Khamis, 14 Februari 2013

TALAK TIGA SEKALIGUS: SUATU PANDANGAN ULAMA



BAB III
TALAK TIGA SEKALIGUS: SUATU PANDANGAN ULAMA
3.1 PENDAHULUAN
Maksud talak tiga sekaligus di sini ialah seseorang suami melafazkan kepada isterinya bahawa aku ceraikan engkau dengan talak tiga. Atau dengan lafaz aku ceraikan engkau, aku ceraikan engkau, aku ceraikan engkau sebanyak 3 kali.
Persoalannya apabila suami mengucapkan demikian, apakah jatuh talak kepada isterinya itu dengan satu talak atau 3 talak? Kalaulah kita katakan jatuh dengan satu talak, maka si suami mempunyai hak untuk rujuk kerana orang lelaki yang merdeka mempunyai 3 bilangan talak. Sebaliknya kalau kita katakana jatuh dengan talak 3, maka si suami tidak lagi mempunyai hak untuk rujuk. Sebaliknya isteri hendaklah berkahwin dengan lelaki lain (yang bukan suami yang menceraikannya itu), kemudian meneruskan kehidupan rumahtangga sebagaimana biasa dengan suami barunya itu, kemudian selang tempoh masa si suami barunya itu menceraikan perempuan berkenaan, barulah si suami pertama tadi dapat mengahwininya. Jelasnya persoalan itu walau pun dilihat kecil tapi mempunyai implikasi hukum yang cukup besar pada suami isteri berkenaan
3.2 PANDANGAN JUMHUR ULAMA[1]
Para jumhur yang terdiri daripada golongan Hanafiyyah, Malikiah, Syaficiyyah dan Hanabilah mengatakan bahawa talak tiga sekaligus diiktiraf dan dikira 3 talak. Si suami yang mengucapkan lafaz demikian dikiran menceraikan isterinya dengan 3 talak dan dia tidak boleh lagi merujuk kembali bekas isterinya kecuali setelah isterinya berkahwin dengan lelaki lain, berlaku persetubuhan antara bekas isterinya dan suami barunya, kemudian kalaulah mereka bercerai, barulah si suami yang pertama ini kembali menikahinya dengan akad dan mas kahwin yang baru setelah isteri berkenaan habis iddahnya[2]
Talak seperti ini tidak haram. ia hanyalah khilaf sunnah dan tidak bertepatan dengan cara talak yang terbaik. Dalilnya ialah hadis yang menyebut bahawa:[3]
(Rukanah telah menceraikan isterinya sama sekali (iaitu beliau berkata kepada isterinya aku ceraikan engkau sama sekali). Nabi SAW berkata kepadanya selepas beliau bertanyakan cara untuk rujuk kepada isterinya”Demi Allah, adakah kamu hanya bermaksud talak satu sahaja/” jawab Rukanah ”Demi Allah, aku hanya bermaksud talak satu sahaja. Maka nabi SAW mengembalikan semula isterinya kepadanya.-Tirmizi)
Hadis ini menjadi dalil kerana jika Rukanah bermaksud talak tiga semasa dia berkata semua sekali, nescaya talak tiga itu akan berlaku. Nabi SAW juga tidak akan membenarkannya kembali rujuk kepada isterinya. Jika nabi tidak mengizinkannya, permintaan dan sumpah yang dilakukan tidak bermakna, tiada kesan hokum menjadi apa-apa. Namun dalam kes Rukana, sumpah dan permintaan memberi makna atau dikira kepadanya. Ini kerana nabi SAW membenarknannya kemali merujuk kepada isterinya[4]
Mereka juga berhujah dengan fatwa yang dinisbahkan kepada Ali, Uthman bin Affan, Umar al-Khatta, Ibn Mascud, Ibn Abbas dan sebagainya bahawa mereka (para sahabat) telah berfatwa dan bersetuju bahawa mana-mana suami yang melafazkan talak tiga sekaligus kepada isterinya itu dikira tiga. Bahkan ada juga yang mendakwa bahawa ini adalah ijmak. Lagi pun para sahabat tidak akan berfatwa melainkan dengan fatwa yang bersumberkan sesuatu yang datang dari Rasulullah SAW. Walaupun ada hadis sahih yang bertentangan dengan pendapat ini, namun hukumannya telah terbatal (nasakh)[5]

