Ahad, 12 Jun 2016

tazkirah ramadan 15: marilah berbeza dengan mereka


TAZKIRAH RAMADAN (15)

MARILAH BERBEZA DENGAN MEREKA

Firman Allah yang bermaksud: Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan ke atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertakwa (al-Baqarah, 2:183).

Terdapat dua perkara yang disentuh di dalam ayat tersebut. Pertamanya puasa adalah ibadat lama. Ia diwajibkan ke atas umat-umat lampau. Justeru jika merujuk kepada sejarah, kita akan dapati hampir setiap bangsa di dunia ini mengamalkan puasa di dalam kehidupan mereka walaupun mungkin ianya berbeza dari segi tujuan dan niat masing-masing.

Dalam mentafsirkan maksud orang-orang sebelum kamu, kita dapati para ulama telah berbeza pendapat. Ada yang mengatakan bahawa ia bermaksud orang-orang Nasrani sahaja. Ada pendapat mengatakan, mereka adalah Ahli kitab (iaitu orang Nasrani dan Yahudi). Ada pendapat lain mengatakan bahawa ia bermaksud seluruh umat terdahulu yang menjadikan puasa sebagai amalan dalam kehidupan mereka sama ada kerana tuntutan keagamaan, kemasyarakatan atau kerana menolak sesuatu bencana dan sebagainya.

Artikel ini menjelaskan beberapa perkara yang mana kita diperintahkan berpuasa dengan cara yang berbeza dengan ahli kitab. Perbezaan tersebut meliputi masalah puasa Asyura, puasa wisal, berbuka dan sahur

Puasa Asyura (10 Muharram)
Diriwayatkan oleh Muslim di dalam sahihnya bahawa Rasulullah SAW berpuasa pada hari asyura, dan menyeru orang ramai supaya melakukannya. Kemudian orang ramai memberitahu Rasulullah SAW bahawa hari asyura merupakan hari yang diagungkan oleh orang Yahudi dan Nasrani. Lalu Baginda SAW bersabda “Kalau begitu tahun hadapan kita akan berpuasa bermula hari kesembilan lagi”. Namun Rasulullah SAW tidak sempat melakukannya kerana wafat.

Berdasarkan hadis di atas, jelas bahawa hari asyura (10 Muharram) merupakan hari yang cukup istimewa dan mempunyai kelebihannya yang tersendiri. Rasulullah SAW berpuasa dan menganjurkan para sahabatnya berpuasa pada hari tersebut. Namun apabila Baginda SAW mendapat perkhabaran bahawa hari ini juga menjadi hari kebesaran golongan Yahudi dan Nasrani, Rasulullah SAW memerintahkan supaya umatnya menyalahi perbuatan mereka dengan cara berpuasa sejak hari kesembilan Muharram lagi dan digabungkan bersama hari kesepuluh.

Ibn abbas selalu mengingatkan kita supaya melakukan amalan yang berbeza dengan ahli kitab. Katanya “Berpuasalah kamu pada hari kesepuluh atau kesembilan. Berbezalah dengan golongan Yahudi”.
Kesimpulannya jika kita  berpuasa pada hari Asyura sahaja ianya menepati amalan sunnah berpuasa pada hari tersebut namun masih tidak menepati sunnah menyalahi perbuatan ahli kitab. Adapun perbuatan kita menggabungkan kedua hari tersebut dengan cara berpuasa pada hari kesembilan dan kesepuluh Muharram menepati 2 makna, iaitu sunnah berpuasa dan Sunnah menyalahi perbuatan mereka

Puasa Wisal
Imam Ahmad meriwayatkan dalam musnadnya kisah isteri sahabat, Bashir yang ingin berpuasa selama 2 hari berturut-turut secara berterusan dengan tidak berbuka, lalu Basyir melarangnya sambil berkata. Sesungguhnya Rasulullah SAW melarang aku berbuat demikian.  Rasulullah SAW juga menegaskan bahawa perkara sedemikian hanyalah dilakukan oleh orang Nasrani. Sabda Nabi SAW “Berpuasalah kamu sebagaimana yang diperintahkan oelh Allah dan sempurnakanlah puasa kamu sebagaimana yang diperintahkan oleh Allah…….

Hadis di atas jelas melarang umat Muhammad SAW daripada melakukan puasa wisal kerana perbuatan sebegini merupakan amalan golongan Nasrani. Syariah kita memerintahkan agar menyalahi dan berbeza dengan mereka

Segera Berbuka
Hendaklah segera berbuka apabila diyakini terbenamnya matahari. Dalilnya hadis (Manusia akan terus berada di dalam kebaikan selagi mana mereka menyegerakan berbuka puasa—Bukhari). Hadith ini menerangkan punca kebaikan di dalam agama ialah mengikut sunnah Nabi SAW yang menyegerakan berbuka puasa. Ini menolak dakwaan karut yang kononnya melewatkan berbuka menambah pahala. Selain itu, perbuatan ini juga menyalahi perbuatan sesetengah ahli kitab yang melewatkan berbuka sehingga kelihatan bintang di langit.

Bersahur
Daripada Amru al-As bahawa Rasulullah SAW bersabda ”Apa yang membezakan antara puasa kita dengan puasa ahli kitab adalah makan sahur”.(Muslim)

Sahur ialah makanan yang dimakan pada akhir malam. (Bersahurlah kamu semua, sesungguhnya bersahur itu barakah (ada keberkatannya)-Bukhari, Muslim). Ini dilakukan dengan berhenti makan dan minum ketika fajar hampir terbit. Ini berdasarkan hadis Anas (Nabi Muhammad SAW dan Zaid Bin Thabit bersahur. Apabila keduanya selesai bersahur, maka Nabi SAW bangun dan mendirikan solat. Kami bertanya kepada Anas, berapa lamakah masa di antara kamu berdua selesai bersahur dan mendirikan solat? Jawabnya sekadar 50 ayat al-quran-Bukhari).

Justeru itu, bersahurlah walaupun sedikit untuk menepati Sunnah Nabi SAW. Amalan sahur juga menjadi perbezaan antara kita dan mereka

RUJUKAN
Al-fiqh al-Manhajiy
Riyad al-Salihin
Majalah al-Tawhid (keluaran Jamaah Ansar Sunnah Mesir) edisi Ramadan 1420H
http://www.ikim.gov.my/index.php/ms/artikel/7385-puasa-dalam-sejarah-umat-lampau-dan-islam

elmargi.blogspot.my

Tiada ulasan: