Thursday, October 18, 2007

khuluk wanita

MASALAH KHULU(ISTERI MINTA CERAI DARIPADA SUAMI DENGAN PAMPASAN)dalam zaman nabi ada seorang isteri tak suka pada suaminya lalu cakap kat nabi pasal dia tak suka(tak ingat dah sebab apa tak suka) so nabi panggil suami dia dan nabi tanya kat isteri tu ada ker apa2 yang boleh dijadikan tebusan atau pampasan untuk suaminya lalu isteri tu tawarkan pampasan tersebut pada suaminya dan suaminya bersetuju menceraikannya.peristiwa tu berlaku depan nabi(rujuk semula pada sumber asal lagi baik)itu lah berlaku masalah khuluk-baru2 ni parlimen mesir meluluskan enakmen khulu iaitu seseorang isteri boleh meminta cerai daripada suaminya dengan menawarkan pada suaminya sesuatu yang berupa harta (tanah ker atau wang ringgit dan lain2) dengan syarat setelah direpot pada mahkamah dan mahkamah memutuskan hukuman bahawa mereka berpisah.sebenarnya cara tersebut seolah2 merampas hak talak dan cerai daripada lelaki (suami)lalu menyerahkan hak talak dan cerai tersebut kepada mahkamah.memang zaman nabi ada khuluk tapi yang menceraikan isteri bukanlah mahkamah dan bukanlah nabi tapi suami tersebut yang bersetuju .dalam kata lain suami kena setuju dan sanggup cerai barulah cerai.tapi enakmen mesir ni tak kira setuju ker tak yang penting isteri bawa seguni wang dan tunjukkan pada mahkamah maka mahkamah memutuskan telah berlaku khuluk.itulah rosaknya undang2 mesir sekarang.serangan orientalis dan barat bukan hanya pada qanun dan ekonomi islam tapi dah mula sampai pada tahap perkahwinan dan rumahtangga(sesuatu yang tak disentuh langsung oleh british semasa menjajah negara kita)-yang lebih mengecewakan apabila rang undang2 keluarga tersebut diluluskan oleh sheikh azhar dan beberapa ulama lain.memang cukup pening bila berlaku kes macam tu.sememangnya strategi dan taktik golongan pembebasan wanita dah mula terkesan----------------------------------------------------------------------MUKTAMAR WANITA DI UNIVERSITI KAHERAH(AWAL 2000)resolusi muktamar(dipetik daripada akhbar sout azhar dan majalah lain)1) mengecam hak harta pusaka yang diberikan oleh islam kepada lelaki dalam islam anak laki dapat harta pusaka lebih banyak daripada anak pompuan.
atas dasar inilah mereka mengecam qanun islam kononya islam seolah menganaktirikan wanita dan berlaku tak adil pada kaum wanita2) masalah saksi penyaksian 2 orang pompuan sama dengan penyaksian seorang laki3) lelaki boleh kawin empat sedangkan pompuan tak dibenarkan dan banyak lagi resolusi dan cadangan yang meminta supaya disamaratakan hak lelaki dan wanita tapi tak cukup nak taip laaa(malas)he he he.
-saya tak perasan tentang idealogi pembebasan wanita di sini.mula2 sampai tahun 1997 memang tak perasan hinggalah selalu dengar radio orang dok cakap kebebasan wanita dan sebagainya barulah kita tersedar ada sesuatu di sebalik kata2 tersebut(dalam ilmu mantik setiap perkataan ada maksudnya).lagipun nasib baik laa kita ni ngaji juga walaupun sikit2 terperasan juga masalah tu-idea ni bermula di barat, dah lama dah dalam beberapa kurun yang lepas.asalnya wanita barat tak mendapat pembelaan yag sewajarnya daripada masyarakat.wanita hanyalah hamba seks.bahkan ada ahli falsafah selalu menimbukan persoalan adakah wanita itu manusia atau haiwan?adakah wanita itu separuh manusia dan separuh binatang dan sebagainya.memang biadap soalan tu tapi itulah realitinya di barat pada masa tu.lagipun wanita tak leh nak bawa senjata kemedan perang. wanita dijadikan alat pertaruhan. memang kalau kita baca sejarah wanita di barat memang sedih dan menyayat hati seolah wanita tu memang macam haiwan.zaman berubah hinggalah masuk zaman industri(ringkas cerita malas nak taip banyak)wanita berkerja di kilang2 dan sektor industri.wanita hanya dapat separuh gaji laki dan berkerja lebih teruk rai lelaki.kalau lelaki kerja 5 jam sehari dapat 10 pound wanita kena kerja mungkin 7 atau 8 jam sehari dan dibayar dengan 8 pound atau 6 pound jer(contoh).itulah nilai wanita pada kacamata barat.perasaan ini mendorong sikap memberontak pada kaum wanita hingga timbullah kelab2 wanita dan persatuan wanita atas tujuan nak bagi hak pada kaum wanita.dan wanita mula mendapat pembelaan sewajarnya dalam abad ke 20 kira lewat benar sebab islam bagi hak pada wanita zaman nabi lagi.barat tertingal dengan islam hampir 1300 tahun.-dari segi logiknya memang kita terima kalau idea tu timbul di barat sebab kesian sangat pada kaum wanita masa tu tapi kalau idea tu timbul di kalangan negara islam itu sesuatu yang meyedihkan sebab islam dah bagi sepenuhnya pada wanita.wanita barat sekarang berjuang bukanlah untuk wanita tapi untuk lelaki juga sebab setiap kali wanita mendapat haknya setiap kali itulah lelaki2 yahudi tersenyum kerana perangkapnya dah terkena.cukup setakat tu sejarah idea ni timbul.buku panjang sangat bab tu .paling mudah bacalah(SALAH FAHAM TERHADAP ISLAM karangan muhammada qutb)itu kira buku paling ringan dan bak untuk huraikan masalah wanita dan kebebasan-berbalik pada atas kenapa islam bagi pada lelaki harta pusaka yang lebih banyak berbanding wanita sebabnya lelaki ada banyak tanggungjawab dalam berumahtangga dari segi kewangan contohnya sebab laki nak minta orang untuk dijadikan isteri(contoh paling mudah) sedangkan wanita orang minta dia.so logiklaaa kalau lelaki diberikan harta pusakan yang lebih berbanding ngan wanita.kalau nak hujah 2 ilmiah yang lain tu boleh rujuk pada muhammad qutb.itu hujah mudah-kenapa laki boleh poligami wanita tidak? dari sudut kajian psikologi jiwa wanita tak sama ngan jiwa lelaki .jiwa lelaki agak memencar sedangkan jiwa wanita tertutup.apabila wanita berkahwin dan mempunyai anak2 jiwa nya hanyalah untuk suaminya.dia akan memikirkan soal kebahagian rumahtangganya dan keluarganya.baginya itulah perjuanganya.sedangkan lelaki secantik mana isterinya hatinya masih ada ruang untuk dicelahi oleh orang lain.itu dari segi kajian psikologi(ingat kaedah hukum dibina berdasarkan prinsip asas dan yang umum dan ghalib, soal pengecualian ada kaedahnya yang tersendiri)itulah sebab kenapa islam haruskan poligami bagi lelaki dan tidak pada wanita-satu lagi ialah lelaki sukar untuk menerima kenyataan bahawa isterinya adalah isteri orang lain dan ini akan menimbulkan sikap bermusuhan dan irihati yang akan membawa kepada perpecahan dan permusuhan-rasanya2 cukuplah setakat itu bab muktamar wanita.semua hujah 2 tersebut telah dijawab secara panjang lebar oleh ulama2 islam yang membicarakan nya secara mantik dan ilmiah.saya hanyalah menyampaikannya sebagai maklumat sahaja.----------------------------------------------------------------------MASALAH PERANCANG KELUARGAdalam zaman sheikh gaddul hag menjadi sheikh azhar (beliau meninggal pada tahun 1995 kalau tak silapnya),beliau telah mengharamkan perancang keluarga.sememangnya kerajaan mesir tersekat daripada melaksanakan beberapa perancangan semasa hayat beliau.sebaik sahaja beliau meninggal naiklah sheikh tantawi sebagai sheikh azhar.tantawi mengharuskan perancang keluarga kerana masalah kemiskinan lagipun rakyat mesir ramai yang miskin .so dengan perancang kuarga ni dapat laa makan maknanya kalau anak ramai payah nak makan.dalam KHUTBAH YUSUF QARDAWI)beliau banyak mengkritik dasar perancangan keluarga ini kerana sememangnya rezeki adalah jaminan ALLAH.lagipun dalam zaman sekarang sesuai dengan perkembangan teknologi makanan dan sebagainya adalah mustahil kalau dikatakan tujuan utama nak rancang kuarga atas dasar kewangan dan makanan.katanya kalau dahulu tanam gandum atau padi sekali setahun sekarang ALLAH limpahkan rezekinya dengan padi atau gandum dapat ditanam 2 atau 3 kali setahun.lagipun takder sebab negara islam nak rancang kuarga sebab negara islam ratanya2 kaya dengan sumber asli dan tanah2 yang subur macam negara mesir.negara2 arab lain kaya dengan minyak sementara negara2 bekas soviet kaya dengan uranium ,besi dan sebagainya.pendek kata kalau dihimpunkan kekayaan negara2 islam cukup banyak dan tak laa timbul masalah2 macam ni.sememangnya itu hanyalah perancangan daripada musuh2 islam yang tak jemu2 menyerang islam-saya teringat salah satu taktik yang digunakan dalam perang afghanistan semasa melawan rusia dulu apa bila sahaja berlaku perang dan ramai mangsa pelarian terutamanya kanak2 datanglaaa pasukan st john atau pasukan palang merah antarabangsa nak hulurkan bantuan.ingatlah setiap kali yahudi hulurkan bantuan pastinya ada jerat di sebaliknya.mereka yang datang sebagai palang merah bukanlah sebarangan orang.mereka dilatih untuk sebarkan kristian dan merosakkan pemikiran umat islam.ada kes yang mana para pejuang mujahidin yang sakit di potong kakinya padahal keadaan tidak lah memerlukan supaya dipotong kakinya.itu hanyalh perencanaanya untuk melum[uhkan kegiatan jihad mujahidin.mereka tetap akan menghancurkan umat islam dalam apa bidang sekali pun walaupun secara tak langsung----------------------------------------------------------------------

No comments: