BAB
I
PENGENALAN
TENTANG ICJAZ AL-QURAN
1.1 Pendahuluan
Al-Quran merupakan kitab Allah yang
diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW. Kitab ini yang menjadi mukjizat teragung
Nabi Muhammad SAW tidak mampu ditiru, ditandingi dan disaingi oleh sesiapa pun.
Sifat tidak mampu disaingi, ditiru, disamai ini merupakan suatu icjaz.
Apakah yang dimaksudkan dengan icjaz?
Bab ini
akan membicarakan pengertian icjaz al-Quran dari segi bahasa
dan istilah serta perkara-perkara yang berkaitan dengannya seperti tujuan icjaz,
bahagian dan jenisnya, sejarah dan sebagainya
1.2 Icjaz
Dari Segi Bahasa
Perkataan Icjaz berasal dari kata akar (masdar) acjaza yucjizu icjazan yang bermaksud
lemah, tidak mampu atau ketidakupayaan. Ia berkongsi kata akar yang sama dengan
perkataan mukjizat. Erti lemah di sini ialah ketidakmampuan untuk melakukan
sesuatu, kata lawannya adalah berkuasa atau berkemampuan. Namun icjaz
dalam pengertian di sini ialah kebenaran Nabi Muhammad SAW dalam pengakuannya
sebagai utusan Allah dan menampakkan kelemahan orang arab untuk berhadapan
dengan mukjizatnya yang kekal iaitu al-Quran.[1]
1.3 Pengertian
Icjaz Dari Segi Istilah
Icjaz
dari segi istilah merujuk kepada kelemahan yang diciptakan secara bertaburan
ataupun terhimpun dan kemudian didatangkan dengan cabaran oleh Al-Quran samada secara
jelas, tersirat, ataupun kedua-duanya yang mana cabaran itu tidak mampu disahut
oleh manusia mahupun jin.[2]
Mannac Qattan
mendefinisikan icjaz sebagai menampakkan kebenaran Nabi
Muhammad SAW dalam pengakuan orang lain sebagai seorang utusan Allah SWT dengan
menzahirkan kelemahan orang-orang arab untuk menandinginya atau menghadapi
mukjizat yang abadi iaitu al-Quran dan kelemahan-kelemahan generasi selepasnya.
Apa yang dimaksudkan dengan mukjizat ialah perkara yang mencarik adat yang
disertai dengan cabaran dan sunyi daripada kesilapan.[3]
Muhammad Ali al-Sabuny pula
menakrifkan icjaz atau mukjizat al-Quran sebagai menetapkan
kelemahan semua manusia samada secara individu atau kelompok untuk mendatangkan
sesuatu yang serupa al-Quran itu. Maksud mukjizat di sini bukanlah semata-mata
untuk melemahkan manusia atau menyedarkan mereka tentang kelemahan mereka untuk
mencipta sesuatu yang serupa al-Quran. Namun tujuan yang sebenarnya ialah untuk
menjelaskan kebenaran al-Quran dan membuktikan kebenaran Rasulullah SAW sebagai
utusan Allah SWT.[4]
Hamka di dalam tasirnya menyebut Icjaz
sebagai melemahkan, iaitu lemah untuk orang lain meniru atau menyamai, apatah
lagi untuk menyaingi dan melebihinya.[5] Maksud
meniru atau menyamai di sini ialah lemah atau tidak mampu membuat sesuatu yang
seperti atau menyamai al-Quran
Al-Qurtubiy pula mengatakan bahawa mukjizat ialah
perkara mencarik adat yang disertai dengan cabaran dan ianya tidak akan dapat
ditandingi oleh para penentang. Perkara luar biasa ini berlaku kepada seseorang
yang mendakwa nabi untuk membuktikan kenabiannya dan kebenaran apa yang
dibawanya. Ia dinamakan mukjizat kerana ia melemahkan atau membuatkan para
penentangnya tidak mampu dan tidak berkuasa untuk melakukan sepertinya.[6]
Ibnu Khaldun di dalam kitab
Muqaddimahnya menerangkan bahawa Mukjizat itu ialah perlakuan-perlakuan yang
melemahkan manusia dari menirunya, lantas dinamakan sebagai mukjizat. Dan tiada
dalam kemampuan hamba, dan meletakkan diri mereka di tempat yang mereka sendiri
tidak mampu[7]
Imam al-Sayutiy di dalam kitabnya
al-Itqan mengatakan bahawa icjaz ialah perkara yang mencarik
adat yang disertai dengan mencabar, lagi terlepas dari penentangan[8]
Kesimpulannyai Icjaz
al-Quran merujuk kepada kekuatan dan keagungan al-Quran sebagai suatu mukjizat
daripada Allah yang tidak mampu disaingi, dicabar dan ditiru oleh makhluk.
Sementara Icjaz al-Quran
sebagai suatu disiplin ilmu merujuk kepada ilmu Al-Qur'an yang membahas
kekuatan susunan lafaz dan kandungan Al-Quran, sehingga dapat mengalahkan
ahli-ahli bahasa Arab dan ahli-ahli lain.[9]
1.4 Jenis-Jenis Icjaz[10]
Icjaz al-Quran
cukup banyak. Di antaranya ialah icjaz
balaghiy, icjaz ilmiy,
icjaz tashriciy
dan sebagainya. Terdapat juga ulama yang memasukkan icjaz dzatiy,
icjaz bayaniy, icjaz icdadiy dan
sebagainya di bawah tajuk jenis atau pembahagian icjaz.
Penulis hanya menyebutnya setakat icjaz ilmiy sahaja.
1.4.1
Icjaz Balaghy
Icjaz
Balaghy merupakan
mukjizat al-Quran yang menceritakan peristiwa-peristiwa ghaib. Kesemua berita
ghaib yang terdapat di dalam kitab Allah samada al-Quran, Taurat, Injil adalah
mukjizat. Berita-berita ini membuatkan manusia merasa takjub kerana akal
manusia tidak mampu untuk memikirkan perkara tersebut
1.4.2
Icjaz Lughawy
Para pengkaji al-Quran telah menemui banyak contoh yang menunjukan
keindahan kata-kata yang digunakan serta keseimbangan antara jumlah bilangan
kata dan antonimnya. Begitu juga keseimbangan dari segi jumlah bilangan kata
dengan makna yang dikandungnya serta keseimbangan dari segi jumlah bilangan
kata dengan jumlah yang menunjukkan akibatnya. Kesemua keindahan dan
keseimbangan ini menunjukkan bahawa al-Quran bukanlah sesuatu yang terhasil
daripada pemikiran atau ketinggian bahasa makhluk[11]
Al-Quran yang telah melemahkan para
cendekiawan arab ini tidaklah terkeluar daripada bahasa mereka dari segi lafaz
dan huruf, tarkib dan uslub, nafy dan ithbat dan
sebagainya namun al-Quran ini tetap tidak mampu ditandingi oleh mereka. Ibn
Abbas meriwayatkan bahawa Alwalid bin al-Mughirah telah datang kepada
Rasulullah SAW lalu baginda SAW membacakan kepada Alwalid ayat-ayat al-Quran
yang membuatkan dia terpesona. Kemudian apabila Abu Jahal berbicara dengannya
tentang Rasulullah SAW dan al-Quran (Alwalid seorang tokoh bahasa arab yang
terulung di kalangan Qurasiy) lalu dia mengakui bahawa dia tidak pernah
mendengar sesuatu yang lebih baik daripada al-Quran. Kata Alwalid kepada Abu
Jahal tentang al-Quran,”…Demi Allah, kamu tidak punya orang yang lebih mengerti
tentang Syair daripada aku. Aku tahu syair yang kotor atau baik, bahkan
syair-syari yang gelap sekali pun. Demi Allah semua itu tidak akan
menyerupainya (menyerupai al-Quran). Demi Allah ucapannya amat manis dan indah,
di atasnya buah dan di bawahnya ada lembah. Demi Allah, ia amat unggul, tidak
akan tertanding…”[12]
1.4.3
Icjaz Ilmiy
Icjaz Ilmiy merupakan suatu mukjizat di dalam al-Quran yang
mengandungi ilmu pengetahuan yang hanya ditemui dan diterokai oleh para saintis
meskipun beribu tahun selepas turunnya al-Quran. Contohnya al-Quran
menyebut tentang asal-usul kejadian manusia daripada setitis air mani,
kepentingan air sebagai asas kehidupan, perihal dua lautan yang bertemu namun
tetap ada pemisahnya, proses perkembangan janin dan sebagainya. Kesemua ini
disebut secara jelas dan memang diakui benar oleh saintis yang mengkaji
beribu-ribu tahun kemudiannya. Perkara ini bukan lagi bersifat teori dan
andaian semata-mata.[13]
Mannac Qattan menegaskan bahawa ramai manusia telah tersilap
apabila berbicara tentang mukjizat al-Quran yang melibatkan ilmu-ilmu baru
khasnya sains. Apabila berlaku sesuatu penemuan baru tentang suatu teori dan
sebagainya, mereka akan mentakwilkan ayat-ayat al-Quran supaya selari dengan
penemuan baru tersebut. Apabila berlaku perubahan zaman, teori yang dianggap benar
dahulu rupanya terbukti salah. Ini tidak menghairankan kerana teori tersebut
merupakan hasil kajian manusia yang boleh berubah, sentiasa dikaji dan
diperbaharui sedangkan al-Quran merupakan kitab hidayah dan petunjuk yang tidak
menerima perubahan. Apabila takwilan mereka salah, bukanlah al-Quran yang salah
namun takwilan mereka yang cuba mentakwilkan al-Quran selari dengan penemuan
itulah yang salah.[14]
Beliau menegaskan lagi bahawa apa yang dimaksudkan kepada icjaz ilmiy ialah galakan
untuk sentiasa belajar, mengkaji, berfikir, memerhatikan fenomena alam dan
sebagainya. Al-Quran menjadikan perbuatan berfikir dan pemerhatian kepada alam
sebagai suatu cara yang boleh membawa keimanan kepada Allah..[15]
1.4.4. Icjaz Tashriciy
Al-Quran sebagai sebuah kitab yang menjadi petunjuk kepada manusia
menetapkan pelbagai peraturan dan undang-undang. Peraturan ini meliputi
hubungan manusia secara individu, masyarakat dan negara. Tidak ada mana-mana
masyarakat dalam dunia ini yang tidak mempunyai undang-undang dan peraturan
tertentu untuk mengatur dan menyusun kehidupan mereka. Apa yang berbeza ialah
peraturan yang berasal dari al-Quran merupakan peraturan dan undang-undang dari
Allah yang mempunyai sifat-sifaat dan ciri-ciri yang tidak dapat ditandingi
oleh mana-mana pemikir dan kumpulan cendekiawan dalam membentuk masyarakat yang
bahagia.
Walau bagaimanapun oleh kerana Icjaz
Tashriciy merupakan bahagian terpenting dalam penulisan
ini, ia akan dibincangkan secara khusus dalam bab kedua
1.5 Tujuan
Icjaz al-Quran
Bagi golongan pelajar dan para pengkaji, ilmu berkenaan icjaz
al-Quran amat penting kerana dengan ilmu ini seorang pelajar akan dapat
memahami al-Quran dengan lebih dalam. Ini kerana al-Quran diturunkan dalam
bahasa arab. Untuk memahaminya, seseorang pelajar mestilah mengetahui bahasa
arab, ilmu tafsir dan segala yang bersangkutan dengannya meliputi asbab
al-nuzul, ilmu resm dan sebagainya termasuklah perkara yang
berkaitan dengan icjaz.[16]
Walau bagaimanapun jika dinilai
secara umum, tujuan icjaz al-Quran ialah untuk membuktikan
kenabian Muhammad SAW dan kebenaran al-Quran sebagai kitab wahyu dari Allah
SWT. Berikut ialah tujuannya:[17]
1) sebagai bukti bahawa orang yang membawa kitab itu benar-benar
seorang nabi atau utusan dari Allah SWT. Utusan itu kemudiannya diperintahkan
untuk menyampaikan risalahnya kepada umat manusia bersama-sama dengan cabaran
untuk menandingi kitab berkenaan.
2) sebagai bukti bahawa kitab yang dibawa oleh utusan Allah SWT itu
sememangnya wahyu Allah, bukannya hasil ciptaan beliau sendiri atau ditulis
oleh orang lain. Nabi Muhammad SAW juga seorang yang ummiy. Justeru itu
kalaulah Muhammad SAW sendiri yang menulis al-Quran pastinya pujangga dan
cendekiawan arab yang lain dapat menyedarinya dan mengesan kelemahannya. Walau
bagaimanapun oleh kerana al-Quran itu sememangnya dari Allah, mereka semua
tidak dapat menandinginya walaupun untuk membawa satu ayat yang sepertinya
3) menunjukkan kelemahan dan kedaifan manusia serta makhluk lain.
Ini kerana kalaulah mereka menghimpunkan sasterawan dan bijak pandai dari
kalangan manusia serta mendapat pula bantuan jin, mereka tidak mampu untuk
menandingi al-Quran. ini menunjukkan bahawa al-Quran sememangnya wahyu dari
Allah dan kita semua adalah makhluknya yang serba kekurangan.
Kesimpulannya ilmu berkenaan dengan icjaz
al-Quran amat penting kerana ia merupakan sebuah kitab yang menjadi petunjuk
kehidupan manusia. Untuk menjadikan al-Quran itu benar-benar sebagai petunjuk,
kita mestilah memepelajarinya, berusaha untuk memahaminya dan mengamalkannya.
