Ahad, 12 September 2010

suatu masa dahulu...bersama teman indonesia

sekitar tahun 1996/97 dulu, masa tu ekonomi negara berdepan dengan krisis. katanya krisis tu disebabkan george soros, tapi tak tau la yang sebenarnya. kami pelajar2 di azhar univ agak terasa.. kalau sebelum ni USD1 sama dengan RM2.50 pada masa tu dah jatuh sehingga USD1 bersamaan dengan RM4 atau RM5 sebelum diikat kepada RM3.80. pelajar2 indonesia lagi laa. khabarnya ada yang dah balik ke negeri kerana masalah kewangan.

masa tu masyarakat arab khasnya di mesir banyak membantu kita pelajar2 msia, indonesia, filipina, thailand dan asia tenggara. sumber2 zakat, derma, bantuan dan sebagainya banyak disalurkan kepada kita. pernah aku dijemput ke sebuah masjid yang menjadi pusat untuk sebuah NGO untuk menerima sumbangan berupa beras, serbuk teh, gula dan ada jugak dapat duit. ada la dalam 2 3 kali juga dapat sumbangan begitu. yang jadi masalahnya bila pelajar kita dapat duit, dalam perjalanan pulang je ker rumah, tak sampai lagi, dah singgah ke kedai ayam baba, x pun kedai ayam golek kat stesen bas abbasiah, atau mnakan kabab di maidan al-jaisyh. kedai2 camtu n makanan yang dijual kat situ mmg menyelerakan, tapi arab pun tak semua boleh makan kat situ. at last arab tak berapa nak bagi derma kat malaysian kerana kami dianggap kaya dan mampu meneruskan pengajian tanpa bantuan mereka (walaupun x semuanya begitu). tempias ni kena gak kepada saudara2 kita dari indonesia.

ada suatu ketika semasa aku menungu bas di sebuah hentian, aku sembang dengan saudara2 kita dari indonesia. masa tu kesatuan eropah baru memperkenalkan mata ang euro yang melibatkan beberapa buah negara kecuali british. aku berbual dengan pelajar tersebut. aku cakap kalaulah eropah yang mempunyai pelbagai bangsa dan negara dengan ragam kebudayaan boleh bersatu mewujudkan satu matawang, boleh mewujudkan sebuah kesatuan yang membenarkan rakyat di mana2 negara EU berkerja danm bergerak bebas di negara EU yang lain, sepatutnya kita yang seagama serumpun, sebangsa walaupun dengan etnik berbeza, satu bahasa dan budaya sepatutnya lebih mendahului mereka dari semua segi. dari segi bahasa contohnya kita hampir sama sedangkan rakyat di negara EU mempunyai bahasa yang pelbagai dan masing2 ingin menegakkan bahasa mereka. kalau kita ke france dan kita bercakap dalam english, rasanya susah mereka nak layan kita. maybe kita tanya dalam english tapi dijawabnya dalam france. sedangkan kita takla mengalami masalah tu. kalau ada pun masih dalam ruang lingkup yang tidak terlalu jauh. pelajar indonesia berkenaan mengangguk tanda setuju. ditambahnya lagi, dari segi kemediaan(di mesir), bila saja disebut urdun (jordan) atau suria (syria) dan negara2 arab yang lain, media akan menyebutnya sebagai urdun al-syaqiq(al-syaqiq maknanya adik beradik seibu sebapa). begitulah apabila mereka melaporkan perihal negara lain di benua arab. sedangkan kita di nusantara apabila kita membaca laporan media berkenaan msia-indo kita tidak merasakan lafaz2 kemesraan yang digunakan. berkenaan dengan matawang, apa yang diperlukan ialah pengorbanan dan masa yang panjang. malaysia katanya agak ke hadapan dari segi ekonomi namun indonesia boleh menyediakan tenaga kerja yang ramai dan sumber bumi dari segi kepualuan dan kelautan yang luas serta hasil semulajadi yang pelbagai. soalnya sanggupkah msia dan orang msia berkorban buat seketika? harus diingat negara2 di eropah semasa nak memperkenalkan matawang euro banyak halangan yang mereka tempuh. di antaranya negara2 kaya seperti jerman akan menanggung negara yang agak miskin(seolah2 begitu). kalau sebelum ni matawang jerman agak tinggi berbanding matawang negara miskin, so rakyat jerman apabila melancong ke negara berkenaan akan mendapat nilai yang lebih namun apabila euro diperkenalkan semuanya dah jadi sama, tak terlibat dengan currency....etc. begitu juga hutang2 negara miskin akan menerima kesan daripada pengunaan euro. namun kerajaan dan rakyat di negara kaya seperti jerman sanggup menangung risiko berkenaan. soalnya bagaimanakah orang2 malaysia? satu lagi....bagaimana dengan brunei?

perbualan kami semakin menarik. apa yang boleh aku katakan, aku terasa akrabnya hubungan persaudaraan dan persahabatan dengan saudara2 kita dari indonesia dengan pelbagai idea. bermula dengan penggunaan mata wang dan kekuatan ekonomi sehingga terbentuknya sebuah kesatuan atau khilafah di sebelah timur. namun apabila kami ingin panjangkan perbualan..bas dah tiba. aku menaiki bas berkenaan dan kami terpisah sejak hari itu

Tiada ulasan: