Selasa, 11 Januari 2011

rukuk solat (5)...rukuk

Rukuk
dalil rukuk:
1) firman Allah SWT yang bermaksud,
wahai orang2 yang beriman, rukuklah serta sujudlah(mengerjakan solat)......(surah al-hajj ayat 77)

2) sabda Rasulullah SAW kepada orang yang diajarnya bersolat, "kemudian rukuklah hingga engkau tetap dalam keadaan itu". (hadis riwayat bukhari dan muslim)

Syarat Rukuk
1) membongkokkan badan sekira-kira tapak tangan sampai pada lutut. Dalilnya hadis yang bermaksud: daripada abu humaid al-saidiy menceritakan cara solat rasulullah SAW, apabila rukuk kedua-dua belah tangan baginda mencapai kedua-dua belah lututnya. (bukhari)

2) tidak membongkokkan badan dengan tujuan yang lain selain daripada rukuk. jika membongkok kerana takut daripada sesuatu kemudian terus membongkok dengan tujuan menjadikannya rukuk, tunduk atau membongkok dengan niat yang sedemikian tidak dikira rukuk. justeru itu wajiblah kembali berdiri dan membongkok semula untuk tujuan rukuk.

3) tamakninah (tetap seketika). minimum tamakninah ialah membongkok dengan kadar tetap sekadar masa sekali tasbih. ini berdasarkan hadisyang bermaksud Nabi Muhammad SAW bersabda: "pencuri yang paling jahat ialah orang yang mencuri sesuatu daripada solatnya, lalu mereka bertanya, wahai rasululah! bagaimanakah dia mencuri sesuatu daripada solatnya? baginda menjawab, dia tidak rukuk dan sujud dengan sempuna." (bukhari)

ada hadis lain yang bermaksud daripada Huzaifah r.a dia melihat seorang lelaki yang rukuk dan sujudnya tidak sempurna. lalu dia berkata, " engkau tidak bersolat. jika engkau mati, pastilah engkau tidak mengikut fitrah Muhammad SAW...." (bukhari). hadis ini tidak bermaksud orang tersebut tidak islam tetapi menunjukkan bahawa orang yang tidak bersolat yang betul, jika dia mati dalam keadaan tersebut, pastilah dia tidak mengikut cara yang dibawa Rasululllah SAW.

Cara Rukuk
cara yang sempurna ialah menyamakan belakang dan tengkuk dalam keadaan rata, lurus dan tidak melengkung. dua betis ditegakkan dan kedua2 belah tangan dengan jari terbuka memegang dua lutut sambil bertasbih 3 kali. dalilnya hadis daripada huzaifah katanya, pada suatu malam aku bersolat bersama dengan nabi...dalam hadis tersebut menyatakan, kemudian baginda rukuk lalu membaca tasbih yang maksudny, maha sui tuhanku yng maha agung. kemudian baginda sujud lagi dan membaca tasbih yang maksunya, maha suci thanku yang maha tinggi (muslim dan lain2)

*disalinsiar daripada figh manhajiy. sebahagian isi kuliah maghrib bersama musalli

Tiada ulasan: