Jumaat, 5 Februari 2010

sembelih harimau & berurut pakai minyak harimau


Aritu, masa aku balik dari sekolah amik anak aku dengan pengasuh. Aku dengar ada orang cakap pasal ada harimau. Bila aku bertanyakan orang kampong, ada yang cakap berita tu tak benar. Ada yang cakap, kalau berita tu benar sekalipun orang tak akan bising sekarang. Terus jer panggil member yang ada senapang, pergi buru, tembak n jual. Harganya ada la dalam RM40k. kalau report or cakap kat broker jer dah dapat 5 6 ribu sejuk2. khabarnya harimau tu dijual sebagai makanan eksotik untuk orang non muslim terutamanya. ada juga orang kampong yang cakap maybe harimau tu jenis harimau jadian, makhluk halus atau ilusi penoreh tu jer. Maklumlah kat laluan aku nak ke sek ni dikelilingi bukit, hutan dan dah nampak gunung kambing yang memisahkan sempadan kelantan terengganu. So apa2 buleh berlaku.

Tak kisahla pasal tu. Tapi yang menarik perhatian aku bila ada yang cakap harimau tu sampai RM40k. setahu aku yang jahil, salah satu daripada syarat2 sah jual beli ialah barangan itu hendaklah barangan yang diiktiraf syarak. Kalau barangan tu tak diiktiraf syarak sama ada kerana najis seperti arak (walau pun boleh jual dan buat duit), atau kerana tidak berfaedah seperti sebutir beras atau gandum, semuanya tu membawa kepada tak sah jual beli yang kita buat. Termasuklah jual beli yang melibatkan binatang buas seperti harimau, tak diiktiraf syarak. So apa jadinya dengan duit sampai 40k tu kalau benda tu tak diiktiraf syarak. Pastinya akan membawa kepada duit haram, tak berkat dan sebagainya.

Pernah ada orang Tanya aku, apa hukumnya menggunakan minyak harimau untuk berurut. Harimau tu ditembak, cedera dan sempat disembelih. Kat sini ada 2 masalah utama. Masalah 1 ialah guna minyak harimau untuk berurut. Masalah 2 ialah sembelih harimau. Teragak2 juga aku nak jawab soalan ni. Walau pun kekadang aku dah nampak jawapannya tapi aku minta tangguh. Bukan apa, bab hokum ni kena hati2. cermat skit. Nanti tersalah jawab kan panjang citer, aku bukannya mujtahid yang kalau tersalah masih dapat pahala. Aku ni naqal jer kalam ulama. Aku minta tangguh n sempat Tanya kekawan lain. Kesimpulannya masalah 2 tu, sembelih ni hanya untuk makan binatang yang selama ni memang dah halal dimakan. Bab binatang halal dimakan ni panjang citer lak. Apa pun secara mudahnya harimau ni bukannya jenis binatang yang boleh dimakan, digulai, buat sup, singgam ker apa. So kalau sembelih tu takder gunanya sebab benda tu memang kita tak halal makan. Contoh mudah Macam sembelih babi jer la, sembelihan tu takkan menghalalkan babi tu.

Masalah 1 tu pula, bila harimau tu takleh kita makan, bangkainya jadi najis. So nak wat minyak ker apa ke semua tu najis. Dalam masalah ni, timbul pula masalah berubat dengan najis. Ada hadis Nabi Muhammad SAW cakap bahawa Allah SWT tidak menjadikan ubat daripada najis. Ada juga kekawan aku yang jawab lembu pun orang tak wat minyak, apatah lagi harimau. He he he. Cuma ada jawapan dari beberapa orang sahabat yang agak menarik, mereka cakap boleh pakai minyak tu untuk berurut, tapi lepas jer berurut kena basuh sebab benda najis. Apa pun kalau boleh carila minyak lain dulu yang confirm halal. Aku pun heran gak, apa kelebihannya minyak harimau ni. Maybe sebab harimau ni binatang yang jadi raja rimba, so orang dok pk nak amik minyak buat berurut la kot. Tak tau laa. Tq buat sahabat2 yang tolong aku jawab soalan ari tu.

Tiada ulasan: