Sabtu, 20 Julai 2013

tazkirah ramadan 9




TAZKIRAH RAMADAN (9)
PANITIA AGAMA ISLAM SKLR
SOLAT TARAWIH
(edisi kemaskini)


1) Sejarah Solat Tarawih
Daripada Urwah bahawa Aisyah mengkhabarkan kepadanya bahawa pada satu malam Rasulullah SAW keluar pada waktu tengah malam lalu Baginda solat di masjid. Lalu beberapa orang sahabat bersolat mengikuti solat Baginda. Pada waktu pagi orang ramai bercerita, (maka pada waktu malam berikutnya) behimpunlah lebih ramai daripada mereka (yang sebelumnya), maka rasulullah SAW pun solat, lalu orang ramai solat mengikutinya. Pada waktu pagi orang ramai bercerita, maka pada malam yang ketiganya ramailah orang di masjid, maka Rasulullah SAW keluar (dan menuju ke dalam masjid) lalu bersolat, maka orang ramai solat dengan solat Baginda. Maka pada malam keempatnya penuh sesaklah masjid dengan ahlinya sehigga baginda keluar untuk menunaikan solat subuh, selepas baginda menunaikan solat subuh, baginda menghadap kepada orang ramai dan mengucap syahadah kemudian bersabda,”amma Ba’d, sesungguhnya aku tahu tentang kamu, tetapi aku takut akan difardukan ia ke atas kamu maka kamu lemah (tidak mampu)”. Rasulullah SAW wafat dan keadaannya seperti yang demikian (Riwayat Bukhari)

Hadis ini menjadi dalil mengenai pensyariatan solat tarawih yang dilakukan secara berjemaah dengan berimamkan Rasulullah SAW. Ia bukanlah merupakan suruhan atau perintah daripada Baginda SAW tetapi merupakan kehendak para sahabat selama 3 malam. Pada malam yang keempat baginda tidak keluar ke masjid untuk bersolat. Keesokan harinya selesai solat subuh, baginda menerangkan sebab tidak keluar ke masjid pada malam yang keempat kerana bimbang solat tarawih akan difardukan

Dalam riwayat yang lain pula diceritakan bahawa terdapat ramai sahabat yang menunggu lalu Baginda SAW menjenguk mereka dan bersabda “Lakukanlah amalan itu mengikut apa yang kamu mampu, sesunguhnya Allah tidak jemu sehinga kamu yang jemu”. Kata Aisyah “Adalah sebaik-baik amalan kepada Rasulullah SAW ialah yang kekal sekalipun sedikit dan Rasulullah SAW apabila melakukan satu solat baginda sentiasa mengekalinya”. (melakukannya secara berterusan- Riwayat Ahmad)

Khalifah Umar bin Al-Khatab ialah orang pertama yang mengerah umat Islam menunaikan solat tarawih secara berjamaah di bawah pimpinan Ubai bin Kaab. Walau bagaimanapun ada sesetengah ulama tidak bersetuju dengan kenyataan ini kerana Rasulullah SAW terlebih dahulu bersolat tarawih secara berjemaah sebelum baginda SAW tidak mahu keluar rumah menunaikan tarawih berjamaah kerana takut solat berkenaan akan difardukan ke atas orang muslimin. Semenjak peristiwa rasulullah tidak keluar bersolat bersama-sama orang ramai menyebakan orang islam bersolat merata tempat di dalam masjid nabawi secara bersendirian. Keadaan ini berterusan sehinggalah zaman Khalifah Abu Bakar. Pada zaman Khalifah Umar barulah beliau mengumpulkan para ahli jamaah di bawah seorang imam pimpinan Ubay bin Kaab.


2) Niat Solat Tarawih
Solat tarawih tidak sah dilakukan dengan hanya berniat semata-mata untuk solat (niat solat mutlak). Ia hendaklah dilaksanakan dengan menyebut tarawih atau qiyam Ramadan. Seperti sahaja aku solat sunat tarawih 2 rakaat kerana Allah Taala.

Ia juga hendaklah dilakukan dengan 2 rakaat 1 salam. Jika seseorang itu melakukan solat tarawih dengan 4 rakaat 1 salam, ianya tidak sah kerana menyalahi apa yang telah disyariatkan.

3) Bacaan Surah Dalam Solat
Imam Nawawi di dalam kitabnya al-Azkar menjelaskan bahawa ramai ulama mengatakan seelok-eloknya dibaca keseluruhan al-Quran di dalam solat tarawih sepanjang Ramadan. Ringkasnya al-Quran dibaca satu juzu’ pada setiap malam.