Kesemua ini tidak akan tercapai kecuali dengan belajar. Dan salah satu illmu
yang wajib dipelajari ialah berkenaan lafaz-lafaz al-Quran, balaghahnya,
dalalahnya dan sebaganya. Kesemua ini termasuk dalam icjaz
al-Quran
1.6 Pendapat Ulama
Tentang Mukjizat al-Quran[18]
Para ulama telah
bersepakat bahawa tidak ada seorang manusia atau makhluk pun yang dapat
menandingi mukjizat al-Quran. Namun mereka juga berselisih pendapat dari segi
mukjizat itu
Sebahagian ulama
berpendapat bahawa mukjizat al-Quran terletak pada nazam (rangkaian)nya
yang asing dan sama sekali berbeza dengan rangkaian orang-orang arab atau prosa
mereka. Nazam ini samada terletak pada bahagian awal, tengah atau akhir
Sebahagian lagi
ulama berpendapat bahawa mukjizat al-Quran terletak pada kefasihan lafaz dan
perumpamaannya yang cukup semrpuna sehingga ia mencapai puncak tertinggi yang
tidak pernah ada bandingannya
Sebahagian lagi
mengatakan bahawa mukjizat al-Quran terletak pada kesunyiannya daripada
pertentangan serta memuatkan makna-makna yang dalam serta perkara-perkara ghain
yang berada di luar kemampuan manusia. Bahkan manusia tidak mampu untuk
mengetahuinya. Walau bagaimanapun al-Quran bersih dan selamat dariapda sebarang
pertentangan
Mannac al Qattan pula setelah melalui penelitian
yang cermat, akhirnya memutuskan kadar kemukjizatan al Quran itu mencakupi tiga
perkara asas iaitu, aspek bahasa, aspek ilmu dan aspek tasyric[19]
1.7 Isu Sirfah
Abu Ishaq Ibrahim
al-Nazzam, seorang ulama muktazilah berpendapat bahawa icjaz
al-Quran adalah dengan cara sirfah. Maksud sirfah di sisi
al-Nazzam ialah bahawa Allah SWT telah mengalihkan kekuatan orang Arab untuk
menentang al-quran sedangkan orang-orang Arab mampu untuk menentangnya. Allah
memang menciptakan kelemahan pada mereka itu untuk membantahnya dalam jiwa dan
lisan mereka. Kalau Allah tidak mengalihkan atau menjauhkan kemampuan mereka,
mereka pasti mampu untuk menciptakan sesuatu seperti al-Quran. Maka sirfah ini
merupakan perkara yang mencarik adat. Perkataan al-nazzam ini telah ditolak
oleh para ulama kerana pendapat ini sama sahaja dengan pandangan orang arab
yang mengatakan bahawa al-Quran merupakan sihir[20]
1.8 Sejarah Icjaz
Ada ulama yang berpendapat bahawa orang
yang pertama kali menulis Icjaz al-Quran ialah Abu Ubaidah
(wafat 208 H) dalam kitab Majaz al-Quran. Seterusnya muncul al-Farra (wafat
207H) yang mengarang kitab Macaniy al-Quran dan Ibn Qutaybah dengan
kitabnya Takwil al-Mushkil al-Quran. walau bagaimanapun Abdul Qahir al-Jurjaniy
dalam mengatakan bahawa kesemua kitab tersebut bukannya ilmu berkenaan Icjaz
al-Quran[21]
Subhi Saleh di dalam
kitabnya menegaskan bahawa orang yang pertama kali membicarakan tentang ilmu
ini adalah Imam al-Lahid di dalam kitabnya Nuzum al-Quran. Seterusnya diikuti
oleh Muhammad bin Zaid al-Wasity dalam icjaz al-Quran. Kemudian
Imam al-Rumaniy menyemarkkan lagi ilmu berkenaan icjaz dengan
kitabnya sebelum diikuti oleh al-Qadi Abu Bakar al-Baqillaniy dalam kitabnya
yang cukup popular, Icjaz al-Qur`an. Kemudian disusul Abdul
Qahir al-Jurjaniy dalam kitab Dala`il al-Icjaz dan Asrar al-Balagah.[22]
1.9 Kesimpulan
Secara keseluruhannya icjaz al-Quran ialah
mukjizat yang melemahkan kesemua makhluk untuk menandingi atau menyamai
al-Quran dalam apa jua bidang samada bahasa, perundangan mahupun
kemasyarakatan. icjaz al-Quran ini meliputi kesemua cabang
ilmu yang melahirkan jenis-jenis icjaz seperti yang telah
diterangkan. Sifat mukjizat ini menjadikan al-Quran terus diterokai dan dikaji
sepanjang zaman.
[1] Muhammad al-Sayyid Radiy Jibril, cInayah al-Muslimin
Bi Ibraz Wujuh al-icjaz Fi al-Quran al-Karim, Universiti
al-Azhar, hlm. 6, Hasan Abdul Fattah Ahmad, , cInayah al-Muslimin
Bi Ibraz Wujuh al-icjaz Fi al-Quran al-Karim, Universiti
al-Azhar, hlm. 10, Mustafa Salim, Mabahith
Fi Icjaz al-Quran, Dar al-Muslim Li al-Nashr Wa al-Tawzic,
Riyad, hlm.14, http://www.alukah.net/sharia/0/3963, http://muhsoni-dzaki.blogspot.com/2011/01/ilmu-ijaz-al-Quran.html, http://methiafarina.blogspot.com/2012/05/ijaz-al-Quran.html
[2] Mustafa Salim, Mabahith Fi Icjaz
al-Quran, Dar al-Muslim Li al-Nashr Wa al-Tawzic, Riyad, hlm.14,
Muhammad al-Sayyid Radiy Jibril, cInayah al-Muslimin Bi Ibraz
Wujuh al-icjaz Fi al-Quran al-Karim, Universiti al-Azhar, hlm.
6, http://ibnuwafi.blogspot.com/2012/03/pengenalan-ilmu-ijaz-al-Quran.html
[3]
Mannac Qattan, Mabahith Fi cUlum al-Quran,
Maktabah al-Macarif Li al-Nashr Wa al-Tawzic, Riyad,
hlm.265, http://iwanstanjung.blogspot.com/2013/01/ijaz-al-Quran-makalah-ulumul-quran.html
[4] al-Sabuniy, Muhammad Ali, Sejarah Dan Dasar Pengajian Ilmu al-Quran,
Pustaka al-Hidayah, Kuala Lumpur, hlm. 143-144, http://iwanstanjung.blogspot.com/2013/01/ijaz-al-Quran-makalah-ulumul-quran.html
[5]
Hamka, Haji Abdul Malik Karim Amrullah, Tafsir al-Azhar, Pustaka Panjimas,
Jakarta, Jil.1, hlm.13
[6]
Muhammad Safaa Sheikh Ibrahim Haqqiy, cUlum al-Quran Min Khilal
Muqaddimat al-Tafasir, Muassasah al-Risalah, Beirut-Lubnan, hlm.377
[10] http://amalnileutuan.wordpress.com/2010/12/01/ijaz-a-quran/
[11] http://amalnileutuan.wordpress.com/2010/12/01/ijaz-a-quran/
[12]
Mannac Qattan, Mabahith Fi cUlum al-Quran,
Maktabah al-Macarif Li al-Nashr Wa al-Tawzic, Riyad,
hlm.276, al-Sabuniy, Muhammad Ali, Sejarah Dan Dasar Pengajian Ilmu al-Quran,
Pustaka al-Hidayah, Kuala Lumpur, hlm. 145-146
[13] http://gurupaismpn1gresik.wordpress.com/2012/12/22/ijaz-al-quran/
[14]
Mannac Qattan, Mabahith Fi cUlum al-Quran,
Maktabah al-Macarif Li al-Nashr Wa al-Tawzic, Riyad,
hlm.278
[15]
Mannac Qattan, Mabahith Fi cUlum al-Quran,
Maktabah al-Macarif Li al-Nashr Wa al-Tawzic, Riyad,
hlm.278-280
[16]
Muhammad al-Sayyid Radiy Jibril, cInayah al-Muslimin Bi Ibraz
Wujuh al-icjaz Fi al-Quran al-Karim, Universiti al-Azhar, hlm.
15
[17] Muhammad al-Sayyid Radiy Jibril, cInayah al-Muslimin
Bi Ibraz Wujuh al-icjaz Fi al-Quran al-Karim, Universiti
al-Azhar, hlm. 15-17,
http://gurupaismpn1gresik.wordpress.com/2012/12/22/ijaz-al-Quran/
[18] Al-Sabuniy, Muhammad Ali, Sejarah Dan Dasar Pengajian Ilmu
al-Quran, Pustaka al-Hidayah, Kuala Lumpur, hlm. 143-144
[19]
Mannac Qattan, Mabahith Fi cUlum al-Quran,
Maktabah al-Macarif Li al-Nashr Wa al-Tawzic, Riyad,
hlm.272
[20] Al-Sabuniy, Muhammad Ali, Sejarah Dan Dasar Pengajian Ilmu
al-Quran, Pustaka al-Hidayah, Kuala Lumpur, hlm. 141-142
Tiada ulasan:
Catat Ulasan