Selasa, 19 April 2011

bersegera dalam soal jenazah

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

dari Abu hurairah ra dari Nabi SAW sabdanya: hendaklah kamu bersegera mengebumikan jenazah itu (bersegeralah dengan jenazah), jika dia(jenazah) seorang yang baik, maka itulah suatu kebaikan yang kamu persembahkan kepadanya, jika sebaliknya jenazah itu buruk(orang fasik, berdosa dan sebagainya) jika kamu semua melambatkan pengemumiannya maka kamu semua akan berdosa.
(muttafaq alayh)

hadis di atas menyuruh kita bersegera dalam soal jenazah. mengebumikan jenazah. apabila seorang yang baik meninggal, malaikat rahmat akan datang memberitahu haluannya selepas ini. so jenazah dah tahu dia akan ke syurga atau ke neraka. pada masa itu, jenazah tidak dapat lagi nak bagi info kepada sesapa ahli keluarga atau kawan2. justeru itu, apabila kita yang hidup bersegera mengebumikannya, maka ini adalah suatu kebaikan yang kita lakukan kepadanya. kenapa? kerana kita bersegera menghantarnya ke tempat yang dia ingin pergi. sebaliknya jika kita lambat mengebumikan jenazah dalam keadaan biasa, tidak ada halangan untuk menyegerakan pengebumian, tetiba kita wat lambat juga, maka dosanya kepada kita yang hidup

dalam hadis di atas, Nabi SAW menggunakan lafaz yang lembut. nabi cakap jika mayat tu baik. then baginda SAW sebut jika sebaliknya (wa in taku siwa zalik), nabi SAW tidak cakap kalau mayat tu jahat....atau kalimah kalau mayat tu fasir, kafir ker apa2ker. ini suatu pengajaran kepada kita khasnya para ustaz supaya berhati2 dan belajar tentang method dakwah ni.

hadis ini menganjurkan agar bersegera dalam soal jenazah (sunat). hadis ini juga menjadi hujah supaya tidak perlu memindahkan jenazah ke tempat lain tanpa keperluan.

* dipetik daripada riyad al-salihin. hadis diterjemah secara bebas. syarah hadis berdasarkan ingatan, dipetik daripada us abd basit sg durian

Tiada ulasan: