tag:blogger.com,1999:blog-976794713531841864.post1806996098021961360..comments2024-01-03T21:48:30.508+08:00Comments on margi: al-Quran....rukun bacaan al-Quran yang sahabu muhammad walid iliashttp://www.blogger.com/profile/14292128992972262888noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-976794713531841864.post-88550195613748130332016-08-16T09:22:51.732+08:002016-08-16T09:22:51.732+08:00walalaikummussalam aiman asaiya
maksud baca tu cam...walalaikummussalam aiman asaiya<br />maksud baca tu camana yer. kalau maksud baca tu macam setiap hari kita baca quran, rutin kita, itu xde masalah. insya allah dapat pahala<br />abu muhammad walid iliashttps://www.blogger.com/profile/14292128992972262888noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-976794713531841864.post-58934704457064704832016-08-08T18:58:21.253+08:002016-08-08T18:58:21.253+08:00Assalamualaikum. ....saye ade satu soalan.. .jika ...Assalamualaikum. ....saye ade satu soalan.. .jika kite membaca al quran secara bersendirian sehingga khatam.. Adakah khatam kita itu diterimaAnonymoushttps://www.blogger.com/profile/14207826430290508573noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-976794713531841864.post-3781543571406503932013-03-14T22:36:18.089+08:002013-03-14T22:36:18.089+08:00
Tq atas soalan anda.
Rukun tilawah tu perkataan ...<br />Tq atas soalan anda. <br />Rukun tilawah tu perkataan arab. Terjemah mudahnya ialah rukun bacaan quran. Sebenarnya tak sama rukun bacaan dan rukun mempelajari quran. Rukun mempelajari quran tu nisbah kepada kita. Rukun bacaan quran atau rukun tilawah tu nisbah kepada bacaan itu sendiri.<br />Ada hadis sebut bahawa quran diturunkan tujuh huruf. Bacalah apa yang mudah bagi kamu berdasarkan 7 huruf tu. Ulama berbeza pendapat dalam masalah 7 huruf ni. <br /><br /><br />Namun apa yang pasti terdapat pelbagai cara baca quran yang kesemuanya datang dari Nabi SAW. Pada masa itu, di mekah ada gurunya, di kufah ada gurunya. Di syam ada gurunya. Kesemua guru ini mengajar mengaji mengikut qiraat yang mereka belajar dari guru sebelum mereka. So pada masa ini tidak ada suatu kaedah atau formula untuk memastikan cara bacaan yang betul2 datang dari Nabi SAW. So para ulama meletakkan 3 syarat berkenaan untuk memastikan qiraat itu betul2 datang dari Nabi SAW. So 3 syarat itu ialah sebagaimana soalan saudara tadi. Syarat ini juga disebut rukun. Rukun bacaan maknanya untuk mengetahui sesuatu jenis bacaan ini betul2 datang dari Nabi kena ada 3 rukun ini iaitu……1 …2..3<br />Mana-mana qiraaat atau cara bacaan ini tidak mnenepati mana-mana rukun tadi maka ia tidak lagi menjadi qiraat yang datang dari nabi.<br />Begitulah lebih kurangnya maksud rukun tilawah atau rukun bacaan. Maknanya untuk menentukan cara bacaan itu betul2 dari nabi kena lepas 3 kriteria utama tadi. Dan orang yang menilai kriteria utama tadi bukanlah kita tapi para ulama. Merekalah yang mengkaji sanad, cara bacaan dan sebagainya. Rasanya kat dalam internet ni sendiri banyak pasal sejarah quran khasnya bab 7 huruf. Saya minta maaf kepada saudara jika artikel tu tak jelas kerana kekadang2 bila kita terjemahkan sesuatu dari bahasa lain ke bahasa kita, kita terjemahkan dengan perktaan yang kita rasa biasa dan dah ok sedangkan masih x ok bagi orang lain. Apapun tahniah kerana pencarian saudara<br /><br /><br /><br />Berbalik kepada soalan saudara, Katakan ayat ini ialah ayat quran: SAYA ADA KERETA. Bolehkah kita baca (dengan andaian itu ayat quran supaya mudah faham jer) SAYA ADA MOTOKAR. Dari segi pengertiannya motokar dan kereta sama jer. So maksudnya tidak berubah di antara ayat SAYA ADA KERETA dan SAYA ADA MOTOKAR.