Walau bagaimanapun bacaan ini bukanlah merupakan suatu kemestian atau kewajipan. Oleh itu, bacalah apa sahaja daripada al-Quran dan pilihlah mana-mana surah yang dikehendaki.

4) Bilangan Rakaat Solat Tarawih.
Persoalan ini merupakan persoalan yang sentiasa ditimbulkan setiap kali tibanya Ramadan.

Apabila dikaji semua riwayat berkenaan dengan jumlah rakaat solat tarawih yang dilaksanakan oleh Rasulullah SAW dan generasi salaf, dapatlah dibuat kesimpulan bahawa tidak ada ketetapan tertentu bagi jumlah rakaat solat tarawih. Solat tarawih termasuk dalam kategori solat sunat pada waktu malam dan ianya boleh dilaksanakan selepas solat isyak sehinggalah terbitnya fajar.

Pendapat yang mengatakan 11 rakaat termasuk witir diambil daripada riwayat Bukhari. Walau bagaimanapun tiada terdapat nas yang melarang jika dilakukan solat tarawih lebih daripada 11 rakaat

Pendapat yang mengatakan 13 rakaat termasuk witir merupakan salah satu riwayat mengenai bilangan rakaat yang dilakukan dalam zaman Saidina Umar sebagaimana yang disebut oleh Ibn Hajar

Pendapat yang mengatakan 20 rakaat adalah bilangan solat tarawih yang dilakukan oleh Saidina Umar menurut salah satu riwayat. Pendapat ini merupakan pendapat ramai ulama termasuk Imam Syafie. Imam al-Syafie’ di dalam kitabnya al-Umm berkata: aku melihat mereka di Madinah solat dengan 39 rakaat, dan yang lebih aku sukai ialah 20 rakaat, kerana ia diriwayatkan daripada Umar, dan begitu juga mereka lakukan di Makkah, dan mereka berwitir dengan 3 rakaat.

Dalam riwayat yang lain pula, bilangan rakaat yang dilakukan pada zaman Saidina Umar adalah 11 rakaat. Menurut Imam al-Suyuti, mula-mula yang dilakukan pada zaman Saidina Umar adalah 11 rakaat termasuk witir dan selepas itu 20 rakaat.

Syeikh Yusuf al-Qardawiy pula menjelaskan bahawa soal 40 rakaat, 11 rakaat termasuk witir, 23 rakaat termasuk witir, 39 rakaat atau 41 rakaat adalah dibolehkan sekalipun yang lebih disukai oleh Qardawi ialah 11 rakaat termasuk witir dengan solat dan bacaan yang panjang.

Kesimpulannya ialah…solatlah tarawih, lakukanlah solat tarawih, ambillah kesempatan di bulan Ramadan ini dengan melakukan ibadat tarawih khasnya bersama imam di masjid, bukannya berapa rakaatkah anda solat tarawih.

5) Berjemaah atau bersendirian?
Kata Imam Syafie: adapun qiam bulan Ramadan (solat tarawih) maka solat seorang diri adalah lebih aku sukai.

Imam Tirmizi menjelaskan bahawa Ibn Mubarak, Ahmad dan Ishaq memilih solat berjemaah dalam bulan Ramadan bersama imam. Manakala al-Syafie memilih bahawa seseorang itu solat bersendirian jika dia adalah qari.

Imam Nawawi di dalam al-Majmu’ mengatakan bahawa ada 2 pendapat yang masyhur. Apa yang sahih dan disepakati oleh ulama-ulama mazhab Syafie, bahawa berjemaah lebih afdal. Pendapat kedua pula mengatakan bahawa solat tarawih yang dilakukan secara bersendirian lebih afdal. Walau bagaimanapun khilaf di sini adalah bagi orang yang hafal al-Quran, tidak takut malas dan tidak cacat Jemaah dengan ketiadaannya. Jika kita tidak mempunyai salah satu daripada 3 kriteria tersebut maka lebih afdal melakukan solat tarawih secara berjemaah

Sabda Rasulullah SAW: Sesungguhnya sesiapa yang bersolat (Tarawih) bersama imam sehingga selesai maka Allah Menulis baginya (ganjaran seumpama) bersolat sepanjang malam.
Justeru itu, marilah sama-sama kita menyambut Ramadan tahun ini dengan melaksanakan solat tarawih dan amalan-amalan yang lain semampu mungkin. Marilah juga kita sama-sama penuhkan masjid dan surau-surau kita tahun ini dengan sama-sama melakukan ibadat kepada Allah. Moga-moga kita diberi kekuatan dan kerahmatan untuk melaksanakannya


Rujukan:
1) Udah Mohsin, Eksklusif Solat-solat Sunat
2) Syeikh Daud Fattani, Munyat al-Musalli

 

Tiada ulasan: