MENGHANCURKAN KHILAFAH ISLAMIAH
pihak barat sedar selagi mana kerajaan islam uthmaniah berdiri teguh selagi itulah mereka hanya bermimpi di siang hari.khalifah2 uthmaniah telah menjadi pelindung kepada umat islam pada masa itu.walaupun kita akui ada juga khalifah yang sukakan kemewahan dan sebagainya namun apabila berdepan dengan barat dan musuh islam mereka akan mempertahankan agama mereka bersungguh2.inilah sikap khalifah2 uthmaniah yang cukup menggerunkan barat.
kerajaan uthmaniah bangkit ketika umat islam dalam keadaan retak.pada masa itu kerajaan islam abasiah sudah mulai lemah.dan baratsudah merancang untuk kembali melanggar negara2 islam melalui ketenteraan setelah gagal dalam siri2 perang salib.namun mereka gerun melihat kekuatan uthman ertoghrul yang bangkit di anatolia(kalau tak silap) dan seterusnya menguasai dan memegang tampuk dunia islam pada masa itu.itulah sebabnya mereka cuba sedaya upaya untuk meleburkan kerajaan dan empayar uthmaniah.
mereka sedar untuk melanggar dan menggempur kerajaan uthamniah hanya akan membawa kepada perpaduan umat islam untuk menghadapi barat.jadi mereka menggunakan strategi halus dan berusaha memecahbelahkan kekuatan kerajaan islam
barat menimbulkan soal perkauman arab dan turki.hasilnya mesir memisahkan diri daripada kerajaan uthmaniah dan basyir alsyihabi pemerintah lubnan mengishtiharkan bahawa lubnan(lebanon)keluar daripada kerajaan uthmaniah.racun2 inilah yang menjadikan turki sebagai orang sakit eropah
yahudi juga merancang konspirasi jahat untuk menghancurkan khalifah dari dalam.mereka cuba mempengaruhi sultan sulaiman alqanuni dengan mengatur rancangan sulit untuk mempengaruhi khalifah.antaranya mempengaruhi sultan supaya membenarkan yahudi tinggal dan berhijrah ke palestin.sultan membenarkannya dan penghijrahan yahudi ini berterusan hinggalah zaman sultan yang terakhir iaitu sultan abdul hamid.namun sultan abdul hamid cuba menyelamatkan islam dan kerajaan uthmaniah daripada kehancuran.beliau menolak permintaan yahudi untuk berhijrah ke palestin dan menghalau utusan mereka yang datang menemui sultan.ini menyebabkan yahudi mencari jalan lain dan cuba menjatuhkan khalifah.strategi ini mengambil masa puluhan tahun.mereka menubuhkan satu kumpulan yang diberi nama yahudi donmag dan mereka (yahudi ini)mengisytiharkan diri mereka sebagai islam.tujannya ialah untuk memukul khalifah dari dalam.dari kalangan yahudi donmag inilah tertubuhnya parti pemuda turki(young turki atau turki muda).ianya diketuai oleh mustafa kamal.setelah lama strategi ini berjalan mereka akhirnya berjaya menguasai tampuk pemerintahan turki dengan menjadikan sultan abdul hamid sebagai boneka mereka.sekali lagi mereka meminta keizinan sultan untuk membenarkan yahudi berhijrah ke palestin.namun sultan tetap berkeras tak membenarkan mereka tinggal di palestin.dalam surat yang diutuskan oleh khalifah kepada syeikhnya(pada waktu itu khalifah sultan abdul hamid dipenjarakan) beliau menulis bahawa beliau tetap tak benarkan yahudi berhijrah ke palestin.yahudi menawarkan kepada sultan 150juta pound sterling (nilai yang tertalu besar pada masa itu era 1900-1920 an) namun sultan menolaknya dengan kata yang mahhur kalaulah kamu kumpulkan wang emas di dunia ini sekalipun beta tak akan tunduk kepada tekanan kamu.beta tak akan menghitamkan sejarah nenek moyang beta yang telah berkhidmat kepada islam hampir 5oo tahun.
setelah mustafa kamal berjaya menghancurkanm khilafah(kerajaan islam) dia telah menukar perlembagaan kepada sekular,menghapuskan tulisan arab dan segala yang bersangkutan dengan islam
apabila hilangnya kerajaan islam yang agung itu bermulalah islam kembali dagang sebagaimana yang ada dalam hadis nabi.umat islam di eropah timur mula diseksa hanya kerana mereka islam.dan yang paling penting israel berjaya ditubuhkan.berjayalah strategi dan perancangan merka selama ini untuk menghancurkan kerajaan islam danmenubhkan negara haram israel.
----------------------------------------------------------------------
CAMPUR TANGAN DALAM SISTEM PEMERINTAHAN DI NEGARA ISLAM
sejak penjajahan barat didunia islam,barat telah menghadapi pelbagai tentangan terhadap mereka yang mengakibatkan mereka terpaksa membelanjakan wang cukup banyak untuk menghadapi pejuang islam.akhirnya british dan peranchis mengambil keputusan keluar daripada negara islam.di mesir mereka terpaksa berhadapan dengan pejuang islam.di libya mereka berdepan dengan penentangan daripada umar mukhtar dan muhammad al sanusi.di algeria mereka berdepan dengan abdul qadir.di maghribi mereka ditentang olah muhammad al khamis.di tunisia pula mereka ditentang oleh pejuang alzaitoun(al zaitoun merupakan institusi pendidikan seperti al azhar di mesir yang banyak melahirkan pejuang islam menghalau penjajah peranchis di algeria).akhirnya dalam tahun 1947 mereka mengambil keputusan meninggalkan negara islam.namun mereka sebenarnya hanyalah meniggalkan islam dari segi zahirnya namun mereka tetap campurtangan dalam pemerintahan di negara islam.untuk mencapai tujuan tersebut mereka melantik pemimpin tempatan yang condong kepada barat untuk menjayaan rancangan mereka.tokoh2 tersebuh hendaklah seseorang yang menyanjung tinggi tamadun barat dan mempunyai fahaman yang memusuhi islam walaupun tidak murtad.hasilnya revolusi ketenteraan mula tercetus di negara2 islam.di suria husni al zaim bangkit melakukan revolusi.syah di iran menentang muhammad musaddig.kamli syam un di lubnan dan nuri assaid di iraq
di suria pada masa itu diperintah oleh syukri al qutili.amerika dan barat telah merancang untuk mengguling alqutili dengan memilih panglima angkatan tenteranya sendiri iaitu husni azzaim.barat telah membantu merancang revolusi tersebut dan akhirnya alqutili di jatuhkan.pada asalnya husni agak baik dengan amerika namun apabila amerika ingin campurtangan dalam segenap segi pentadbiran di suria termasuk menentukan duta2 dan perwakilan suria ke luar negeri.ini menyebabkan husni menukar cara dan polisi pentadbirannya.akhirnya amerika merancang konspirasi baru dan membantu sami al hanawi dan adib ckehkly mengadakan revolusi baru dan membunuh presiden husni.
masyarakat arab suria sedar bahawa husni adalah budak suruhan amerika.jadi amerika dan barat menukar corak strategi mereka supaya tak kelihatan sangat campurtangan mereka dalam pentadbiran suria.walaupun pada zahirnya suria pada masa sekarang agak keras permusuhannya dengan israel namun para ulama islam masih meragui kepimpinan suria pada masa kini.
----------------------------------------------------------------------
CAMPURTANGAN DALAM SISTEM PENDIDIKAN
tidak memadai dengan pentadbiran dan politik di negara islam musuh islam cuba menghapuskan islam dari akar umbinya.mereka cuba campurtangan dalam bidang pendidikan
objektifnya ada 2 yang paling penting pertamanya menghapuskan subjek quran dan hadis daripada program pendidikan.kedua ialah menjahilkan anak2 muda islam ttg pentingnya pembelajaran bahasa arab,sejarah dan tamadun serta warisan islam lampau
caranya ialah menjadikan matapelajaran agama islam sebagai matapelajaran yang tak penting dan tak dimasukkan dalam keseluruhan markah peperiksaan.dalam erti kata lain lulus atau tak lulus subjek pengajian islam itu tak penting kerana ianya tak akan menjejaskan markah keseluruhan
mereka juga semasa zaman penjajahan cuba menjadikan bahasa inggeris atau peranchis sebagai bahasa pengantar di semua peringkat pengajian bermula pendidikan rendah hinggalah pendidikan tinggi
selain itu ,tumpuan hendaklah diberikan kepada perasaan cintakan tanahair daripada semangat keagamaan dan mengambil berat ttg kegiatan seni lukis,program sukan keusahawanan dan sebagainya.
