Ahad, 6 Jun 2010

santai......suatu malam di dataran peladang



malam tu aku ke selera gu kita. biasalaa...kalau rasa rindu nak degar berita kawan2 lama masa blaja kat sk rendah, aku ke situ. jumpa kasfullah. sahabatku masa sama2 menyepak bola dan bermain kejar polis dan pencuri masa dulu. lepas jer makan aku menghala ke kedai waffle yang terletak bersebelahan dengan kios tiket bas ekspres. aku perasa ada seorang perempuan dok perhatikan aku. rasa macam kenal. terus aku menghampirinya. rupanya seorang hamba Allah yang pernah sekelas denganku tingkatan 4 dulu. berseluar jeans, berjaket hitam dan bertudung. penampilannya agak berbeza dengan dia yang kukenali suatu waktu dahulu.

aku menegurnya dan sempat kami berbual. yang pastinya tentang kawan2 lama yang satu persatu kami bongkar. ada yang berkahwin masa aku dok cairo lagi, hingga sekarang masih belum dikurniakan cahaya mata. really kalau kawan2 gini aku tak tergamak nak bercakap pasal family especialy pasal anak2 depan dia. kalau diorang mulakan bolehla aku teruskan. kalau diorang tak sentuh bab baby aku senyap jer la. ada yang dah beranak 3, 2 n macam2. ada yang dah bercerai. ada yang suami meninggal kerana denggi berdarah dan khabarnya kembali mendirikan rumahtangga. ada yang lost contact. ada yang buka kedai makan. macam2. kebanyakkan daripada batch aku ni jadi cikgu. ada juga yang jadi akauntan dan sebagainya. tak kisah la. apa pun, bawalah iman dan ilmu ke mana sahaja bumi tuhan yang kita pergi. soal cari makan, carilah dan berusahalah. namun harus diingat kita dilahirkan bukan setakat cari makan dan beranak pinak. selagi hayat dikandung badan, bawalah ilmu untuk diamalkan dan disebarkan.

sempat aku tanya dia, dah kawin ker belum. dia jawab belum. aku tanya si anu, si anu tu dah kawin ker belum, dia jawab belum. aku senyap jer. kekadang orang yang masa sekolah dulu asyik coupling sana sini, orang kata saham naik, glamer dengan kecantikannya, tapi sudahnya susah nak dapat jodoh(tak semestinya). ada juga jenis orang yang masa sekolah atau universiti dulu, tak glamer pun, pendiam, buat ntahapapapaapantah jer kalau cakap pasal kawin, tiba2 bila jer abis blaja, dapat kad undangan kawin. kawin plak dengan sahabat sekeliling kita yang kita sendiri tak tau bila pula depa dok rancang nak kawin. tak tau la kot2 ada hubungan bawah tanah. apa pun begitula. jodoh ni di tanganNYA. kadang2 kita tak sangka nak kawin dengan orang yang pernah suatu ketika dulu menjadi teman sepermainan kita masa kecik2. kadang2 kita tak sangka orang yang dulunya kita tak pandang, kita hina or menyampah tapi rupanya2 itulah jodoh kita.

aku tak lama kat dataran peladang. dalam sekitar 20 minit jer. berbual dengan dia setelah hampir 8 tahun tak berjumpa. kekadang bila jumpa kekawan lama, rasa teringat semula kenangan n nostalgia khasnya masa aku sek menengah dulu. teringat satu persatu wajah2 yang pernah hadir dan menjadi sejarah hidupku. terlintas wajah2 yang pernah letih n susah kerana aku, demi menjadikan aku dan rakanku2 seorang insan berguna. pengalaman yang berlalu tak leh nak ulang balik. semuanya akan berlalu gitu jer. baik atau buruk semuanya akan pergi. yang kekal melekat dalam hati ialah kenangan. kalau kenangan tu buruk n menyakitkan, samalah2 kita bermaafan. semoga kita tak perlu naik court Allah SWT di akhirat nanti. kalaulah kenangan tu baik n manis, kita berdoalah pada Allah semoga kita dapat berjumpa lagi di bawah naungan arasy Allah kelak, dalam suasana yang penuh kerahmata dariNYA. orang yang mencipta sejarah akan hilang, tapi sejarahnya akan kekal ditulis orang. kalaulah sejarah yang ditulis hanyalah sejarah kezaliman, keburukan serta kehodohan kita, alangkah malangnya. sebaliknya kalaulah sejarah ditulis tentang kebaikan, keadilan dan kebenaran yang kita bawa, alangkah manisnya. pastinya terpahat dalam lipatan sejarah, menjadi sebutan penduduk di bumi dan di langit.

lepas 20 minit, aku mohon diri. dia pula menanti bas ekspres nak ke KL jam 11 malam. sempat aku pesan kat dia, kalau jumpa kawan2 lama, khabarkan keadaan saya, sampaikan salam saya untuk semua. nak jumpa dan buat reunion macam dulu takder peluang dah rasanya. semua dah ada komitmen masing. walau sehebat mana kita, walau seluas mana kerajaan dan kekuasaan yang kita ada. walau seramai mana serta segagah mana tentera dan persenjataan yang menjadi milik kita, kita tetap tak mampu nak pusing balik masa yang lepas dari diri kita. yang penting biarlah kita berpisah dalam kasih sayang Allah SWT.

aku terkenangkan kawan2ku dari afrika sebaik sahaja keputusan peperiksaan tahun 4 dulu keluar. sempat aku jumpa kekawanku dari djibouti, senegal, ghana, ivory coast, nigeria. kami bersalaman2, berpelukan dan ada yang menangis. aku tanya mereka...bila kita akan bertemu kembali??..di antara mereka ada yang terdiam tak mampu berkata apa2 lagi. ada yang menjawab JANNAH(syurga). jawapan yang membuatkan mata aku rasa berair.

* foto diambil dari http://ubaiismail.wordpress.com/

Tiada ulasan: