Ahad, 23 Januari 2011

zikrayat.......izayyak ya masr..

apa khabar bumi kaherah? lama rasanya aku tidak mengikuti perkembangan berita dari kaherah. kekadang teringat gak jalan2 sempit menyusuri kedai di sekitar husin ke atabah dan seterusnya ke tahrir. kekadang terkenangkan laluan di sekitar azhar ke rumah syeikh mohamad hafiz ramadan, bertalaqqi di rumahnya. namun itu semua dah jadi kenangan.

seingat aku, tiba jer ke bumi al-azhar dulu, aku catat apa yang aku nak catat. penanda jalanan di lebuhraya, papan tanda, rumah2 dan kedai2 semuanya aku tulis. aku balik cari dalam kamus, tanya orang apa makna tulisan yang terdapat kat tempat2 tu. tiap2 hari aku baca paper walaupun semuanya aku tak faham. aku beli majalah, walaupun aku tak faham tapi aku tetap beli dan tengok gambar. kekadang terfikir gak orang nak ke london, us semuanya dah boleh berbahasa inggeris skit2, tapi kami nak ke kaherah, langsung tak faham apa arab cakap. aku ingatkan dia cakap bunyi macam orang mengaji quran, rupanya tak. orang mesir cakap dengan slanga dia yang aku tak faham apa pun masa memula tiba. aku beli radio dan dengar radio terutama berita sebab berita jer dia cakap fusha. yang lain dia cakap dialek dia punyer. masa memula memaang tak faham tapi lama2 dapat menangkap butiran perkataan dia. rupanya2 camtu cara arab mesir cakap. sehinggalah selepas 6 bulan aku dah faham paper dia. barulah ada zouq baca paper arab. baca paper al-kourah wa al-malaaib dah rasa macam baca paper berita harian atau utusan malaysia. walaupun paper tu paper bolasepak, tapi dari situlah aku bertatih perlahan2 sehingga skang. really minat aku dalam bolasepak menjadi pintu gerbangku untuk membaca majalah dan paper arab. masa aku kat sana, aku lebih seronok dengan al-akhbar elyoum dibandingkan dengan el-ahram, suratkhabar paling glamer di mesir. tapi masalahnya berita dia tutup awal sangat. kalau ada match bola jam 10 malam dah tak masuk paper. el-akhbar elyoum tu dia dah kuar kaluk silap aku jam 12 tengah malam atau 2 pagi. sementara pagi esoknya pula kuar akhbar el-ahram elmasaai. dah kira edisi lewat. kalau ahrm el-masaai tu aku suka baca tulisan marsa atallah. cara dia ulas isu, cara dia menyampaikan kritikan tu menarik dipenuhi dengan fakta dan maklumat yang cantik. pastu lak, keputusan bola yang main lewat malam dah kuar. inilah paper aku paling suka kat mesir dulu

kalau paper aqidati, sout al-azhar dan liwa' islam tu aku beli dan memang bawa balik. paper ni islamik dan agak ilmiah. banyak ulama dan pensyarah azhar menulis dalam tu. memang paper begini termasuklah majalah2 agama banyak gunanya pada aku bila balik malaysia. kalau bulan maulud aku tak perlu sangat nak buka kitab2 besar, cukuplah buat rujukan awal dari majalah sebegini khasnya majalah al-azhar. cuma aku rasa rugi sebab masa aku dok mesir dulu, masih banyak kitab2 yang aku tak beli bawa balik. time nak menulis or nak wat assignment, merata aku cari kawan pinjam nak wat rujukan.
tak kisahla, apa yang aku boleh cakap, kalau ada student2 dari azhar or mesir baca tulisan aku ni, kalau korang tak guna peluang yang masih ada untuk mencari dan meneroka ilmu kat sana dalam keadaan korang masih bergelar pelajar, masih disupport dari segi wang ringgit. bila korang balik msia, suasana tu dah takder lagi. kita akan sibuk dengan benda2 lain. bukanlah bermaksud sibuk dengan benda lain tu tak bagus, tapi nak bagitau masa yang berlalu tu idah tak boleh nak reverse balik lagi.....

Tiada ulasan: