Jumaat, 15 Jun 2012

al-fatihah buat ustaz yahya othman

lama aku tak dengar berita pasal ustaz yahya othman (ustaz ya). tetiba pagi ni aku dikejutkan dengan berita pemergian beliau buat selama-lamanya. lantas aku buka internet, satu persatu berita pasal kematiannya aku baca. apa yang aku boleh cakap ialah, umat islam di kelantan khasnya kehilangan seorang ulama. seorang ilmuan hebat khasnya dalam ilmu bahasa arab.
aku mengenalinya semasa bersekolah agama lagi. ustaz pernah datang ke rahmaniah melakukan lawatan dan pertemuan dengan guru2 sekolah. kadang2 kalau aku pergi ke tempat mukhayyam, nama ustaz yahya othman agak familiar kerana nama ini biasanya akan menyampaikan ucapan penutup atau pun ucaptama dalam sesuatu program.
walau pun aku tak begitu mengenalinya secara rapat, namun aku mengaguminya. keilmuannya khasnya dalam ilmu bahasa arab cukup mengagumkan. kalau beliau berceramah di depan kami pelajar2 sekolah agama, beliau akan menyelitkan ikrab bagi setiap kalimah, disusuli dengan pengertian atau makna yang pelbagai dan dikuatkan lagi dengan syair2 dan cerita pengalaman beliau semasa belajar di tanah arab.
semoga Allah merahmati dan mengampunkan segala dosa beliau dan kita semua. takziah buat seluruh ahli keluarga ustaz, anak-anak murid beliau dan semua yang menasabkan diri padanya. kekal hanyalah milikNYA

* gambar diambil daripada http://limbongan.net/umum/cikgu-din-ziarah-guru.html/attachment/ustaz-yahya-othman-1

Tiada ulasan: