2.3 Pembahagian Amanah
Kebanyakan ulama di dalam kitab-kitab tafsir membahagikan amanah
kepada 3 jenis utama iaitu amanah terhadap Allah, amanah sesama manusia lain
atau sesama makhluk dan amanah terhadap diri sendiri. Ada juga sebahagian ulama
yang memperincikan lagi pembahagian amanah namun secara keseluruhannya tidak
terkeluar daripada 3 jenis pembahagian utama ini.
2.3.1 Amanah Manusia Kepada Allah
Syeikh Ahmad Mustafa al-Maraghiy di dalam tafsirnya menjelaskan bahagian
ini melibatkan hubungan manusia dengan Allah. Ia menuntut manusia supaya
melaksanakan kesemua perintah Allah dan meninggalkan kesemua laranganNya.
Selain itu, manusia juga dituntut untuk menggunakan semua anggota tubuhnya
untuk benda-benda yang bermanfaat. Sesungguhnya perbuatan anggota tubuh manusia
yang melakukan maksiat merupakan suatu pengkhianatan[1]
Termasuklah dalam amanah kepada
Allah ialah amanah dalam ibadat. Amanah dalam ibadah menuntut seseorang muslim
melakukan segala taklif dengan menunaikan segala tuntutan dan suruhan Allah
seperti menunaikan solat, berpuasa, membayar zakat, berbuat baik terhadap kedua
ibu bapa dan sebagainya.[2]Dalam
hadis yang diriwayatkan oleh Abdullah bin Umar:
عَنْ عَبْداللهِ بْنِ عَمْروٍ ، عَنِ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم ؛
أَنَّهُ ذَكَرَ الصَّلاَةَ يَوْمًا، فَقَالَ : مَنْ حَافَظَ عَلَيْهَا ، كَانَتْ
لَهُ نُورًا ، وَبُرْهَانًا ، وَنَجَاةً يَوْمَ الْقِيَامَةِ، وَمَنْ لَمْ
يُحَافِظْ عَلَيْهَا ، لَمْ يَكُنْ لَهُ نًورٌ ، وَلاَ بُرْهَانٌ ، وَلاَ نَجَاةٌ
، وَكَانَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مَعَ قَارُونَ ، وَفِرْعَونَ ، وَهَامَانَ ،
وَأبَيِّ بْنِ خَلَفٍ
Maksudnya: Ketika Baginda SAW menyebut solat, Baginda melanjutkan
lagi sabdanya dengan menyebut bahawa sesiapa yang menjaga solat akan
dikurniakan cahaya dan petunjuk serta terselamat pada hari akhirat. Sesiapa
yang tidak menjaga solat tidak akan diberi cahaya dan petunjuk dan mereka akan
berada dalam kesesatan. Di hari kiamat kelak mereka akan bersama Qarun, Firaun,
Haman dan Ubay bin Khalaf[3]
Kata Saidina Umar al-Khattab:[4]
من حفظها و حافظ عليها حفظ دينه ومن ضيعها فهو لما سواها أضيع
Maksudnya: Sesiapa yang melakukan solat dan menjaga solatnya dengan
sungguh-sungguh bererti dia telah menjaga agamanya dan siapa tidak menjaga
solatnya bererti dia mengabaikan agamanya
Ibn Masud berkata bahawa amanah
mesti dilaksanakan dalam semua perkara samada wuduk, janabah, solat,
zakat dan puasa.[5]
Selain itu, terdapat juga sesetengah
ulama memasukkan amanah terhadap pancaindera dan tubuh badan kita termasuk
dalam amanah terhadap Allah. Ia menuntut seseorang muslim supaya mengetahui
bahawa anggota tubuh badan kita kesemuanya amanah dari Allah. Justeru itu, kita
wajib menjaganya dengan hanya menggunakannya pada jalan yang diredai Allah.
Contohnya mata. Kita hendaklah
menggunakan mata untuk melihat benda-benda yang halal dan mengelakkan pandangan
kita daripada melihat benda-benda yang diharamkan oleh Allah.
Begitu juga dengan anggota tubuh
badan yang lain seperti lidah. Ia juga merupakan suatu amanah. Kita dilarang
berbohong, mengumpat, melakukan bidaah dan sebagainya. begitu juga mata dan
telinga, ianya merupakan suaatu amanah. Kita dilarang melihat perkara yang
haram dan mendengar suatu yang boleh melalaikan.[6]
Tersebut dalam satu hadis yang
diriwayatkan oleh Abu Hurairah:
الْعَيْنُ تَزْنِي ، وَالْقَلْبُ يَزْنِي ، فَزِنَا الْعَيْنِ
النَّظَرُ ، وَزْنَا الْقَلْبِ التَّمَنِّي ، وَالْفَرْجُ يُصَدِّقُ مَا هُنَالِكَ
أَوْ يُكَذِّبُهُ
Maksudnya: mata boleh melakukan zina. Hati juga boleh melakukan
zina. Maka zina mata ialah pandangan dan zina hati ialah khayal dan bayangan.
Sementara kemaluanlah yang membenarkan zina itu atau tidak membenarkannya[7]
Ibn Umar pula menegaskan bahawa
Allah menciptakan kemaluan manusia sebagai suatu amanah, maka jagalah supaya
tidak melakukan suatu perkara terlarang dengannya.[8]
Kesimpulannya kesemua nikmat
pancaindera dan anggota tubuh badan kita merupakan suatu amanah. Justeru itu,
kita tidak boleh melakukan sewenang-wenangnya pada tempat yang haram
2.3.2 Amanah Sesama Manusia / Makhluk
Amanah sesama manusia merangkumi suatu bab yang cukup luas. Ini
kerana merupakan suatu sifat yang terdapat dalam semua bidang hidup manusia
meliputi muamalat, kehakiman, perundangan, tort dan sebagainya.
a) Amanah dalam Muamalah
Bidang muamalat merupakan suatu bidang yang cukup luas, bahkan
terdapat suatu disiplin ilmu khas yang membicarakan tentang muamalat. Walau
bagaimanapun penulis hanya mengemukan contoh tentang al-wadiah, al-ariyah,
al-rahn dan luqatah sahaja untuk menjelaskan bahawa tunjang bagi transaksi ini
ialah amanah sesama manusia. Tanpa sifat ini, transaksi ini tidak akan berlaku
dengan baik atau akan timbul kesan negatif seperti perbalahan, pergaduhan dan
sebagainya
Al-Wadiah adalah suatu bentuk transaksi di mana seseorang mengamanahkan
orang lain untuk menjaga barangannya[9]
Al-cAriyah pula merupakan keizinan yang diberikan seseorang kepada orang lain
untuk memanfaatkan harta benda yang dimilikinya tanpa sebarang insentif
Penerima amanah ini, samada dalam
bentuk wadiah atau cAriyah wajiblah menunaikan amanah
pemilik barangan itu dengan sebaik mungkin. Walau bagaimanapun jika barangan
yang diamanahkan itu rosak atau hilang, penerima amanah tidak berkewajipan
untuk mengganti atau membaikinya kecuali jika kerosakan dan kehilangan itu
berpunca daripada kelalaian penerima amanah
Rahn ialah barangan yang dicagarkan sebagai jaminan hutang. Jika orang
yang berhutang dapat melunaskan hutangnya maka barangan tersebut dikembalikan.
Justeru itu, pihak pemiutang yang memegang barangan cagaran mestilah
mengembalikan barangan tersebut apabila lunas hutangnya.
Luqatah ialah barang yang hilang di suatu tempat, kemudiaannya ditemui
oleh orang lain dan barangan tersebut akan diisytiharkan hilang dalam tempoh
tertentu. Jika tempoh telah habis, maka orang yang menemuinya boleh
menggunakannya dengan syarat tertentu.[10]
Dalam kelima-lima transasksi ini,
asasnya ialah amanah. Firman Allah SWT:
Dalam suatu hadis, Baginda SAW menyebut:[11]
أدالامانة إلى من اؤتمنك ولا تخن من خانك
Maksudnya: Tunaikanlah amanah kepada orang yang memberi amanah
kepada kamu, janganlah kamu melakukan khianat kepada orang yang mengkhianati
kamu
Dalam surah al-Baqarah juga Allah
SWT berfirman:
فإن أمن بعضكم بعضا فليؤد الذي اؤتمن أمانته
Maksudnya: Kemudian kalau yang memberi hutang percaya kepada yang
berhutang (dengan tidak payah bersurat, saksi dan barang gadaian), maka
hendaklah orang (yang berhutang) yang dipercayakan itu menyempurnakan bayaran
hutang yang diamanahkan kepadanya
Para ulama juga dikehendaki
menunaikan amanah ilmu dengan cara menyampaikan ilmu yang sahih dan tidak membawa
orang awam kepada taksub yang batil
Bagi pemerintah pula, mereka
hendaklah melaksanakan tanggungjawab mereka sebagai pemerintah dengan berlaku
adil. Tanggungjawab ini merupakan suatu amanah daripada Allah dan bukannya
suatu penghormatan
2.3.3 Amanah Manusia Terhadap Dirinya Sendiri
Bahagian ini menuntut manusia berlaku adil terhadap dirinya sendiri
dengan melakukan sesuatu yang terbaik dan bermanfaat bagi dirinya dalam urusan
agama dan dunia serta tidak melakukan sesuatu yang memudaratkannya. Kita juga
diingatkan bahawa kita bertanggungjawab terhadap diri kita dan akan disoal
kembali tentang tanggungjawab kita sebagagimana hadis Nabi SAW:[12]
كلكم راع وكلكم مسؤل عن رعيته
Maksudnya: Setiap kamu adalah penjaga (pemimpin) dan kamu semua
akan disoal tentang jagaan (tanggungjawab) kamu.
Dalam hadis lain pula Nabi SAW menyebut:[13]
لا إيمان لمن لا أمانة له
Maksudnya: tidak beriman orang yang tiada amanah
Maimun bin Mahran berkata:[14]
ثلاثة يؤدين الى البر والفاجر الأمانة والعهد والرحم
Maksudnya: Ada 3 perkara yang boleh membawa kepada kebaikan atau
kejahatan iaitu amanah, janji dan silaturrahim
Dalam suatu hadis Baginda SAW bersabda:[15]
ثلاث
من كن فيه فهو منافق وإن صام وصلي وزعم أنه مسلم من إذا حدث كذب وإذا وعد أحلف
وإذا اؤتمن خان
Maksudnya: Tiga perkara jika terdapat pada seseorang maka dia
termasuk dalam golongan munafik walaupun dia berpuasa, bersolat dan mendakwa
dirinya Muslim. Apabila dia bercakap, dia bohong, apabila berjanji, dia mungkir
dan apabila diberi amanah dia khianat.
2.4 Kesimpulan
Dalam bab ini, penulis telah mengutarakan ayat-ayat al-Quran untuk
menerangkan konsep amanah. Secara keseluruhannya, banyak ayak al-Quran yang
menjelaskan tentang amanah namun penulis hanya memilih 5 tempat sahaja disertai
dengan pandangan serta tafsiran para ulama dalam menerangkan makna amanah.
Daripada pembentangan di atas, kita
dapat simpulkan bahawa tujuan kedatangan manusia ke bumi ini merupakan suatu
amanah dari Allah iaitu untuk menjadi khalifah, memakmurkan dunia ini. Justeru
itu, walaupun para ulama menafsirkan maksud amanah di dalam al-Quran dengan
kepelbagaian maksud, namun poin utamanya ialah melaksanakan segala perintah
Allah dan meninggalkan segala laranganNya
[1]
Al-Maraghiy, Ahmad Mustafa al-Maraghiy, Tafsir al-Maraghiy, Sharikat
Maktabat Wa Matbacah Mustafa al-Halabiy, Mesir, Jil.5, hlm.70
[2] al-Raziy, Muhammad Fakhr al-Din
Ibn Umar, Tafsir Fakhr al-Raziy
al-Mushtahar Bi Tafsir al-Kabir Wa Mafatih al-Ghayb, Dar al-Fikr Li al-Tabacah
Wa al-Nashr Wa al-Tawzic, Beirut, jil 32, hlm.143, Al-Sabuniy, Muhammad Ali, Safwat al-Tafasir, Dar al-Sabuniy
Li al-Tabacah Wa al-Nashr Wa al-Tawzic, Madinat
Nasr-Kaherah, Jil1, hlm.284-285
[5] al-Raziy,
Muhammad Fakhr al-Din Ibn Umar, Tafsir
Fakhr al-Raziy al-Mushtahar Bi Tafsir al-Kabir Wa Mafatih al-Ghayb, Dar
al-Fikr Li al-Tabacah Wa al-Nashr Wa al-Tawzic, Beirut,
jil 32, hlm.143
[6] al-Raziy,
Muhammad Fakhr al-Din Ibn Umar, Tafsir
Fakhr al-Raziy al-Mushtahar Bi Tafsir al-Kabir Wa Mafatih al-Ghayb, Dar
al-Fikr Li al-Tabacah Wa al-Nashr Wa al-Tawzic, Beirut,
jil 32, hlm.143
[8] al-Raziy,
Muhammad Fakhr al-Din Ibn Umar, Tafsir
Fakhr al-Raziy al-Mushtahar Bi Tafsir al-Kabir Wa Mafatih al-Ghayb, Dar
al-Fikr Li al-Tabacah Wa al-Nashr Wa al-Tawzic, Beirut,
jil 32, hlm.143
[9] al-Qurtubiy, Muhammad bin Ahmad
bin Abu Bakar, al-Jamic Li Ahkam al-Quran, Muassasah
al-Risalah, Beirut, jil.6, hlm.425
[10]
http://abyyasha.wordpress.com/2011/10/03/pengertian-amanah-dalam-islam/
[11] al-Qurtubiy, Muhammad bin Ahmad bin Abu Bakar, al-Jamic Li
Ahkam al-Quran, Muassasah al-Risalah, Beirut, jil.6, hlm.425
[12] al-Raziy, Muhammad Fakhr al-Din Ibn Umar, Tafsir Fakhr al-Raziy al-Mushtahar Bi Tafsir al-Kabir Wa Mafatih
al-Ghayb, Dar al-Fikr Li al-Tabacah Wa al-Nashr Wa al-Tawzic,
Beirut, jil 32, hlm.143
[13] al-Alusiy,
Shihab al-Din al-Sayyid Mahmud, Ruh al-Macaniy, Dar Ihya’
al-Turath al-cArabiy, Beirut-Lubnan,
jil.5, hlm.64, al-Raziy, Muhammad Fakhr al-Din
Ibn Umar, Tafsir Fakhr al-Raziy
al-Mushtahar Bi Tafsir al-Kabir Wa Mafatih al-Ghayb, Dar al-Fikr Li al-Tabacah
Wa al-Nashr Wa al-Tawzic, Beirut, jil 32, hlm.143
[14] al-Raziy, Muhammad Fakhr al-Din Ibn Umar, Tafsir Fakhr al-Raziy al-Mushtahar Bi Tafsir al-Kabir Wa Mafatih
al-Ghayb, Dar al-Fikr Li al-Tabacah Wa al-Nashr Wa al-Tawzic,
Beirut, jil 32, hlm.143,
al-Alusiy, Shihab al-Din al-Sayyid Mahmud, Ruh al-Macaniy,
Dar Ihya’ al-Turath al-cArabiy, Beirut-Lubnan, jil.22, hlm.64
[15] al-Alusiy, Shihab al-Din al-Sayyid Mahmud, Ruh al-Macaniy,
Dar Ihya’ al-Turath al-cArabiy, Beirut-Lubnan, jil.5, hlm.64
Tiada ulasan:
Catat Ulasan