3.3 PANDANGAN TAWUS, IKRIMAH, IBN ABBAS DAN LAIN-LAIN
Mereka berpendapat bahawa talak tiga yang dilafazkan sekaligus atau diulang berturut-turut dalam satu majlis dikira satu talak sahaja. Mereka berpadangan demikian kerana menurut mereka talak hanya boleh berlaku satu demi satu, tidak boleh berlaku banyak sekaligus.[6]
Selain itu, nas al-Quran juga menyebut bahawa talak disebut berlaku 2 kali. Justeru itu, talak tidak mungkin berlaku secara sekaligus. Jika ianya dilafazkan secara sekaligus, maka sesungguhnya talak itu tetap dikira satu.[7]
Mereka berdalilkan dengan hadis yang diriwayatkan oleh Muslim dari Ibn Abbas r.a
كَانَ الطَّلاَقُ عَلَى عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَأَبِي بَكْرٍ وَسَنَتَيْنِ مِنْ خِلاَفَةِ عُمَرَ طَلاَقُ الثَّلاَثِ وَاحِدَةً. فَقَالَ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ: إِنَّ النَّاسَ قَدْ اسْتَعْجَلُوا فِي أَمْرٍ قَدْ كَانَتْ لَهُمْ فِيهِ أَنَاةٌ فَلَوْ أَمْضَيْنَاهُ عَلَيْهِمْ فَأَمْضَاهُ عَلَيْهِمْ.
(bahawa talak yang berlaku pada masa Rasulullah SAW, Abu Bakar, 2 tahun pertama daripada pemerintahan Umar adalah dikira 1. Umar al-Khaattab berkara.”sesunguhnya orang ramai tergesa-gesa dalam urusan talak sedangkan mereka sepatutnya berhati-hati, kalau kami tetapkan ketentuan hokum ke atas mereka, nescaya kami tetapkan ke atas mereka-Muslim).[8]
Hadis ini menjadi bukti bahawa hukum ini bukanlah suatu ijmak. Ia merupakan masalah khilaf. Di antara kaedah usul yang diterima umum adalah bertaklid kepada seseorang mujtahid bukanlah suatu kewajipan. Justeru itu, harus bagi sesiapa pun untuk mengambil mana-mana pendapat seorang mujtahid. Apabila sah bahawa pendapat ini sememangnya dari Ibn Abbas , maka bolehlah kita bertaklid mengikut pendapatnya sebagaimana kita selama ini mengikut atau bertaklid kepada mujtahid yang lain. Inilah keadaan yang berlaku pada zaman Baginda SAW. Sumber riwayat ini juga agak kuat dan ianya tidak mendapat cercaan dan kritikan.[9]

Mereka juga mengatakan bahawa Umar adalah seorang sahabat, mujtahid yang mungkin betul dan mungkin salah. Jika Umar tersalah dalam ijtihadnya, beliau tetap mendapat ganjaran pahala. Namun lebih utama bagi kita mengikuti apa yang dilakukan oleh Rasulullah SAW.[10]

Justeru itu pendapat yang mengatakan bahawa talak tiga sekaligus dikira satu merupakan suatu pendapat yang diterima. Inilah keadaan yang berlaku pada zaman Rasulullah SAW, Abu Bakar dan 2 tahun pertama pemerintahan Umar.[11]




3.4 PANDANGAN GOLONGAN SYIAH
Pendapat ini dinisbahkan kepada golongan syiah Imamiah. Mereka berpendapat bahawa talak yang dilafazkan tiga sekaligus tidak menjadi apa-apa. Secara mudahnya talak tersebut tidak dikira dan ianya sia-sia sahaja. Mereka berhujah bahawa cara tersebut bukanlah cara yang diajar oleh Rasulullah SAW yang telah menentukan dan mengajar kepada kita tentang talak. Justeru itu, apa-apa sahaja yang dilakukan bukan dengan cara yang diajar oleh Rasulullah dikira terbatal[12]





[1] http://ilmudanulamak.blogspot.com/2011/06/lafaz-talak-tanpa-niat-talak-3.html, Ahmad Muhammad Shakir, Nizam al-Islam fi al-Talaq, Maktabah al-Sunnah, Kaherah, hlm.26-29


[3] cAli al-Sharbaji, Mustafa al-Bugha, Mustafa al-Khin, al-Fiqh al-manhaji cala madhhab al-Imam al-Shaficiyy, Dar al-Qalam, Damshik, Jil.3, hlm.11

[4] cAli al-Sharbaji, Mustafa al-Bugha, Mustafa al-Khin, al-Fiqh al-manhaji cala madhhab al-Imam al-Shaficiyy, Dar al-Qalam, Damshik, Jil.3, hlm.11

[5] Muhammad Abu Zuhrah, al-Ahwal al-Shaksiyyah, Dar al-Fikr al-Arabiy, t.tmpt, hlm305

[7] Muhammad Abu Zuhrah, al-Ahwal al-Shaksiyyah, Dar al-Fikr al-Arabiy, t.tmpt, hlm304

[8] al-jaziriy, Abdul Rahman, Kitab al-Fiqh cAla al-Mazahib al-cArbacah, Kaherah, jil.4, hlm.303; http://www.hafizfirdaus.com/ebook/Menjawab_fitnah/15.htm

[9] al-jaziriy, Abdul Rahman, Kitab al-Fiqh cAla al-Mazahib al-cArbacah, Kaherah, jil.4, hlm.303

[10] Muhammad Abu Zuhrah, al-Ahwal al-Shaksiyyah, Dar al-Fikr al-Arabiy, t.tmpt, hlm304

[11] al-jaziriy, Abdul Rahman, Kitab al-Fiqh cAla al-Mazahib al-cArbacah, Kaherah, jil.4, hlm.303-304

[12] Muhammad Abu Zuhrah, al-Ahwal al-Shaksiyyah, Dar al-Fikr al-Arabiy, t.tmpt, hlm305

hikmah talak di tangan suami



1.6 HIKMAH TALAK DI TANGAN SUAMI

Perkahwinan merupakan satu ikatan yang melibatkan 2 jiwa. Sama seperti akad yang lain, ia tidak dibina di atas seorang individu. Namun dalam masalah menamatkan perkahwinan (talak), ia hanya terletak di tangan suami. Persoalannya kenapa talak berada di tangan suami?

Dalam menjawab persoalan ini, para ulama telah memberikan pelbagai jawapan. Apa yang mudah untuk dinyatakan bahawa suami atau pihak lelaki yang bertanggungjawab menyediakan mahar perkahwinan. Suami juga wajib menyediakan nafkah semasa hidup bersama dalam satu rumahtangga. Suami jugalah yang wajib memberikan nafkah semasa isterinya berada dalam iddah perceraian. Kalaulah talak berada di tangan perempuan dalam keadaan semua tanggungjawab diwajibkan ke atas lelaki, maka pihak lelaki akan teraniaya.[1]

Walau pun talak berada di tangan suami, kaum wanita juga memiliki hak untuk meminta perkahwinan ditamatkan jika berlaku kemudaratan kepadanya. Contohnya suami yang tidak memberikan nafkah, suami yang tidak mampu menyetubuhinya atau sebab-sebab yang lain. Dalam keadaan ini, wanita atau isteri berkenaan bolehlah memohon kepada Qadi untuk dibubarkan perkahwinannya[2]



[1] Muhammad Bakr Ismail, al-Fiqh al-Wadih Min al-Kitab Wa al-Sunnah cAla al-Mazahib al-Arbacah, Dar al-Manar, Kaherah, jil.2, hlm.102-103
`
[2] Muhammad Bakr Ismail, al-Fiqh al-Wadih Min al-Kitab Wa al-Sunnah cAla al-Mazahib al-Arbacah, Dar al-Manar, Kaherah, jil.2, hlm.102-103

Hikmah Pensyariatan talak



1.5 Hikmah Pensyariatan talak[1]

Matlamat perkahwinan ialah kehidupan yang bahagia dan berkekalan di antara suami dan isteri. Allah SWT mensyariakan hokum hakam dan adab-adab suami isteri untuk mengekalkan hubungan harmoni dalam rumahtangga.