teori2 palsu seperti teori evolusi darwin dan teori seks freud mula diajarkan dan diberi penekanan yang khusus sedangkan teori darwin kalau dinilai balik oleh saintis dan masyarakat barat terlalu kabur dan tak layak dipanggil teori
sejarah islam pula diajar dalam bentuk yang kabur dan menekankan soal perpecahan umat islam serta kepimpinan barat dan sebagainya.saya teringat kalau dibaca kembali buku sejarah msia saya merasakan seolah2 hugh low atau frank swettenham seorang yang baik yang memajukan negara kita sedangkan tok janggut dol said datuk maharajelela semuanya adalah penderhaka dan pelampau.
di mesir pihak penjajah berdepan dengan sistem pendidikan al azhar.al azhar mempunyai sistem pendidikan yang bermula dari tahap kanak2 hinggalah ke tahap doktor falsafah(pada masa sekarang,zaman dulu takder peringkat phd dan sebagainya).mereka sedar bukan mudah untuk menghilangkan kepercayaan dan kethigahan masyarakat tempatan terhadap azhar
mereka menubuhkan sekolah dan univ moden yang dilengkapi dengan alat pengajian yang serba canggih.sementara itu lulusan keluaran azhar susah nak dapat kerja dan kalau dapat kerja sekalipun mereka dibayar dengan gaji yang sedikit berbanding dengan mereka yang berkelulusan inggeris dan barat,mudah dapat kerja dan dibayar dengan upah yang mahal.di antara orang yang bertanggungjawab untuk meruntuhkan sistem pendidikan islam di mesir ialah lord cromer dan dunlop(penasihat kementerian pendidikan di mesir pada waktu itu.dunlop seorang bekas padri berkelulusan kuliah al lahut ,institusi kristian terulung pada masa itu).sementara itu bagi subjek bahasa arab,kanak2 dididik seolah 2 bahasa arab terpisah daripada ilmu2 islam.dalam buku2 teks peringkat sekolah dihapuskan ayat 2 quran dan hadis yang terdapat dalam buku kefahaman mereka (comprehension).dalam subjek sejarah pula mereka diajar ttg napoleon,wilson ,frizer,dan lain2 pemimpin kristian.pengajaran ttg zamana rennaissance di ambil berat.sedangakan pengajian ttg amru al as yang membawa islam ke mesir dan sejarah nabi serta pejuang2 islam tidak di ambil berat.apatah lagi sejarah peperangan salib tak diajar secara khas(perang salib membawa kesan yang besar kepada eropah).selain itu method pengajian juga telah salah.kalau dalam bab urusan 2 kecil dibesar2kan sebaliknya masalah2 besar diketepikan.kalau bab peperangan ali dan muawiyyah(perang siffin) atau perang jamal antara ali dan aeisyah di ambil berat sedangkan kalau bab pembukaan islam tak perlu diberi perhatian.sebaliknya pula kalau gerakan pemisahan islam di ajar secara khusus seperti gerakan al qaramitah, revolusi negro dan sebagainya.selain itu mereka juga memburukkan kerajaan uthmaniah,abbasiah dan umayyah.tujuannya ialah untuk menjahilkan generasi muda ttg islam.mereka ingin menghapuskan keperibadian dan keagungan silam islam seolah islam tak pernah mencipta sejarah.supaya apabila ditanya orang apakah agama awak maka dia akan menjawabnya dengan rendah diri islam.inilah yang pernah di utarakan oleh orientalis amerika leofold fass yang memeluk islam dan menukar namanya kepada muhamad asad:satunya2 kesan yang mampu meresapkan pendidikan sejarah kedalam pemikiran generasi muda ialah menimbulkan rasa kekurangan dalam diri mereka dengan sejarah lampau mereka...
