Sabtu, 25 September 2010

tentang buku teks BA tahun 2 & 3 2010

Silibus buku teks bahasa arab tahun 2 dan 3 2010.
Buku teks bahasa arab tahun 2 dan 3 mengandungi 10 tajuk atau unit. Tajuk-tajuk berkenaan ialah:

Tahun 2 Tahun 3
Unit1 Anggota tubuh badan Tubuh badan
Unit 2 Di dalam kelas Alat tulis
Unit 3 Hari dalam seminggu Pakaian
Unit 4 Alat tulis Di dalam kelas
Unit 5 Di perpustakaan Kakitangan sekolah
Unit 6 Warna Makanan dan minuman
Unit 7 Pakaian Buah-buahan
Unit 8 Keluarga saya Waktu makan
Unit 9 Makanan dan minuman Rumah saya
Unit 10 Rumah saya Binatang

Setiap unit (bagi tahun 2 dan 3) mengandungi 8 bahagian. Setiap bahagian mewakili satu kemahiran yang akan diajar dalam satu masa pengajaran. Subjek bahasa arab di sekolah rendah pula mempunyai 2 masa seminggu, 8 masa sebulan. Justeru itu, 8 bahagian ini mewakili 8 masa pengajaran bahasa arab dalam sebulan. Kemahiran/bahagian berkenaan ialah:


Bahagian 1 Kemahiran mendengar
Kemahiran ini merujuk kepada kemampuan pelajar untuk mendengar dan memahami bahasa arab dalam pelbagai situasi dan berinteraksi dengannya

Bahagian2 Kemahiran bertutur
Kemampuan pelajar untuk bertutur dan menyampaikan maklumat dengan sebutan yang tepat, gaya dan laras bahasa yang baik, beradab dan dengan tatabahasa yang betul

Bahagian 3 Kemahiran membaca
Kemampuan pelajar untuk membaca huruf, kalimat dan ayat-ayat pendek yang mempunyai baris dengan betul

Bahagian 4 Nyanyian
Senikata untuk lagu merupakan perkataan yang dipelajari. Sementara melodinya pula terdiri daripada lagu-lagu tempatan dan sebagainya

Bahagian 5 Al-nizam al-soutiy
Kemampuan pelajar untuk menyebut huruf dan perkataan yang hampir sama bunyinya, membaca ayat dan ibarat dengan betul, seterusnya dapat membezakan bunyi dengan tepat

Bahagian 6 Tatabahasa / bilangan
Pelajar akan didedahkan dengan perbezaan ringkas perkataan maskulin dan feminin, kata ganti nama, kata soal, kata kerja dan sebagainya secara mudah.
Sementara untuk bilangan, pelajar akan didedahkan dengan bilangan dalam bahasa arab dari nombor 21-40 untuk tahun 2. Bagi pelajar tahun 3 pula, nombor yang akan diajar ialah dari nombor 41-60

Bahagian 7 Permainan bahasa

Bahagian 8 Ulangkaji



KEKUATAN SILIBUS BAHASA ARAB TAHUN 2 & 3

Kosa Kata Yang Digunapakai Mewakili Benda Maujud Di Sekeliling Pelajar
Kosa kata yang diajar dalam proses P&P merupakan benda maujud di persekitaran pelajar. Keseluruhan kosa kata merupakan perkataan terhadap benda maujud di sekeliling murid seperti anggota tubuh badan manusia, perabot di rumah, peralatan alat tulis dan haiwan. Hal ini memudahkan pemahaman pelajar kerana zat benda tersebut sudah pun tergambar di dalam minda pelajar. Guru hanya perlu memberi penerangan di dalam bahasa arab.

Mudah Dan Praktikal
Selain itu, kosa kata yang digunapakai juga merupakan perkataan yang mudah dan senang diingati kerana ia merupakan kata nama yang mempunyai 2 atau 3 sebutan(suku kata). Untuk sukatan tahun 2, kata kerja yang diajar pula merupakan kata kerja yang thulathiy, tidak mempunyai tanda syaddah, huruf mad atau illah. Secara keseluruhannya kosa kata yang digunapakai dalam sukatan bahasa arab tahun 2 dan 3 adalah mudah, senang dan praktikal.

Sukatan Bahasa Arab Tahun 2 Dan 3 Mempunyai Kesinambungan
Sukatan bahasa arab tahun 2 dan tahun 3 juga mempunyai kesinambungan. Sebagai contoh untuk tahun 2 bagi unit 1, pelajar akan belajar anggota tubuh badan manusia melibatkan perkataan hidung, mulut, bahu, rambut, mata, telinga dan jari. Apabila pelajar berkenaan berada di tahun 3 mereka akan belajar tajuk yang sama dengan penambahan kosa kata seperti dahi, pipi, lidah, gigi, tengkuk dan dagu.

