BAB II
AMANAH DI DALAM TAFSIR
2.1 Pendahuluan
Perkataan amanah disebut di dalam al-Quran sebanyak 5 kali.[1]
Ada yang disebut secara mufrad, jamak, berserta alif lam dan sebagainya.
Kelima-lima tempat tersebut ialah:
1) Surah al-Baqarah ayat 283. Perkataan amanah disebut dengan
sambungan damir di belakangnya (أمانته)
2) Surah al-Nisa’ ayat 58. Perkataan ini disebut dalam kata jamak (الأمانات).
3) Surah al-Ahzab ayat 72, disebut dengan tambahan alif dan lam di
hadapan (الأمانة).
4) Kata jamak dengan damir (ganti nama kamu) di belakang (أماناتكم).
Perkataan ini disebut di dalam ayat ke 27 surah al-Anfal
5) Kata jamak dengan damir (ganti nama mereka) di belakang (أماناتهم).
Terdapat 2 ayat al-Quran yang sama dalam soal ini iaitu di dalam surah
al-Mu’minun ayat ke 8 dansurah al-Maarij ayat ke 32
Selain perkataan amanah, perkataan
ini juga disebut di dalam al-Quran dalam bentuk lain seperti al-amn (الأمن)
amnan (أمنا),
amanatan ( أمنتة) dan
sebagainya. Ia cukup banyak cuma dalam bentuk yang lain. Walau bagaimanapun
kertas ini hanya akan membicarakan ayat-ayat al-Quran yang menyebut perkataan
amanah dalam 5 tempat sahaja
2.2 Ayat-Ayat al-Quran Tentang Amanah
2.2.1 Ayat 283 Surah al-Baqarah
وإن
كنتم على سفر ولم تجدوا كاتبا فرهن مقبوضة فإن أمن بعضكم بعضا فليؤد الذي اؤتمن
أمانته وليتق الله ربه ولا تكتموا الشهادة ومن يكتمها فإنه ءاثم قلبه والله بما
تعملون عليم
Maksudnya: Dan jika kamu berada dalam musafir (lalu kamu berhutang
atau memberi hutang yang bertempoh), sedang kamu tidak mendapati jurutulis,
maka hendaklah diadakan barang gadaian untuk dipegang (oleh orang yang memberi
hutang). Kemudian kalau yang memberi hutang percaya kepada yang berhutang
(dengan tidak payah bersurat, saksi dan barang gadaian), maka hendaklah orang
(yang berhutang) yang dipercayakan itu menyempurnakan bayaran hutang yang
diamanahkan kepadanya, dan hendaklah ia
bertakwa kepada tuhannya. Dan janganlah kamu (wahai orang-orang yang menjadi
saksi) menyembunyikan perkara yang disaksikan itu. Dan sesiapa yang
menyembunyikannya, maka sesungguhnya ia adalah orang yang berdosa hatinya. Dan
(ingatlah), Allah sentiasa mengetahui akan apa yang kamu kerjakan[2]
2.2.2 Ayat 58 Surah al-Nisa’
إن الله يأمركم أن تؤدوا الأمانات إلى أهلها وإذا حكمتم بين الناس أن
تحكموا بالعدل إن الله نعما يعظكم به إن الله كان سميعا بصيرا
Maksudnya: Sesungguhnya Allah menyuruh kamu supaya menyerahkan
segala jenis amanah kepada ahlinya (yang berhak menerimanya), dan apabila kamu
menjalankan hukum di antara manusia, (Allah menyuruh) kamu menghukum dengan
adil. Sesungguhnya Allah dengan (suruhannya) itu memberi pengajaran yang
sebaik-baiknya kepada kamu. Sesungguhnya Allah sentiasa mendengar, lagi
sentiasa melihat.
a) Sebab Turun Ayat
Ayat ini diturunkan berkenaan dengan kisah Uthman bin Talhah yang
menjadi pemegang anak kunci kaabah. Nama sebenar Uthman ialah Uthman bin Abu
Talhah bin Abdul Uzza bin Uthman bin Abdul Dar bin Qusay bin Kilab al-Qurahiy
al-Abdariy.[3]
Ringkasnya apabila berlaku peristiwa
pembukaan semula kota Mekah, Uthman telah mengunci dan menyembunyikan dirinya
di dalam rumah. Beliau tidak mahu keluar daripada rumahnya. Kemudian Ali bin
Abu Talib telah mengambil anak kunci kaabah daripada Uthman, lalu pintu kaabah
dibuka. Rasulullah SAW masuk ke dalam kaabah, melakukan solat dan memusnahkan
berhala-berhala yang terdapat di dalamnya. Apabila Baginda SAW keluar daripada
kaabah datanglah Abbas dan meminta hak jagaan kaabah diberi kepadanya lalu
turunlah ayat ini. Baginda SAW kemudian memerintahkan Ali supaya memanggil
Uthman bin Talhah lalu membacakan ayat ini di hadapan Uthman lantas Uthman bin
Talhah segera menyatakan keislamannya. Kemudian turunlah malaikat Jibril
memberitahu bahawa hak jagaan kaabah diberikan kepada keturunan Uthman bin
Talhah selama-lamanya. Pendapat ini disandarkan kepada Said Musayyib dan
Muhammad bin Ishaq.[4]
Dalam riwayat yang lain pula,
Rasulullah SAW telah meminta Uthman bin Talhah supaya menyerahkan anak kunci
kaabah kepada Baginda SAW. Pada mulanya Uthman ingin memberikan anak kuncinya
namun beliau kembali menggenggamnya sambil menyatakan supaya berjaga-jaga
dengan amanah Allah. Rasululah SAW memintanya sekali lagi dan begitu jugalah
Uthman apabila hendak menyerahkannya kembali menggemgamnya sambil menyebut
tentang amanah Allah. Setelah Baginda SAW memintanya untuk kali ketiga, Uthman
menyerahkannya lalu Baginda SAW bangun dan tawaf mengelilingi Kaabah. Kemudian
Baginda SAW ingin menyerahkannya kepada Abbas sebagai hak bersama pemegang anak
kunci Kaabah lalu turunlah ayat ini. Baginda SAW lalu menyerahkan kepada Uthman
dan keturunannya sebagai pemegang anak kunci kaabah buat selama-lamanya.[5]
b) Sejarah Siqayah dan Hijabah[6]
Sejak zaman Nabi Ibrahim, penduduk Mekah menjadi penjaga kaabah
yang diiktiraf oleh semua kabilah Arab. Hak ini kemudiannya telah dirampas oleh
kaum Azad dari Yaman. Mereka merampas hak sebagai penjaga Kaabah daripada
keturunan Nabi Ibrahim dan Ismail.
Hak ini (hak sebagai penjaga Kaabah)
akhirnya kembali ke tangan keturunan Nabi Ibrahim melalui usaha Qusay, salah
seorang datuk nenek Rasulullah SAW yang terkemuka. Qusay seterusnya menyusun
segala adat-istiadat Quraisy khasnya berkenaan dengan kawalan dan kemuliaan
kaabah. Dialah yang menubuhkan Dar al-Nadwah yang menjadi sidang parlimen atau
tempat bermesyuarat segala pecahan suku quraisy. Qusay jugalah yang memegang
teraju bendera apabila terjadinya peperangan di antara suku. Selain itu, beliau
juga memegang anak kunci kaabah (hijabah) dan bertanggungjawab terhadap
urusan memberi makan minum orang-orang yang menunaikan haji(siqayah).
Apabila Qusay meninggal, tugasnya diambil alih oleh puteranya Abdul Manaf
bersama saudaranya iaitu Abdul Dar berikutan wasiat ayahnya supaya hak
berkenaan dibahagi sama rata.
Abdul Manaf pula meninggalkan 4
orang anak lelaki iaitu Hashim, Abdu Syam, Abdul Muttalib dan Naufal.
Keempat-empat anak Abdul Manaf ini bersaing pula dengan anak-anak Abdul Dar
untuk merebut pengaruh dan kekuasaan dengan anak-anak Abdul Dar sehingga hampir
berlaku pertumpahan darah. Kedua-dua belah pihak ingin mempunyai hak berkenaan
Kaabah khasnya hijabah dan siqayah. Mereka juga mempunyai
penyokong. Walau bagaimanapun perselisihan ini dapat ditamatkan dengan
dilakukan pembahagian kuasa iaitu hak pemegang bendera (al-Liwa’), hak
selenggaraan Dar al-Nadwah dan urusan Hijabah diserahkan kepada
Bani Abdul Dar. Sementara hak melibatkan urusan jemaah haji meliputi penyediaan
makan minum, urusan keselamatan jemaah dan sebagainya diserahkan kepada Bani
Abdul Manaf. Pembahagian ini diterima oleh kedua-dua belah pihak. Sementara
Bani Abdul Manaf pula menyerahkan urusan ini kepada Hashim, anak Abdul Manaf
yang terkemuka. Hashim inilah merupakan ayah kepada Abdul Muttalib, jurai
keturunan Rasulullah SAW.
2.2.3 Surah al-Ahzab, ayat 72
إنا
عرضنا الأمانة على السموات والأرض والجبال فأبين أن يحملنها وأشفقن منها وحملها
الإنسن إنه كان ظلوما جهولا
Maksudnya: Sesungguhnya kami telah kemukakan tanggungjawab amanah
kami kepada langit dan bumi serta gunung-ganang (untuk memikulnya), maka mereka
enggan memikulnya dan bimbang tidak dapat menyempurnakannya (kerana tidak ada
pada mereka persediaan untuk memikulnya), dan (pada ketika itu) manusia (dengan
persediaan yang ada padanya) sanggup memikulnya. (Ingatlah!) sesungguhnya
tabiat kebanyakan manusia adalah suka melakukan kezaliman dan suka pula membuat
perkara-perkara yang tidak patut dikerjakan[7]
Ayat ini telah menjelaskan bahawa
Allah telah menawarkan kepada tujuh lapis langit, apakah mereka sanggup memikul
amanah yang akan diberikan Allah kepada mereka. Langit dengan penuh hormat
telah menolak tawaran itu. Lalu tawaran itu kemudiannya ditawarkan pula kepada
bumi namun bumi juga tidak sanggup untuk memikulnya.. seterusnya ia ditawarkan
kepadda gunung namun juga tidak sanngup. Lalu amanah itu dipikul oleh manusia.
Dalam hujung ayat Allah menjelaskan bahawa manusia suka melakkukan kezaliman
dengan bersunggu-sungguh memikul amanah itu, menyia-nyiakannya dengan berbuat
syirik kepada Allah.[8]
Ulama terkenal nusantara, Hamka mengatakan
bahawa kesemua yang disebut di dalam ayat itu sebagai suatu ibarat. Bahkan
al-Quran sendiri penuh berisi ibarat dan tamsilan. Beliau menukilkan pandangan
seorang mufassir terkenal, al-Quffal bahawa sekiranya langit, bumi dan
gunung bertubuh seperti tubuh manusia, mereka akan menolak tanggungjawab untuk
menerima amanah lantaran beratnya tanggungjawab itu serta mulianya. Namun
manusia yang menerima amanah ini namun disia-siakannya.[9]
Muhammad Ali al-Sabuniy menukilkan
pandangan Abu al-Saud bahawa maksud amanah dalam ayat ini ialah gambaran bahawa
beratnya dan besarnya amanah. Sedangkan langit, bumi dan gunung merasa berat
untuk memikul amanah,apatah lagi manusia. Justeru itu manusia harus memikul
amanah ini dengan penuh hati-hati[10]
2.2.4 Surah al-Mukminun ayat 8 dan al-Maarij ayat 32
والذين هم لأماناتهم وعهدهم رعون
Maksudnya: Dan mereka yang menjaga amanah dan janjinya
Hamka di dalam tafsirnya semasa
menafsirkan ayat ini menjelaskan bahawa amanah terbahagi kepada 2 bahagian
iaitu amanah raya dan amanah peribadi. Amanah raya ialah tugas yang
dipertanggungjawabkan kepada seluruh manusia sebagai khalifah di bumi. Amanah
ini merupakan amanah besar yang tidak mampu dipikul oleh langit, bumi dan
gunung. Hanya hati orang mukmin yang sanggup memikulnya kerana hati orang
mukmin lebih luas daripada langit dan bumi serta lebih tinggi daripada gunung.[11]
Sementara amanah peribadi ialah
tugas kita masing-masing mengikut kesanggupan, bakat dan nasib. Allah
mengingatkan kita bahawa tugas hidup merupakan suatu jenis pembahagian dalam
perkerjaan, bukannya suatu kemuliaan dan kehinaan. Orang yang paling mulia di
sisi Allah ialah yang paling tinggi takwanya.
2.2.5 Surah al-Anfal ayat 27
ياأيها
الذين ءامنوا لا تحونوا الله والرسول وتخونوا أماناتكم وأنتم تعلمون
Maksudnya: Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu
mengkhianati (amanah) Allah dan rasulnya, dan (janganlah) kamu mengkhianati
amanah-amanah kamu, sedang kamu mengetahui (salahnya)
[1]
Muhammad Fuad Abdul al-Baqiy, al-Mucjam al-Mufahris Li Alfaz
al-Quran al-Karim, Dar al-Macrifah, Beirut-Lubnan, hlm.113
[2]
Al-Baqarah ayat 283, tafsir bagi kesemua ayat dalam kertas ini dirujuk kepada
Tafsir Pimpinan Rahman terbitan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia
[3] Ibn Kathir, cImad al-Din Ismail bin Kathir, Tafsir al-Quran
al-cAzim, al-Maktabat al-Tawfiqiyyah, Kaherah, Jil.2,
hlm.245-247
[4] al-Raziy, Muhammad Fakhr al-Din Ibn Umar, Tafsir Fakhr al-Raziy al-Mushtahar Bi Tafsir al-Kabir Wa Mafatih
al-Ghayb, Dar al-Fikr Li al-Tabacah Wa al-Nashr Wa al-Tawzic,
Beirut, jil 32, hlm.143, Ibn Kathir, Imad
al-Din Ismail bin Kathir, Tafsir al-Quran al-cAzim,
al-Maktabat al-Tawfiqiyyah, Kaherah, Jil.2, hlm.245-247, al-Alusiy, Shihab
al-Din al-Sayyid Mahmud, Ruh al-Macaniy, Dar Ihya’ al-Turath
al-cArabiy, Beirut-Lubnan, Jil.5, hlm.63
[5] al-Raziy, Muhammad Fakhr al-Din Ibn Umar, Tafsir Fakhr al-Raziy al-Mushtahar Bi Tafsir al-Kabir Wa Mafatih
al-Ghayb, Dar al-Fikr Li al-Tabacah Wa al-Nashr Wa al-Tawzic,
Beirut, jil 32, hlm.143
[6]
Hamka, Haji Abdul Malik Karim Amrullah, Tafsir al-Azhar, Pustaka
Panjimas, Jakarta, Juz.5, hlm. 116-120
[8]
Al-Sabuniy, Muhammad Ali, Safwat al-Tafasir, Dar al-Sabuniy Li al-Tabacah
Wa al-Nashr Wa al-Tawzic, Madinat Nasr-Kaherah, Jil2, hlm539-540, Hamka, Haji Abdul Malik Karim Amrullah, Tafsir
al-Azhar, Pustaka Panjimas, Jakarta, Jil.22, hlm. 111-113
[9] Hamka,
Haji Abdul Malik Karim Amrullah, Tafsir al-Azhar, Pustaka Panjimas,
Jakarta, Jil.22, hlm. 111-113
[10] Al-Sabuniy, Muhammad Ali, Safwat al-Tafasir, Dar al-Sabuniy
Li al-Tabacah Wa al-Nashr Wa al-Tawzic, Madinat
Nasr-Kaherah, Jil2, hlm539-540
[11]
Hamka, Haji Abdul Malik Karim Amrullah, Tafsir al-Azhar, Pustaka
Panjimas, Jakarta, Juz.18, hlm. 14
Tiada ulasan:
Catat Ulasan