sementara itu dalam bidang pengajian ilmu2 biologi kimia dan sebagainya mereka telah menggubal sistem pengajian yang menjadikan kita rasa seolah2 sains terpisah dari pada agama.seolah2 sains itu musuh kepada agama.begitu juga dengan hasil pengkajian dan method pengkajian sesuatu perkara,kita akan merasakan semuanya dari barat sedangkan barat mencedok dan mengubahsuainya dari ulama silam islam.kalau kita lihat ttg sistem ujikaji dan eksperimen dalam bidang sains serta kaedah2 lain semua ini adalah hasil kajian ulama islam pada zaman silam.
dalam bidang sosiologi dan ilmu kemanusiaan teori2 karut yahudi dan barat diajar secara mendalam seolah2 teori2 tersebut merupaka sesuatu yang benar dan pasti.teori2 darwin,freud,dorkaim,angest kent semuanya dibei penekanan secara khusus
sebagai contohnya teori evolusi darwin yang mendakwa bahawa manusia berasal dari beruk yang lama2 berubah dan boleh berfikir.beliau menafikan ayat quran bahawa manusia berasal dari adam dan adam dari tanah.yahudi sedunia memainkan peranan penting dalam mendokong dan menyebarkan teori ini dan mengangkat darwin dengan anugerah dan pengiktirafan yang pelbagai,...realitinya ramai saintis barat pada masa sekarang yang mengatakan bahawa apa yang dikemukakan oleh darwin jauh dari method ilmiah dan pendapatnya tidak boleh dinamakan teori.
teori darwin telah ditolak oleh ramai ulama islam termasuklah qardawi dalam sebuah kitabnya yang saya tak ingat tajuknya.
dalam bidang ekonomi mereka memfokuskan kepada teori adam smith seorang pemikir ekonomi eropah yang melahirkan kapitalis dan juga komunisme karl marx.sehingga anak2 muda islam yang belajar ekonomi tak menyedari adanya sistem ekonomi dalam islam.seolah2 islam hanyalah peraturan ibadat dan akhlak semata2.
dalam bidang undang2 pelajar lebih mempelajari undang2 peranchis dan inggeris yang diasaskan daripada undang2 purba rom dan greek tua.sebaliknya undang2 islam dilenyapkan daripada skema pendidikan
dalam bidang falsafah ,mereka memburukkan falsafah islam seolah2 falsafah tak wujud dalam islam.falsafah islam hanyalah dicedok daripada peradaban yunani dan greek dahulu
inilah yang berlaku di mesir dan strategi inilah juga yang telah dilaksanakan di tunisia untuk mencabar al zaitoun dan meruntuhkan al qurawiyyin di maghrib(al qurawiyyin merupakan institusi pengajian islam di maghrib sebagaimana azhar di mesir dan al zeitoun di tunis)
inilah yang dihadapi oleh al azhar pada masa kini dan umat islam di merata dunia.apabila quran dan hadis tak lagi menjadi asas pengajian untuk anak2 islam,akan lahirlah suatu generasi yang menjadi acuan barat,tak mungkin untuk kita mencabar ketamadunan barat hanyalah dengan semangat kebangsaan ataupun kemajuan teknologi zahiriah semata2
ingatlah semasa sebuah kereta rakyat mesir yang ingin memasuki sebuah kawasan jajahan yahudi semasa dia melintasi kawalan keselamatan ketenteraan yahudi dia telah ditahan dan disoal oleh serang anggota tentera:ramai lagikah angkatan tentera mesir dari kalangan ikhwan muslimin?inilah soalan yang menjadi kebiasaan tentera israel terhadap rakyat mesir.mereka tak takut kepada senapang dan senjata tentera mesir namun mereka lebih takut kepada yang memegang dan mengendalikan senapang dan senjata itu.mereka sedar selagi mana islam dan iman menjadi asas kepada umat islam mereka tak akan mampu berhadapan dengan kita........inilah sebab kenapa mereka berusaha menjauhkan quran dan hadis serta warisan islam daripada anak2 muda islam.......
ulama menggariskan 2 kaedah penting untuk menghadapi serangan pendidikan ini pertama kaedah pengajian harus digubal semula dan kedua nya sistem pendidikan islam khasnya tak boleh bercampur lelaki dan perempuan.
----------------------------------------------------------------------
Tiada ulasan:
Catat Ulasan