TAZKIRAH RAMADAN (16)
PANITIA AGAMA ISLAM SKLR 2016
QADA PUASA RAMADAN
Tazkirah kali ini berbicara tentang
masalah qada’ puasa bagi orang yang meninggalkan puasa kerana sakit/musafir,
perempuan hamil/menyusu dan orang tua/pesakit yang tiada harapan untuk sembuh
1) Musafir dan orang sakit
Orang yang meninggalkan puasa Ramadan kerana sakit atau pun
musafir, wajib mengqada’ puasanya sebelum tiba Ramadan tahun berikutnya. Jika
dia mengambil sikap bermudah-mudah atau lalai daripada melakukan qada’ maka
dihukum ke atasnya 3 perkara iaitu berdosa, wajib melakukan puasa ganti (qada’)
dan fidyah
Fidyah ialah memberi makan kepada
orang-orang fakir dengan satu cupak makanan asasi untuk setiap hari yang
ditinggalkan. Hal ini (fidyah) berganda jika bertambah tahun. Contohnya seorang
yang bermusafir lalu berbuka puasa selama 1 hari dalam bulan Ramadan tahun
2016. Dia hendaklah berpuasa qada’ sebanyak 1 hari sebelum tiba Ramadan 2017.
Namun dia tidak melakukan puasa qada’ kerana cuai dan Ramadan 2017 telah
berlalu. Pada waktu itu dia dikehendaki berpuasa qada’ serta membayar fidyah.
Satu cupak lebih kurang bersamaan dengan 600 gram.
Bagi orang yang sakit, jika sakitnya
berterusan sehingga masuk bulan Ramadan tahun berikutnya dia hanya perlu qada’
puasanya dan tidak perlu membayar fidyah
Jika pesakit berkenaan meninggal dunia dan
tidak sempat qada’ maka ada dua keadaan baginya.
Keadaan pertama: Mati
sebelum mampu qada’. Contohnya bagi pesakit kronik yang tidak mampu untuk
berpuasa. Sakitnya berlanjutan hingga dia meninggal dunia Dalam kes ini, dia tidak berdosa dan tidak
perlu meminta orang lain melakukan qada’ bagi pihaknya kerana dia tidak cuai,
hanya tidak mampu kerana sakitnya berterusan hingga ke akhir hayatnya
Keadaan kedua: Mati dalam keadaan
mampu untuk qada’ namun tidak melakukannya kerana cuai. Contohnya seorang
pesakit yang terpaksa berbuka dalam bulan Ramadan 2016 kemudiannya disahkan
sembuh dan mampu berpuasa qada’ namun tidak melakukannya kerana sibuk melawat
Nou Camp, Old Trafford atau Anfield (lalai/cuai) lalu meninggal dunia. Dalam
keadaan ini, walinya disunatkan mengqada’ hari-hari yang ditingalkan bagi pihak
si mati. Maksud wali di sini ialah kaum kerabatnya. Dalilnya hadis Rasulullah
SAW telah bersabda: “Barangsiapa yang mati dan dia masih ada puasa yang tidak
diqada’, maka walinya berpuasa bagi pihaknya”(Bukhari & Muslim)
Hadis lain pula menyebut bahawa seorang
lelaki datang menemui Nabi SAW katanya “Wahai Rasulullah! Sesungguhnya ibuku
telah mati dan dia meninggalkan satu bulan puasa, apakah perlu bagiku untuk
melakukan qada’ bagi pihak ibuku?.” Jawab Baginda SAW “Ya, hutang Allah lebih
berhak untuk dijelaskan.”(Bukhari & Muslim)
Sementara puasa orang lain yang bukan
kerabat bagi pihaknya adalah sah apabila mendapat keizinan daripada salah
seorang kerabatnya. Jika orang lain berkenaan berpuasa tanpa mendapat keizinan kerabat
atau wasiat daripada si mati, puasa ganti tersebut tidak sah
Jika tiada seorang pun yang berpuasa bagi
pihaknya maka hendaklah dikeluarkan satu cupak makanan bagi setiap hari yang
ditinggalkan. Makanan tersebut dikeluarkan daripada harta pusaka
peninggalannya, sama seperti hutang. Jika dia tidak memiliki harta, orang lain
boleh mengeluarkan bagi pihaknya dan terlepaslah dosanya.
2) Perempuan hamil & menyusukan anak
Ada dua keadaan bagi perempuan hamil dan perempuan yang
menyusukan anak.
Situasi pertama
apabila seorang perempuan berbuka kerana bimbang wujudnya mudarat terhadap
dirinya jika dia meneruskan puasanya, maka dia wajib qada sahaja sebelum tiba
Ramadan tahun berikutnya. Sabda Nabi SAW “Sesungguhnya Allah telah mengangkat
puasa orang yang musafir dan telah mengurangkan solatnya (dibenarkan Qasar) dan
diangkat puasa daripada orang yang hamil dan menyusukan anak.”(Tirmiziy &
Abu Dawud). Maksud mengangkat puasa di sini ialah dibenarkan berbuka dan mesti
mengqadanya. Berdasarkan hadis di atas, perempuan berkenaan hanyalah perlu qada
puasanya sebanyak bilangan hari yang ditinggalkannya
Situasi kedua ialah apabila seorang
perempuan berbuka kerana bimbangkan kemudaratan anak dalam kandungannya atau
kemudaratan anaknya yang sedang menyusu maka dia wajib qada dan bersedekah satu
cupak makanan bagi setiap hari yang ditinggalkannya. Situasi ini samalah
seperti orang yang terpaksa berbuka untuk menyelamatkan orang lain yang sedang
diancam kemusnahan seperti anggota JPAM, bomba dan sebagainya. Mereka wajib
qada puasa mereka dan bersedekah dengan satu cupak makanan untuk setiap hari
yang ditinggalkannya.
3) Orang yang terlalu tua dan pesakit yang tiada harapan
untuk sembuh
Orang
yang terlalu tua dan pesakit yang tiada harapan untuk sembuh seperti pesakit
kanser tahap tertentu wajib bersedekah dengan satu cupak makanan asasi bagi
setiap hari yang ditinggalkan. Mereka tidak perlu untuk melakukan qada’.
RUJUKAN
Al-fiqh al-Manhajiy
Furu’ al-Masaail Wa Usul al-Wasaail
elmargi.blogspot.my
Tiada ulasan:
Catat Ulasan