Isnin, 25 April 2011

akidah di timur, akhlak di barat (kenangan sinai)

dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
aku tak pasti siapa yang ucapkan kata-kata ni. mungkin ianya diucapkan oleh para ulama dalam ceramah atau penulisan mereka. yang aku ingat, ianya diucapkan oleh prof madya hashim mehat dalam salah satu kelas tutorial di ukm dulu

zaman-zaman akhirku dahulu di mesir, sempat aku mendaki gunung sinai. kekawan aku boleh dikatakan sejak awal tiba ke mesir lagi suka melancong. kekadang ke aswan, kekadang ke sinai dan sebagainya. aku ni jenis suka memerap dalam bilik kat umah jer. hinggalah aku diajak sama rehlah ke sinai. banyak tempat yang menarik kat sinai. sempat kami ke toba, meredah banjaran n bukit2 di sinai yang berwarna emas kekuningan disimbah cahaya matahari pada waktu senja, yang paling menarik mendaki gunung sinai jam 2 pagi supaya dapat mengabadikan kenanagna tengok matahari terbit masa fajar.

aku daki lebih kurang 2 jam setengah. kira agak perlahan dengan tubuhku dan langkahku yang tak pandai mendaki bukit. aku daki macam orang nak berlari dengan langkah yang cepat dan panjang supaya cepat sampai. aku ingat ada sekumpulan akhawat sabah yang naik sinai jalan perlahan2 jer. cara mereka daki macam main2 jer. aku terus potong dengan laju. sampai jer separuh aku dah mula penat. aku jalan slow2 sambil termengah2. masa tu akhawat sabah tu sampai, potong aku dan teruskan pendakian ke puncak. lepas tu baru aku tau rupanya panjat gunung bukannya macam nak buat larian 100m. aku dapat tau akhawat berkenaan dah biasa panjat kinabalu. tu sebab nampak gaya mereka rileks n santai jer daki gunung. tak nampak bersungguh macam aku. rupanya memang camtu cara orang daki gunung.

sampai di puncak ada masjid dan ada gereja. kami tunggu subuh dan tunggu matahari naik. masa tu ramai pelancong jepun dok baca sesuatu. macam ratib or zikir agaknya menanti matahri naik. aku pun tak tau, maybe mereka ni jenis sembah matahari kot. kami yang muslim ni ada yang mengaji n berzikir(zikir biasa di waktu pagi)sambil nak amik gambar matahari naik.

bila je time turun, kami turun beramai2. ada tempat di puncak yang laluannya sempit dan berbatu curam. muat untuk seorang pendaki je turun. hari pula dah cerah. so kami dapat lihat rupa para pelancong. ada malizi, jepun, eropah, arab dan sebagainya. apa yang aku perasan pelancong eropah membawa bersama mereka beg plastik sambil mengutip sampah yang ditinggalkan pelancong lain. pelancong lain yang buang sampah termasuklah aku. mereka ni cukup berdisiplin, menghormati orang lain, jaga kebersihan dan agak sabar. berbeza dengan kami yang selamba jer buang tin minuman dan botol air mineral, pastu lak time laluan sempit tu asyik nak potong jer. memang aku akui pelancong eropah cukup berdisiplin dan tak mudah merungut macam arab.

masa aku temuduga SPP dulu pun, sempat aku sebutkan kenangan di sinai ni dalam jawapan aku pada panel. kebetulannya panel tu belajar di eropah, sempat aku selitkan betapa berdisipilinnya mereka khasnya bab kebersihan. cukup berbeza dengan apa yang kita lalui di negara2 umat islam. so kata2 akidah di timur, akhlak di barat ni bagi aku ada kebenarannya kalau tidak 100% betul pun.

Tiada ulasan: