Isnin, 4 Julai 2011

sepetang di kuwait finance house

kelmarin saya berada di pasir mas dan kota bharu. melakukan beberapa urusan yang melibatkan urusan pembelian tanah dan pengambilan sijil isteri di maktab. dalam perjalanan balik saya singgah ke bank al-rajhi untuk mendeposit sekeping 2 not berwarna merah dan biru muda. hajat hati nak pulang terus ke rumah namun rasa terdetik untuk menjejakkan kaki ke dalam rumah kewangan (bayt tamwil) yang baru beroperasi awal tahun ini di kelantan.

sebenarnya saya sudah mengetahui tentang kewujudan kuwait finance house semasa belajar di kaherah lagi. walau bagaimanapun pengetahuan saya terbatas sekadar mengetahui bahawa ada sebuah bank yang beroperasi secara islamik bernama kuwait finance house. apa produknya, prinsip perbankannya, sejauh mana keteguhan dan kekuatan kewangannya tidaklah saya ketahui. tambahan pula zaman saya semasa bergelar pelajar tidaklah mewah sehingga mampu melanggani produk2 perbankan samada bank tempatan mesir mahupun saudi dan kuwait. lagipun pada masa itu saya tidaklah memerlukan pembiayaan untuk mendapatkan sebuah kereta, motosikal apatah lagi untuk membeli rumah di kota kaherah.

saya melangkah masuk ke dalam rumah kewangan berkenaan dengan memasang seluruh deria dan pancaindera. saya perhatikan sepenuhnya air muka pegawai urusan pelanggan yang berada di meja(tersenyum mengalukan kehadiran saya), air muka pengawal keselamatan yang sentiasa tidak berpisah dengan senjata(serius dan tanpa sebarang emosi), wajah2 pegawai di kaunter(tersenyum ceria) dan bahasa badan pelanggan yang hadir. pada masa itu hanya terdapat 3 atau 4 orang pelanggan. saya tidak sempat bercakap dengan pelanggan lain namun nampak air muka mereka ceria dan gembira. saya tidak dapat mengesan riak2 kecewa, marah atau masam di kalangan pelanggan. nyata perasaan dan suasana ini cukup berbeza dengan suasana bank2 di negara arab. apa perbezaannya? rasanya tidak perlulah saya terangkannya.

sebaik dijemput ke meja khidmat pelanggan, saya menyatakan hajat saya untuk membuka akaun simpanan di sini. pegawai berkenaan melayan saya dengan baik sambil menerangkan produk2 lain yang ditawarkan. saya cukup tertarik dengan akaun emas-i yang ditawarkan. sepanjang eksplorasi maklumat yang saya lakukan melalui laman web melibatkan akaun emas, ada beberapa buah bank lain yang menawarkan akaun emas. namun yang merimaskan saya adalah akaun ini melibatkan emas. emas merupakan barang riba (item ribawi). bila disebut item ribawi ada beberapa perkara yang harus dijaga. banyak syarat2 lain yang cukup ketat apabila melibatkan emas, perak dan beberapa jenis item ribawi yang lain. perkara inilah yang menghalang saya untuk membuka akaun di bank2 lain. saya tidak tahu apakah perkembangan terkini akaun emas di bank berkenaan. semoga mereka dapat melakukan perubahan ke arah yang lebih baik. tentang KFH, mereka mempunyai badan penasihat syariah. selain itu, mereka juga mempunyai sejarah yang panjang dalam pengoperasian berasaskan muamalat islam. paling minimum, bank luar yang beroperasi di malaysia seperti al-rajhi dan KFH tidaklah begitu terlibat dalam isu bay inah yang nampaknya tidak berkesudahan.

semasa berada di meja pelanggan, saya dikehendaki mengisi borang maklumat peribadi. ada satu soalan yang secara lebih kurangnya bertanya tujuan pembukaan akaun di KFH. saya menulis SOKONGAN FOR ISLAMIC BANKING. secara peribadi, itulah tujuan saya mebuka akaun di mana2 bank yang beroperasi secara islamik khasnya bank yang baru beroperasi. rasa bersalah apabila saya belajar tentang muamalat islam, sistem ekonomi islam namun apabila melakukan transaksi masih melakukannya di luar daripada islamic banking. saya teringat kata2 seorang cina kelantan dalam satu forum yang mengatakan bahawa orang cina sekang ramai yang berminat untuk bertransaksi dengan islamic bank. salah satu sebab kenapa orang cina tertarik dengan islamic banking ialah ketelusan mereka dalam setiap transaksi. tidak ada caj tersembunyi atau peratusan yang tidak jelas. semoga masyarakat cina kelantan dapat kenal dan mendalami islam secara lebih jauh dan jelas, tidak terhenti hanya setakat perbankan dan ekonomi islam

semoga kehadiran KFH (juga al-rajhi, walau dah terlambat untuk diucapkan) ke kelantan dapat memberikan sesuatu yang bermanfaat buat masyarakat. bank yang masih tidak dikenali di sini, namun akarnya sudah lama mendasari islamic banking.

pautan KHH:
http://www.kfh.com.my/kfhmb/
pautan al-rajhi:
http://www.alrajhibank.com.my/

Tiada ulasan: