمُوا الصَّلاةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ
(supaya mereka mendirikan sembahyang serta memberi zakat).
Tafsiran al-Ma`un dengan keenganan membayar zakat lebih baik dari tafsiran enggan memberi pinjam barang-barang seperti periok, pisau dan timba kerana enggan membayar zakat lebih besar dan lebih buruk akibatnya berbanding keengganan meminjamkan barang-barang yang remeh dan murah harganya.

3.3 Munafiq Dari Segi Ibadah
3.3.1 Meringankan Solat
Di antara sifat orang munafiq ialah meringankan solat. Dalam ayat ke 4 (Maka kecelakaan besar bagi orang-orang yang melakukan sembahyang) dan ke 5 ( Iaitu mereka yang lalai dari sembahyangnya) Allah mengancam mereka yang lalai di dalam solat dengan neraka wail.
Ibn Abbas berkata bahawa yang dimaksudkan dengan lalai di dalam solat ialah mereka yang bersolat dalam keadaan tidak mengharapkan ganjaran pahala dari Allah SWT. Sementara kalau tidak melakukan solat, mereka tidak berasa takut dengan siksaan Allah.
Ibn Abbas juga dalam pendapatnya yang lain berkata bahawa maksud lalai di sini ialah golongan munafiq yang tidak bersolat di belakang manusia dan melakukannya hanya di depan orang ramai.
Abu al-Aliyah pula berpendapat maksud lalai di sini ialah mereka yang tidak melakukan solat di dalam waktunya serta tidak menyempurnakan rukuk dan sujudnya.
Rasulullah SAW ketika ditanya apakah yang dimaksudkan dengan ayat ini bersabda bahawa mereka ialah yang melewatkan solat daripada waktunya.
Perkataan سَاهُونَ di dalam ayat tidak membawa makna lupa kerana lupa adalah suatu keadaan di luar keupayaan manusia. Nabi SAW juga terlupa beberapa kali di dalam salatnya. Jika Nabi SAW terlupa, maka lebih utama lagi dengan manusia yang bukan nabi. Leka yang duimaksudkan di dalam ayat ini ialah tidak melakukan salat dengan sempurna atau tidak mendirikannya dengan betul.
Kalaulah dalam soal solat yang merupakan ibadat teragung mereka tidak menunaikannya secara bersungguh-sungguh, apatah lagi dengan ibadah lain selain daripada solat. Ayat ini secara khususnya menunjukkan kepada solat, namun secara umumnya begitulah ibadat orang munafik. Mereka tidak serius di dalam melakukan ibadat kerana niat mereka bukanlah kerana Allah

3.3.2 Riya’
Sifat munafiq yang seterusnya ialah riya’ iaitu melakukan solat dengan tujuan untuk menunjuk-nunjuk supaya disebut orang sebagai seorang yang baik dan bertakwa. Mereka melakukan ibadat bukan kerana Allah tetapi untuk mendapatkan pengiktirafan manusia. Perkara ini disebut di dalam ayat keenam

(Juga orang-orang yang riak dengan sembahyang mereka)
Walau bagaimanapun seseorang yang mengerjakan amalan wajib yang perlu dihebahkan seperti bersolat jumaat di tempat yang ramai tidak dikatakan riya’ kerana sememang ibadat berkenaan dilakukan secara berjemaah.


RUJUKAN
Hamka, Tafsir Al-Azhar, Yayasan Latimojong, Surabaya, juz 29-30, hlm.

al-Raziy, Muhammad Fakhr al-Din Ibn Umar, Tafsir Fakhr al-Raziy Tafsir al-Kabir Wa Mafatih al-Ghayb, Dar al-Fikr Li al-Tabacah Wa al-Nashr Wa al-Tawzic. t.tmpt., jil 32, hlm.113

http://www.drhayei.com/2010/10/surah-al-maun-107-pertolongan-dengan.html

http://aqidah-wa-manhaj.blogspot.com/,

http://www.scribd.com/doc/8263965/Antara-Ciriciri-Orang-Munafik

al-Alusiy, Muhammad, Ruh al-Macaniy, Dar Ihya’ al-Turath al-cArabiy, Beirut, jil.30, hlm242,

Al-Qurtubiy, Muhammad bin Ahmad, al-Jamic Li Ahkam al-Quran, Muassasah al-Risalah, Beirut-Lubnan, jil. 24, hlm.511,

Ibn Kathir, Ismail. Tafsir al-Quran al-cAzim, al-Maktabah al-Tawfiqiyyah, Kaherah, jil 8, hlm. 387-388

al-Sabuniy, Muhammad cAli, Safwat al-Tafasir Tafsir Li al-Quran al-cAzim

Surah al-Maun.. Nifaq

2.1 Nifaq Dari Segi Bahasa
Nifaq secara bahasa berasal dari kata nafaqa – yunafiqu – nifaqan wa munafaqan yang diambil dari kata al-nafiqa’ iaitu salah satu lubang tempat keluarnya yarbu’ (sejenis tikus) dari sarangannya di mana jika ia diburu dari lubang yang satu, maka ia akan keluar dari lubang yang lain. Dikatakan pula, ia berasal dari kata al-nafaqa (nafaq) iaitu lubang tempat bersembunyi.
Perkataan munafiq diambil dari kata al-nafiqa’ kerana ada persamaan di antara kedua-duanya iaitu binatang yarbu’ akan melarikan diri dengan cara menyelinap masuk ke dalam lubang tempat persembunyian dan muncul di lubang yang satu lagi. Begitu juga dengan orang munafiq, mereka menzahirkan keislaman untuk melindungi kekafiran yang terdapat di dalam hati mereka.
Munafiq dengan makna umum ialah menyembunyikan kekafiran dan menzahirkan keimanan dan kebenaran. Ada juga yang menyebut munafiq sebagai hipokrit.

2.2 Nifaq Dari Segi Istilah
Nifaq menurut syarak iaitu menampakkan keislaman dan menyembunyikan kekufuran. Ia dinamakan demikian kerana dia masuk pada syariat dari satu pintu dan keluar dari pintu yang lain. Justeru itu Allah memperingatkan dengan firmanNya

(Sesungguhnya orang-orang munafiq itu mereka adalah orang-orang yang fasiq)

Di dalam kamus feqh, munafiq diertikan sebagai orang yang menzahirkan perangai berbeza dengan apa yang mereka percaya. Ringkasnya orang yang menyembunyikan kekafiran dan menzahirkan keislaman.
Abdul Karim Zaidan menakrifkan munafiq sebagai perbuatan menzahirkan keislaman dan menyembunyikan kekafiran, maksiat dan dosa. Maksiat dan dosa tersembunyi ini merupakan tanda-tanda munafiq
Sementara Abdullah Nasih Ulwan pula mengatakan bahawa nifaq bermaksud perbuatan orang munafiq menzahirkan diri sebagai islam, namun menyembunyikan kekafiran untuk tujuan dan maksud yang buruk.
Mungkin makna yang lebih sesuai bagi perkataan munafiq ialah mereka yang menzahirkan kata-kata keislaman serta mendakwa beriman sedangkan semuanya palsu dan menipu orang islam yang lain. Selain itu, mereka juga menyembunyikan kekafiran dan ketidakpercayaan mereka kepada Allah serta mana-mana bahagian daripada rukun iman yang lain. Diriwayatkan daripada Ibn Jarir dari Huzaifah bahawa dia ditanya orang apakah yang dimaksudkan dengan nifaq? Katanya nifaq ialah mana-mana lelaki yang bercakap tentang Islam namun tidak beramal dengannya.

2.3 Jenis-Jenis Nifaq
Nifaq ada dua jenis iaitu nifaq dari segi iktikad dan nifaq dari segi amalan. Nifaq dari segi amalan dapat dipecahkan kepada 2 bahagian iaitu nifaq dari sudut ibadat dan akhlak. Walau bagaimanapun perbicangan terperinci berkenaan pecahan berkenaan akan dibincangkan dalam bab seterusnya

2.3.1 Nifaq Akidah / Nifaq Besar
Nifaq dari segi iktikad atau nifaq besar merupakan suatu keadaan di mana pelakunya menampakkan keislaman, tetapi menyembunyikan kekufuran. Nifaq jenis ini menjadikan pelakunya keluar dari agama dan berada di dalam kerak neraka. Allah menyifati para pelaku nifaq ini dengan berbagai kejahatan, seperti kekufuran, ketiadaan iman dan sebagainya.

Orang-orang munafiq jenis ini sentiasa ada pada setiap zaman. Lebih-lebih lagi ketika umat Islam berada dalam keadaan kuat dan mereka tidak mampu membendungnya. Dalam situasi begini, mereka menzahirkan keimanan untuk melakukan tipu daya terhadap agama dan pemeluknya dari dalam. Mereka juga dapat hidup di tengah komuniti Islam dan merasa selamat terhadap jiwa dan harta benda mereka. Justeru itu, seorang munafiq menzahirkan keimanannya kepada Allah dan segala rukun iman yang lain namun mereka tidak percaya dan mendustakakannya di dalam hati. Nifaq jenis ini ada empat jenis iaitu:
1) mendustakan Rasulullah SAW atau mendustakan sebahagian daripada ajarannya.
2) membenci Rasulullah SAW atau membenci sebahagian daripada ajarannya.
3) merasa gembira dengan kemunduran agama Islam.
4) tidak senang dengan kemenangan Islam.

2.3.2 Nifaq Amalan / Nifaq Kecil
Iaitu melakukan sesuatu yang merupakan perbuatan orang-orang munafiq, tetapi hatinya masih percaya kepada Allah dan rukun iman yang lain. Nifaq jenis ini tidak mengeluarkan pelakunya dari agama, tetapi merupakan perantara kepada yang demikian. Pelakunya berada di antara mukmin dan munafiq. Jika perbuatan nifaqnya banyak, ini boleh menyebabkan pelakunya boleh menjadi munafiq. Hal ini berdasarkan hadis Rasulullah SAW yang bermaksud (Ada empat perkara yang jika berada pada diri seseorang, maka ia menjadi seorang munafiq, dan jika seseorang memiliki kebiasaan salah satu daripadanya, maka bererti ia memliki satu ciri nifaq sampai ia meninggalkannya, apabila diberi amanah dia khianat, apabila berbicara dia berdosa, apabila berjanji dia memungkirinya dan apabila bertengkar ia melewati batas)

2.4 Perbezaan Di Antara Nifaq Besar Dan Nifaq Kecil
Nifaq Besar
Melibatkan soal keyakinan dan iktikad. Contohnya seorang yang menzahirkan keislaman namun hatinya tidak percaya kepada Allah dan hari akhirat.

Nifaq Kecil
Melibatkan perbuatan. Contohnya seorang muslim yang tidak sama perbuatan dan percakapannya seperti berdusta

Nifaq Besar
Boleh menyebabkan pelakunya terkeluar daripada islam kerana pelakunya tidak mempercayai Allah atau apa-apa yang diturunkan oleh Allah.

Nifaq Kecil
Tidak menyebabkan pelakunya terkeluar daripada agama kerana pelakunya masih percaya dan beriman kepada Allah dan hari akhirat

Nifaq Besar
Tidak terjadi daripada seorang mukmin. Apabila seseorang tidak percaya kepada Allah dan mana-mana bahagian rukun iman, dia sebenarnya telah terkeluar daripada Islam. Justeru itu, sifat mukmin (beriman) tidak boleh berada bersama sifat munafiq jenis ini

Nifaq Kecil
Biasa terjadi daripada kalangan mukmin


2.5 Perbezaan Di Antara Nifaq Dengan Syirik, Murtad, Fasiq Dan Taqiyyah

2.5.1 Syirik
Syirik bermakna menyekutukan Allah SWT dengan sesuatu yang lain daripada sifat uluhiyyah (berhak disembah, dicintai, dipatuhi perintahnya) atau sifat rububiyyah (sifat menjadikan, mentadbir dan menguruskan alam). Justeru itu, sesiapa yang menganggap mana-mana satu sifat tersebut ada kepada sesuatu selain Allah, maka dia telah melakukan syirik dengan Allah walaupun pada masa itu dia masih mengaku beriman kepada Allah. Beza dengan munafiq ialah orang munafiq sentiasa menunjukkan keislaman dan keimanannya.

2.5.2 Murtad
Murtad bermakna keluar daripada Islam. Ijmak ulama menyatakan bahawa seseorang muslim yang ingkar kepada apa-apa yang telah ditetapkan oleh Allah adalah murtad kecuali jika dia benar-benar jahil. Jika diberitahu dan diberi penerangan namun dia masih ingkar maka dia dihukumkan dengan kufur dan murtad. Perbezaannya ialah orang munafiq sentiasa menunjukkan keislamannya namun orang yang murtad diketahui kemurtadannya

2.5.3 Fasiq
Fasiq pada umumnya ialah maksiat atau meninggalkan perintah Allah dan keluar dari jalan yang dibenarkan. Contohnya seseorang yang tidak bersolat, tidak berpuasa dan sebagainya. Beza fasiq ialah pelakunya dikenali tidak bersolat namun seorang munafiq sentiasa menampakkan dirinya seorang yang baik

2.5.4 Taqiyyah
Menurut akidah Syiah, taqiyyah ialah menyatakan dengan lisan apa yang menyalahi hati kerana takut kemudaratan diri walaupun yang disembunyikan itu perkara yang benar. Taqiyyah ini diamalkan dalam setiap perkara kecuali di dalam masalah arak dan menyapu dua khuf. Mengikut Ahli Sunnah Wal Jamaah sifat ini perlu dijauhi kerana ia mempunyai ciri-ciri sifat nifaq. Tidak ada taqiyyah seperti ini dalam ajaran Islam, yang ada di dalam Islam ialah masalah rukhsah, umpamanya jika seseorang itu dipaksa dan diugut dengan kekerasan supaya melafazkan kata-kata kafir, maka waktu itu diharuskan orang itu melafazkannya, tetapi hatinya tetap dengan iman yang sebenar.
Ringkasnya taqiyyah ialah menyembunyikan keimanan sedangkan munafiq ialah menyembunyikan kekafiran.

RUJUKAN

Muhammad Hanif Mohd Ghazali, Sifat al-Munafiqin Fi Surat al-Taubah, Universiti Sains Islam Malaysia,

http://www.tarbiyah.net/artikel-islam/50-Nifaq%20Definisi%20dan%20Jenisnya,

http://annashr.wordpress.com/2009/12/11/makna-nifaq/, http://www.scribd.com/doc/8263965/Antara-Ciriciri-Orang-Munafik

Al-Humaydiy, Abdul Aziz Abdullah, al-Munafiqun Fi al-Quran al-Karim. Dar al-Majmuc al-Tawzic, t.tmpt., hlm 13,

Ruhiy al-Bacalbakkiy, al-Mawrid Qamus cArabiy-Injliziy, Dar al-cIlm Li al-Malayin, Beirut Lubnan hlm. 1114

Saad Abu Jayb, al-Qamus al-Fiqhiy, Damsyik, Dar al-Fikr, hlm.358

Abdul Karim Zaidan, Usul Dacwah, Kaherah, Muassasah Risalah, hlm. 396

Abdullah Nasih Ulwan, Hurriyah al-Ictiqad Fi al-Syaricah al-Islamiyyah, T.tmpt., Dar al-Tabcah al-Thalithah, Cet. 3, hlm. 121

al-Maidaniy, Abdul Rahman Hanbakah, Zahirat al-Nifaq Wa Khabaith al-Munafiqin Fi al-Tarikh, Damsyik, Dar al-Qalam, hlm.53

http://aqidah-wa-manhaj.blogspot.com/2008/01/033-nifaq-definisi-dan-jenisnya.html,

http://www.scribd.com/doc/8263965/Antara-Ciriciri-Orang-Munafik

http://www.al-madina.s5.com/Aqidah.htm, http://belajartauhid.wordpress.com/category/nifaq/,

http://abuayaz.posterous.com/2010/07/jenis-jenis-nifaq-munafik.html,

http://www.sabah.org.my/

http://zaharuddin.net/aqidah-&-kepercayaan/532-syiah--penjelasan-oleh-jakim.html

Surah al-Maun....Pengenalan Ringkas

PENGENALAN RINGKAS SURAH AL-MAUN

2.1 Nama Surah
Nama surah ini ialah al-Ma`un ertinya pertolongan. Nama ini diambil daripada perkataan akhir ayat pada akhir surah. Surah ini juga dikenali dengan beberapa nama. Selain al-Ma`un, ia juga dikenali dengan nama surah أرَأَيتَ . Dengan nama ini al-Bukhari menjudulkan dalam kitab al-Tafsir. Ibn `Atiyyah menyebutkan namanya surah الَّذِي أَرَأيتَ . Al-Suyuti dalam al-Itqan menamakannya dengan surah الدِّين, al-Biqa`Iy menamakannya dengan surah اليَتِيم dan ada juga yang menamakannya dengan surah التَّكْذِيب

2.2 Tempat Diturunkan
Menurut jumhur ulama surah ini diturunkan di Makkah dan termasuk dalam kelompok surah-surah Makkiyyah. Menurut Ibn Abbas dan Qatadah, ia diturunkan di Madinah. Ibn Abbas dalam riwayat yang lain menyatakan 3 ayat pertama diturunkan di Makkah, 4 ayat selebihnya diturunkan di Madinah.