Namun kadang-kadang adab-adab dan hukum itu tidak dipatuhi sepenuhnya. Contohnya isteri yang tidak mentaati suami, suami yang tidak menunaikan tanggungjawabnya sebagai ketua keluarga dengan baik dan sebagainya. Justeru itu, masalah keretakan rumahtannga akan muncul. Keretakan dan mungkin juga perbalahan ini kadang-kadang sukar untuk dibaiki atau dipulihkan lagi.

Dalam keadaan rumahtangga yang semakin bergolak dan tidak mungkin dapat diselamatkan lagi, umat Islam memerlukan suatu bentuk peraturan untuk menyelesaikannya. Peraturan ini ialah talak dan segala yang bersangkutan dengannya. Melalui talak, ikatan perkahwinan dapat dileraikan apabila pasangan suami isteri tidak lagi mampu untuk hidup bersama. Firman Allah SWT:

(Dan jika mereka berdua bercerai, maka allah akan mencukupkan (keperluan) maing-masing daripada limpah kurniaNya. Allah amatlah luas limpah kurniaNya lagi amat bijaksana)[2]

Jika suami menggunakan talak sebagai jalan penyelesaian terakhir, ia sebenarnya merupakan jalan penyelesaian yang amat diperlukan. Namun jika suami menggunakan talak untuk menunjukkan kejahilannya dan memenuhi hawa nafsunya, ia adalah perkara halal yang paling dimurkai Allah. Sesungguhnya Allah amat mengetahui semua perkara baik dan buruknya


[1] Muhammad Bakr Ismail, al-Fiqh al-Wadih Min al-Kitab Wa al-Sunnah cAla al-Mazahib al-Arbacah, Dar al-Manar, Kaherah, jil.2, hlm.100-101;

[2] Al-Nisa’, 130

hukum talak



1.4 HUKUM TALAK[1]
Ada ketikanya talak menjadi berubah hukumnya menjadi wajib, haram, makruh, sunat dan harus.

1) Wajib
- Apabila perbalahan suami isteri tidak lagi dapat dipulihkan walaupun menggunakan orang tengah maka wajiblah bercerai dengan isterinya.

- Selain itu isteri yang berzina dan telah sabit kesalahannya dan tidak mahu bertaubat nasuha juga boleh diceraikan(wajib)[2]



2) Haram
Apabila isteri diceraikan dalam waktu-waktu seperti isteri haid, setelah suami bersetubuh dengan isterinya, atau isteri yang belum disempurnakan giliran.

3) Sunat
- Apabila suami tidak dapat menanggung nafkah isteri kerana tidak ada pekerjaan atau uzur. Dalam kes ini isteri boleh memohon fasakh (memohon membatal nikah dengan tidak mengurangkan bilangan talak). Suami juga boleh menuntut fasakh jika isteri tidak mahu menjaga maruah diri

- apabila seorang isteri tidak mahu taat kepada ajaran agamanya, atau buruk tingkah lakunya dengan suami dan sebagainya

4) Makruh
Suami menceraikan isteri yang baik tingkah laku, taat kepada ajaran agama atau tanpa sebab yang munasabah.

5) Harus
Harus bagi suami menceraikan isteri disebabkan suami lemah keinginannya



[1] Ismail Kamus, Mohd Azrul Azlen Ab. Hamid, Indahnya Hidup Bersyariat, Telaga Biru Sdn. Bhd., Selangor, hlm.196; Muhammad Bakr Ismail, al-Fiqh al-Wadih Min al-Kitab Wa al-Sunnah cAla al-Mazahib al-Arbacah, Dar al-Manar, Kaherah, jil.2, hlm.100-101

[2] Muhammad Bakr Ismail, al-Fiqh al-Wadih Min al-Kitab Wa al-Sunnah cAla al-Mazahib al-Arbacah, Dar al-Manar, Kaherah, jil.2, hlm.100-101