Azan secara mudah bermaksud memberitahu masuknya waktu sembahyang. ianya merupakan amalan yang disyariatkan pada tahun ke 2H selepas nabi berhijrah ke madinah. Pada awalnya para sahabat berselisih pandangan tentang cara untuk memberitahu masuknya waktu solat. ada sahabat yang mencadangkan supaya membakar sampah tiap kali masuknya waktu solat. ada juga yang mencadangkan supaya dibunyikan loceng tiap kali masuk waktu solat. ada juga cadangan untuk meniup serunai. walau bagaimanapun kesemua cadangan ini tidak dipersetujui
pada suatu malam ada seorang sahabat bernama Abdullah bin zaid bermimpi berjumpa seorang yang mengajarnya azan sebagaimana sekarang. Keesokannya dia mengadap rasulullah SAW memberitahu amimpinya. Lalu nabi berkenan dengannya dan menyuruh sahabat ini mengajarkan bilal bin rabah lafaz azan tersebut. lalu azan ini kekal dengan lafaznya sebagaimana sekarang
Bila masuk Ramadan nabi menyuruh dilakukan azan 2 kali. azan Pertama dilakukan oleh bilal untuk mengingatkan masyarakat tentang waktu sahur. sementara azan yang kedua dilaungkan oleh ibn ummi maktum yang menandakan masuknya waktu subuh.
pada zaman saidina uthman affan beliau menambah azan pertama sebelum masuk waktu jumaat. azan pertama dilaungkan di pasar untuk memberitahu masyarakat supaya bersiap untuk ke masjid. Walaupun ini merupakan perbuatan sahabat namun sahabat2 yang lain tidak mengingkarinya. Ia menjadi seakan2 ijmak sukutiy. Ini kerana para sahabat tidak akan diam terhadap perkara yang mereka tidak suka.
Pada masa uthman solat tamam (solat 4 rakaat) di mina, para sahabat mengingkarinya kerana nabi solat 2 rakaat sahaja. Begitu juga apabila umar dan uthman tidak suka orang pergi haji tamattuk (melarang sahabat2 lain melakukan haji tamattuk para sahabat lain tidak bersetuju. namun dalam masalah azan, sahabat2 lain tidak engkar. justeru itu, perbuatan sahabat yang mendiamkan diri dalam masalah 2 kali azan pada tengahari jumaat menjadi dalil dan ijmak sukuti
1) Dari abu hurairah aku mendengar rasulullah SAW bersabda jika manusia tahu betapa besar pahala azan dan duduk di saf pertama semasa mendirikan solat, sedangkan mereka tidak dapat mencari jalan untuk memperolehinya kecuali dengn mengundi, nescaya mereka akan mengundi. Jika mereka mengetahui pahala orang yang lebih dahulu ke masjid nescaya mereka akan berlumba2. Kalau mereka tahu betapa besar pahalanya solat isyak dan subuh secara berjemaah sudah tentu mereka akan melakukannya walaupun merangkak-bukhari
ada beberapa perkara yang ditekankan dalam hadis ini iaitu:
a) pahala azan
b) pahala duduk di saf pertama
c) pahala datang awal ke masjid
d) pahala solat isyak dan subuh berjemaah
-) Mana tinggi darjat antara muazzin dengan imam?
ada ulama berpendapat bahawa menjadi muazzin lebih utama daripada imam kerana muazzin melaungkan keagungan Allah SWT. dia juga terpaksa mengangkat suara memanggil orang ramai datang ke masjid. oleh kerana itu suara azan muazzin apabila didengari oleh semua benda termasuklah batu, kayu dan sebagainya akan menjadi saksi buat muazzin di hadapan Allah SWT nanti.
persoalannya kenapa semua khalifah dahulu tidak menjadi muazzin? mereka hanya menjadi imam. kalau benar muazzin lebih utama daripada imam, kenapa khalifah 4 dahulu tidak menjadi muazzin? jawab para ulama ini kerana zaman dahulu mereka sibuk dengan urusan pemerintahan. Muazzin pula jawatan yang sibuk kerana perlu melihat matahari, bulan, menanti fajar dan sebagainya. ringkasnya tugas khalifah yang terlibat dalam pemerintahan merupakan tugas yang sibuk kalau ditambah dengan tugas muazzin akan membebankan mereka.
2) Dari Muawiyah. (Aku mendengar Rasulullah bersabda para muazzin merupakan orang yang paling panjang tengkuknya di hari kiamat.–Muslim)
Maksud tengkuk panjang di sini merupakan orang yang jinjang, cantik dan paling molek. Bukanlah menjadi seperti tengkuk zirafah sehingga kelihatan tidak cantik. hadis ini menjanjikan kemulian kepada muazin dunia dan akhirat
persoalannya kenapa disebut panjang tengkuknya. Kata ulama ini kerana para muazzin zaman dahulu terpaksa menaiki tempat tinggi untuk melaungkan kalimah Allah.kata ulama lagi balasan mengikut jenis amal. Tugas muazzin susah kerana terpkasa mengangkat suaranya sehingga keluar urat2 dan sebagainya. Jadi sesuailah dengan tugas muazzin yang cukup susah memanggil orang, akan dibalas dengan tengkuk tinggi menandakan kecantikan dan kemuliaannya
3) dari Abdullah abdul rahman abu saksaah bahawa abu said al-khudiry berkata kepadanya, wahai Abdullah aku lihat engkau sangat suka memelihara kambing (di kampung). sekiranya masuk waktu solat, nyaringkanlah suaramu untuk azan, kerana sesungguhnya semua jin, manusia dan segala sesuatu yang mendengar laungan azan akan menjadi saksi bagimu di hari kiamat. Kata abu said lagi, aku dengar perkara ini daripada rasulullah SAW- bukhari
4) dari abu hurairah ra katanya. Telah bersabda rasululah saw, apabila azan berbunyi untuk memberitahu waktu solat, syaitan akan lari bertempiaran sehingga terkentut sehingga ia tidak dapat mendengar azan itu, apabila azan selesai.dia datang kembali. Apabila iqamat, dia akan lari semula. Selesai iqamat dia akan datang menganggu solat kita-muttafaq alayh
* riyad al-salihin bab kelebihan azan. hadis diterjemah secara bebas
Tiada ulasan:
Catat Ulasan