<br />Kenapa nak baca berbeza?<br />1) Kalaulah jawapannya sajer2, atau sekadar suka2, benda ni tak boleh kerana quran diterima dari mulut ke mulut yang mewujudkan sanad ilmu. Kita belajar baca quran dari guru A (lahir tahun 1900 dan mati tahun 2000 contohnya). Guru A belajar ngaji dari guru B (lahir tahun 1850 dan mati tahun 1950). Guru B pula belajar dari guru C sehinggalah sampai kepada Rasulullah SAW. Benda ni dipanggil sanad pengajian. So kalau diterima cara bacaannya ialah SAYA ADA KERETA maka tak boleh ubah2 lagi kepada SAYA ADA MOTOKAR. Sebarang pengubahan terhadap quran tak boleh<br /><br />2) kalaulah jawapannya baca berbeza kerana diajar guru cara yang berbeza. Maka benda ini masuk dalam ilmu qiraat. Contohnya kg sebelah ajar ayat SAYA ADA KERETA dan guru kat kg kita ajar ayat SAYA ADA MOTOKAR maka tengoklah pada sanad dan 3 rukun tadi. Kalau sanad bersambung sampai nabi(benda ni kena rujuk guru quran juga) dan cukup syarat atau 3 rukun tadi maka itu qiraat yang mutawatir. Kalau tak bersambung atau tak lepas 3 rukun tadi tak bolehla. Dan benda ni dah masuk tugas para ulama secara khususnya. Kita setakat amik tau n belajar boleh la tapi untuk menilai sesuatu qiraat tu ok ker tak bukan calang2 orang la, mesti ulama. <br /><br />Secara mudahnya, bab qiraat ni ilmu yang agak payah untuk diterangkan melalui keyboard khasnya yang melibatkan contoh2 bunyi dan sebagainya. <br />Tentang soalan saudara berkenaan wajah tu rasanya saya tak mampu terangkan via keyboard ni. Benda tu dah masuk kat perincian ilmu qiraat dah.<br /><br />abu muhammad walid iliashttps://www.blogger.com/profile/14292128992972262888noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-976794713531841864.post-26701545379620628942013-03-11T21:24:20.854+08:002013-03-11T21:24:20.854+08:00sambung dpd komen 4 mac 2012.
apa yg saya faham d...sambung dpd komen 4 mac 2012.<br /><br />apa yg saya faham dpd penulisan tuan, tuan menceritakan tentang rukun MEMPELAJARI quran. mesti kena berguru dan ada rangkaian ilmu.<br /><br />keduanya, mempelejari quran mesti dibaca dalam arab. maksud yang encik nak cerita tu, adakah macam contoh ada satu perkataan dalam quran yang boleh ditukar maknanya. Contoh saya ada KERETA, boleh digantikan dengan saya ada MOTOKAR padahal dalam buku tulis saya ada KERETA tapi saja2 je kita bacakan kita gantikan KERETA tu ke MOTOKAR.<br /><br />tu ke yg dimaksudkan arab dalam satu wajah??? <br /><br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-976794713531841864.post-78517951491197965092013-03-09T16:33:35.612+08:002013-03-09T16:33:35.612+08:00saya hanyalah seorang hamba...
berkenaan dengan a...saya hanyalah seorang hamba...<br /><br />berkenaan dengan apa yang tertulis, rukun bacaan quran maknanya rukun-rukun dalam al-quran melibatkan bacaan sahaja.dari segi quran tu sahaja. iaitu resm uthmani, sanad bersambung dan berteptana dgn nahu ...<br /><br />berkenaan dengan suci daripada hadas, tidak termasuk dalam rukun baca quran. kalau setakat hadas kecil boleh jer baca quran setakat apa yang dihafal. kalau hadas besar tu, panjang citer skit.<br />abu muhammad walid iliashttps://www.blogger.com/profile/14292128992972262888noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-976794713531841864.post-54256500100932137052013-03-04T19:23:54.679+08:002013-03-04T19:23:54.679+08:00tuan, kalau baca al quran, suci daripada hadas tu ...tuan, kalau baca al quran, suci daripada hadas tu sebahagian daripada rukun ke?<br /><br />Anonymousnoreply@blogger.com