KEKURANGAN
Walaupun silibus bahasa arab yang digunakan baik secara keseluruhannya namun ini bukanlah bererti ia tidak boleh lagi menerima penambahbaikan. Penambahbaikan atau pemurniaan ini sebenarnya tidaklah sampai ke tahap meruntuhkan anggapan dan rasa pandang tinggi serta hormat penulis terhadap modul dan silibus yang digunakan, namun ia sekadar perencah dan penambah rasa ke arah yang lebih baik.

Silibus Sukar Untuk Tajuk Tertentu
Secara keseluruhannya silibus yang digunakan mudah. Namun demikian masih terdapat ruang yang boleh diperbaiki. Sebagai contoh, guru menghadapi masalah semasa mengajar pelajar tahun 2 untuk tajuk kelima (di perpustakaan). Di dalam tajuk ini, perkataan yang diajar ialah bahan bacaan iaitu majalah, akhbar, kamus dan buku cerita. Guru mendapati murid-murid buta huruf khasnya di kawasan pedalaman, yang jarang melihat bahan bacaan tersebut menghadapi kesukaran untuk membezakannya. Seringkali apabila murid diperkenalkan dengan majalah mempunyai gambar kereta akan menganggap bahawa majalah yang mempunyai gambar wanita sebagai akhbar. Begitu juga murid-murid apabila diperkenalkan dengan akhbar bersaiz kecil seperti Kosmo, Metro dan Sinar Harian akan menganggap bahawa akhbar bersaiz besar seperti Utusan Malaysia bukan akhbar. Begitu juga apabila murid-murid diperkenalkan dengan buku cerita yang bersaiz nipis, seringkali menganggap bahawa kamus bersaiz poket itu buku cerita. Walau pun hal ini merupakan hal yang remeh-temeh dan ianya memang dapat diatasi melalui latih tubi dan pelbagai teknik pengajaran yang lain, namun guru terpaksa menggunakan banyak masa untuk menerangkan hakikat zat tersebut sebelum menerangkan perkataannya di dalam bahasa arab. Alangkah eloknya kalau diperkenalkan perkataan lain yang terdapat di perpustakaan seperti rak buku, kaunter peminjaman, kad peminjam dan sebagainya.

Masalah Tatabahasa
Silibus bahasa arab 2010 juga mengandungi pengajaran tatabahasa yang ringkas seperti perbezaan di antara perkataan feminin maskulin dan sebagainya. Penulis akur bahawa pengajaran tatabahasa merupakan unsur yang penting dan tidak dapat dipisahkan dalam pengajian bahasa, namun kebanyakan pelajar sebenarnya baru sahaja mengetahui huruf-huruf hija’iyyah. Dalam keadaan mereka masih keliru di antara huruf-huruf hija’iyyah, tiba-tiba mereka diperkenalkan dengan perbezaan di antara perkataan feminin dan maskulin. Perkara ini akan membuatkan jurang perbezaan di antara pelajar pintar cerdas dengan pelajar lemah semakin melebar. Guru pula tidak mempunyai banyak masa untuk kembali mengulangkaji pelajaran dari peringkat asas. Selain itu, di dalam soalan Penilaian Kendiri Sekolah Rendah Bahasa Arab(PKSR)untuk tahun 3 pada bulan Mac dan Mei baru-baru ini, penulis dapati terdapat 6 hingga 10 soalan daripada 40 soalan yang melibatkan tatabahasa. Berdasarkan pencapaian berkenaan, ramai pelajar hanya dapat menjawab 1 atau 2 daripada 6-10 soalan berkenaan dan ia pastinya menjejaskan pemarkahan pelajar. Juseru itu, lebih elok rasanya pendekatan memasukkan unsur-unsur tatabahasa dikesampingkan, disebut dan diajar secara sepintas lalu berbanding pada masa sekarang, ianya ditulis sebagai objektif pengajaran.

Kesesuaian Sukatan Sekarang Dengan Waktu Mengajar Bahasa Arab
Berdasarkan temubual yang penulis jalankan terhadap guru bahasa arab, silibus bahasa arab sekarang sebenarnya dirancang dan ditulis untuk masa waktu mengajar bahasa arab 5 kali seminggu (pada masa sekarang waktu mengajar bahasa arab 2 kali seminggu). Walau bagaimanapun di atas sebab-sebab tertentu, waktu pengajaran bahasa arab 5 kali seminggu tidak dapat dilaksanakan. Justeru itu, buku ini walaupun mudah dan praktikal namun lebih baik kalau ianya dapat dimurnikan sekali lagi sesuai dengan waktu mengajar bahasa arab pada masa sekarang 2 kali seminggu


* artikel ini merupakan assignment seorang ustazah yang sambung blaja. aku tolong buat dan masukkan di sini sebagai bank penulisan aku, sebagai kenangan, maybe ada faedah bagi orang2 tertentu

Tiada ulasan: