2.5 Pengertian Thiqah[1]
Thiqah berasal dari kata kerja wathiqa yathiqu yang bermaksud mengikat,
meneguhkan dan mempercayai (orang lain dalam bab memegang amanah). Kata mithaq pula lahir daripada kata ini yang
bermaksud ikatan perjanjian yang sangat kukuh. Apabila perkataan thiqah dirujuk
kepada seseorang manusia ia membawa maksud seorang yang sangat kukuh dan
dipercayai dalam memegang amanah. Ahli hadis seperti Abdul Rahman bin Mahdi
meletakkan istilah thiqah sebagai istilah yang paling tinggi di dalam menilai
seseorang perawi. Walau bagaimanapun ramai ulama hadis yang lain tidak
menyokong pendapat ini[2]
Ulama
hadis menggunakan perkataan ini untuk menggambarkan seseorang yang memiliki
reputasi yang baik dan akhlak yang tinggi serta mempunyai sifat dabt yang sempurna. Gabungan daripada
sifat cadalah yang tinggi
dan dabt yang sempurna inilah yang
dinamakan sebagai thiqah
Imam
Malik pernah menjelaskan bahawa dia telah menemui ramai syeikh yang berusia
70-80 tahun di dalam masjid nabi dan mendengar mereka menyampaikan hadis namun
beliau tidak pernah mengambilnya. Katanya lagi bahawa jika mereka ditawarkan
harta benda, pasti mereka akan mengambilnya. Justeru itu, Imam Malik tidak
mengangap mereka sebagai tokoh ilmu hadis
Ali
bin Al-Madini pernah menjelaskan bahawa dia meninggalkan hadis yang
diriwayatkan oleh Hasan bin Abi Jafar kerana dia merupakan seorang yang memukul
ibunya
[1] Amru
Abdul Muncim Salim, Taysir Dirasat
al-Asanid Lilmubtadi’in, Dar al-Diya’, Tanta, 2000, http://moslemz.multiply.com/journal/item/5,
[2]
http://moslemz.multiply.com/journal/item/5
Tiada ulasan:
Catat Ulasan