Pandangan Alfie Kohn terhadap peperiksaan (standardized testing)
1. Peperiksaan Menghancurkan Semangat Pembelajaran
- Kohn percaya ujian mematikan minat belajar kerana pelajar belajar semata-mata untuk lulus, bukan untuk faham atau minat ilmu. Katanya: "The more you reward people for doing something, the more they tend to lose interest in whatever they had to do to get the reward."
2. Ujian Tidak Mewakili Kebijaksanaan Sebenar
- Ujian selalunya hanya uji kecerdasan linguistik dan logik-matematik, sedangkan pelajar ada banyak jenis kecerdasan (selari dengan idea Howard Gardner). Pelajar jadi seolah-olah “bodoh” kalau tak perform dalam ujian, walaupun sebenarnya mereka hebat dalam bidang lain.
3. Menyebabkan Tekanan Emosi & Kegelisahan
- Kohn kata peperiksaan mencetus stress, rasa rendah diri, dan tekanan sosial kepada pelajar. Lebih buruk, ia juga menekan guru yang akhirnya hanya fokus ajar untuk lulus peperiksaan ("teaching to the test").
4. Tidak Adil & Tidak Seimbang
- Beliau kritik ujian sebagai alat diskriminasi terhadap pelajar dari latar belakang sosio-ekonomi rendah. Pelajar dari keluarga kaya boleh dapat tuisyen & sokongan lebih – ini menjadikan sistem ujian tidak adil.
5. Alternatif: Penilaian Autentik
Kohn menyarankan Projek, portfolio, refleksi diri, perbincangan kelas – lebih sesuai untuk menilai pemahaman dan kreativiti pelajar. Katanya: “Assessment should be for learning, not of learning.”
Tiada ulasan:
Catat Ulasan