Tanda-tanda Madinah jelas dalam surah ini, antaranya ialah membicarakan sifat-sifat munafik yang menunaikan sembahyang tetapi dengan niat memperlihatkan orang. Sifat-sifat ini tidak wujud pada zaman sebelum Hijrah. Alasan ini kuat dan jelas.


2.3 Perkaitan Dengan Surah Sebelumnya (Surah Quraisy)
Terdapat beberapa kaitan yang didapati di antara dua surah ini. Di antaranya ialah:

Perkaitan 1
Celaan Allah SWT kepada orang yang ingkar

Al-ma’un
Allah SWT membidas orang yang bakhil, mereka tidak membantu orang miskin, anak-anak yatim dan orang kurang upaya, sepatutnya mereka sedia membantu sebagai tanda syukur mereka kepada Allah.

Quraisy
Allah membidas kaum Quraisy yang tidak bersyukur, padahal Allah memberi kepada mereka nikmat makanan dan keamanan.

perkaitan 2
Ibadat hanya kepada Allah

al-Maun
Allah SWT mencela orang yang leka dari menunaikan salat dan melarang orang menunaikannya

Quraisy
Allah SWT memerintah kaum Quraisy supaya beribadat kepada Allah serta mentauhidkannya

perkaitan 3
Ancaman Allah SWT dengan balasan buruk

al-Maun
Allah SWT mengecam mereka dengan janji buruk yang bakal menimpa orang yang ingkarkan pembalasan di Akhirat.

Quraisy
Allah SWT menyebut nikmat anugerahnya kepada kaum Quraisy, namun mereka tetap juga mengingkari adanya kebangkitan semula dan pembalasan pada hari Akhirat

2.4 Tema dan Ikhtisar Surah
Tema surah ini ialah neraca dan pendusta. Apa yang dimaksudkan dengan neraca ialah al-quran sebagai neraca pertimbangan untuk menimbang baik buruk. Tidak ada neraca yang lain kecuali dengan neraca Allah. Selain itu, tidak memadai bagi seseorang dengan hanya mendakwa dia seorang muslim dan beriman kepada hari akhirat, sedangkan pengakuannya belum dibuktikan dengan amalan.

Surah al-Ma`un juga mengingatkan manusia dengan dalil-dalil kafir dan munafiq. Orang kafir ialah orang yang mendustakan hari akhirat dan agama. Dua sifat utama pendusta hari akhirat iaitu mengabaikan anak yatim dan tidak menyumbang sesuatu untuk kebaikan miskin sama ada moral atau material.

Orang munafiq pula ialah orang yang berpura-pura Islam, padahal hakikatnya kufur. Mereka diberi tiga sifat iaitu leka dari menunaikan salat, menunjuk-nunjukkan amal kebajikan dan berat hati dari memberi sumbangan secara ikhlas.

Inilah neraca yang tepat dan tidak silap untuk membuat ukuran siapa benar dan siapa yang dusta terhadap agamanya. Orang yang mendustai al-din (agama atau hari pembalasan) itulah sebenarnya pendusta agama kerana mereka menindas anak yatim dan tidak bersimpati terhadap orang miskin, mereka mengabaikan sembahyang dan enggan memberi pertolongan kepada orang yang susah, sekalipun tidak membawa apa-apa kerugian keapada mereka. Itulah sebenarnya pendusta al-din

2.5 Fadilat Surah
Tiada riwayat yang sahih menjelaskan kelebihan khusus bagi surah ini

RUJUKAN
http://www.drhayei.com/2010/10/surah-al-maun-107-mukadimah-nama-surah.html

al-Alusiy, Muhammad, Ruh al-Macaniy, Dar Ihya’ al-Turath al-cArabiy, Beirut, jil.30, hlm241,

al-Raziy, Muhammad Fakhr al-Din Ibn Umar, Tafsir Fakhr al-Raziy Tafsir al-Kabir Wa Mafatih al-Ghayb, Dar al-Fikr Li al-Tabacah Wa al-Nashr Wa al-Tawzic. t.tmpt., jil 32, hlm.111,

Al-Qurtubiy, Muhammad bin Ahmad, al-Jamic Li Ahkam al-Quran, Muassasah al-Risalah, Beirut-Lubnan, jil. 24, hlm.509