Isnin, 31 Januari 2011

kaherah......apa seterusnya..???

dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang
rasanya dah hampir seminggu demonstrasi berterusan di kaherah. aku lak agak bz semingggu 2 ni, tak begitu sempat nak follow up berita dari sana. really bagi aku dan kami kekawan sekaherah dulu agak terkejut dengan apa yang berlaku. tak pernah lagi sepanjang aku dok sana berlaku benda2 cam gini. arab cukup takut nak berhimpun, tak silap aku tak boleh berhimpun 5 orang lebih di tempat awam tanpa permit(tak pasti, senior2 cakap gitu). kalau berhimpun juga, kerajaan boleh amik tindakan. kalau kita malaysian ni maybe polis tak begitu terliur nak suraikan atau nak wat apa2, tapi kalau orang tempatan berhimpun dalam keadaan mencurigakan biasanya ada la mabahith(gestapo) yang datang suraikan mereka.

pernah sekali masa aku dok marg, ada berlaku pergaduhan di antara 2 buah kedai runcit. masa tu jam dah 12 tghmalam, musim sejuk. tetiba jer polis datang hanya dgn sebuah trak. orang ramai yang berkumpul dan bergaduh semuanya lari. ada seorang polis muda yang tidak bersenjata terus mengejar orang awam dan menangkap seorang daripada mereka, kemudiannya menarik orang awam tersebut ke tempat lapang dan dipukulnya dengan cemeti. aku terpk kenapa seramai2 orang awam yang tinggal di marg tak berhimpun sama halang atau cegah polis daripada menyeksa orang awam seorang yang dipukul itu. rupanya mereka cukup takutkan polis. kalaulah seorang polis yang tengah menjalankan tugas ditendang dan sebagainya, pastinya esok akan datang polis dan askar memenuhi seluruh kampung elmarg. really kat elmarg dulu, kalau jam 12 malam ke atas, orang tempatan dah tak keluar rumah. masa tu kalau nampak tentera dan polis berkeliaran bersama senjata dah jadi perkara biasa (aku kekadang balik dari pusat bandar dengan metro, jam 12 baru sampai marg). tu sebab aku rasa pelik dengan keberanian masyarakat mesir berkumpul di jalanan membantah serta mendesak husni mubarak turun takhta. maybe suasana dah cukup berubah, maklumlah aku pun dah lama tinggalkan segalanya....

aku nak tengok apa yang akan berlaku seterusnya. kalaulah demonstrasi ni terhenti dan berhenti atau berjaya dihentikan oleh kerajaan atau tentera. pastinya lepas ni akan ada usaha pembersihan secara besar-besaran. kesemua aktivis dan demonstrator yang terlibat pastinya akan dicari, dijejak, ditahan dan sebagainya. tak mustahil usaha pemburuan akan melibatkan rumah ke rumah, bangunan ke bangunan, jalan ke jalan. semua ni tak mustahil bagi sebuah negara yang berorientasikan ketenteraan macam mesir. mesir cukup berpengalaman berdepan dengan usaha pencarian/penjejakan aktivis ikhwan muslimin dulu. sebaliknya kalau demonstrasi ini akan berterusan sehingga jatuhnya mubarak, harap2 apa yang berlaku janganlah ada pertumpahan darah walaupun ia agak sukar dielakkan. dan harapnya janganlah seperti menyalin baju sedangkan kurap di badan tetap tak hilang malah bertambah sakit. takder gunanya pemimpin yang ada sekarang diganti dengan seorang yang lebih teruk daripadanyaaa..

aku rasa sedikit bimbang dengan keadaan pelajar malaysia di sana. masa aku dok sana dulu pun,kami tak terpk nak beli makanan byk2 simpan dalam peti or apa2. sebab suasana rasanya ok jer. aku rasa lebih selamat dan lebih aman masa dok mesir dulu daripada masa aku dok kl. suasana selesa ini menjadikan kami tak pernah beringat2 dan tak pernah berwaspada. bila jadi camni, kalau aku masih kat sana, aku pun rasa tak tau nak wat apa. elektrik bila2 masa jer boleh dipotong oleh kerajaan. air pun sama tapi tak tau laa, rasanya takder sampai camtu sekali. kalau tenet n line telepon tu perkjara biasa bagi sebuah kerajaan yang berorientasikan ketenteraan.

apa yang mampu aku lakukan dari jauh hanyalah berdoa semoga semuanya selamat. kalau pelajar malaysia yang bertompok di nasr city atau abbasiah tu rasanya ok jer. tapi kalau pelajar mnsia yang terpencil di kampung/penempatan arab sebagaimana tempat kami di marg dulu tu mmg rasa bimbang. nak kuar rumah pun rasanya tak berani.

setakat ni, dah ada negara yang mengeluarkan amaran dan berusaha membawa keluar rakyatnya dari mesir. msia ni aku tgk tenang jer. mcm takder apa2. kalau tenang kerana perkara tu tak diperlukan aku tak kisah sangat. tapi kalau tenang buat tak indah, dalam keadaan ibu bapa di msia bimbangkan anak2 mereka rasanya tak manis sangat. sesuatu harus dilakukan, sekurang2nya pemantauan dan pengumuman yang diupdate dari masa ke semasa harus dilakukan.....

Tiada ulasan: