2.4
Pemindahan Zakat Di Dalam Kitab-Kitab Tafsir
Terdapat banyak kitab tafsir khasnya
tafsir berkenaan ayat-ayat hukum namun apa yang akan dinukilkan di sini
hanyalah 2 buah sahaja iaitu tafsir Qurtubi dan Ibn Arabi. Sememangnya 2 buah
kitab tafsir ini merupakan tafsir yang sentiasa menjadi rujukan di dalam
penafsiran ayat-ayat hukum
2.4.1
Tafsir al-Qurtubiy
al-Qurtubi di dalam tafsirnya
menjelaskan bahawa ulama telah berselisih pendapat dalam masalah ini kepada 3
golongan. Golongan pertama berpendapat tidak boleh memindahkan harta zakat.
Pendapat ini dipegang oleh Sahnun dan Ibn al-Qasim.[1]
Diriwayatkan daripada Sahnun bahawa
kalau pemerintah atau kerajaan telah mendapat berita bahawa terdapat kawasan
yang lebih memerlukan harta zakat atau kawasan tersebut berada di dalam
kesusahan yang besar, dalam masalah ini harus bagi pihak pemerintah memindahkan
sebahagian harta zakat keluar daripada kawasan pungutannya untuk diagihkan di
dalam kawasan yang lebih memerlukannya.
Ibn al-Qasim pula menegaskan bahawa
jika harta zakat tersebut dipindahkan kerana darurat hukumnya harus
Pendapat kedua pula mengatakan bahawa
harus bagi pemerintah memindahkan harta zakat. Pendapat ini dinisbahkan kepada
Imam Malik. Mereka berhujah bahawa pernah suatu ketika Muaz berkata kepada
penduduk Yaman supaya menyerahkan kepadanya khamis
(sejenis pakaian) atau pakaian sebagai ganti daripada jagung dan gandum untuk diberikan
kepada penduduk di Madinah. Perbuatan menggantikan jagung dan gandum dengan
pakaian ini lebih bermanfaat untuk penduduk Madinah selaku penerima zakat.
Selain itu, penduduk Yaman selaku pengeluar zakat pula lebih mudah untuk
mengeluarkannya. Tuntasnya, kesemua perbuatan ini lebih memberi kemudahan dan
manfaat yang lebih baik
Perbuatan Muaz ini mempunyai 2 poin
penting. Yang pertama ialah keharusan memindahkan zakat dari Yaman ke Madinah
sebagaimana keumuman ayat al-Quran yang menyatakan bahawa harta zakat itu untuk
diagihkan kepada golongan fakir tanpa menetapkan samada fakir yang berada di
dalam kawasan pungutan zakat atau sebaliknya.Perkara yang kedua ialah perbuatan
Muaz menjadi dalil bahawa harus memungut nilai daripada zakat Sementara pendapat
ketiga mengatakan bahawa bahagian untuk golongan fakir dan miskin hendaklah diagihkan
di dalam kawasan yang dipungut harta zakat. Sementara bahagian mustahiq yang lain seperti amil, orang
yang berhutang dan sebagainya daripada 8 asnaf berkenaan, perkara tersebut hendaklah
diserahkan kepada ijtihad pemerintah.[2]
2.4.2
Tafsir Ibn Arabi
Ibn Arabi di dalam kitabnya Akkam
al-Quran semasa menafsirkan ayat 60 al-Taubah menyebut bahawa terdapat 3
pandangan dalam masalah ini. Pandangan pertama dinukilkan daripada Sahnun dan
Ibn al-Qasim bahawa tidak harus memindahkan keluar dana zakat kecuali kerana
darurat.[3]
Pendapat
kedua pula katanya disandarkan kepada Imam Malik tentang harus membawa keluar
dana zakat.
Sementara pendapat ketiga
membezakan di antara bahagian untuk fakir dan miskin serta 6 bahagian untuk
asnaf yang lain. Bahagian fakir dan miskin mestilah diagihkan di dalam kawasan
pungutan sementara 6 bahagian yang lain, perkara itu diserahkan kepada
pertimbangan pemerintah
Tuntasnya, permasalahan ini mendapat
perhatian yang khusus daripada ulama tafsir sehingga mereka memasukkannya
secara panjang lebar di dalam kitab tafsir mereka.
[1]
al-Qurtubiy, Muhammad bin Ahmad bin Abu Bakar, al-Jamik Li Ahkam al-Quran, Muassasah
al-Risalah, Beirut, 2006, jil.10, hlm 256
[2] al-Qurtubiy, Muhammad
bin Ahmad bin Abu Bakar, al-Jamik Li
Ahkam al-Quran, Muassasah al-Risalah, Beirut, 2006, jil.10, hlm 258
[3] Ibn Arabi, Abu Bakar Muhammad bin
Abdullah, Ahkam al-Quran, Dar
al-Kutub al-Ilmiyyah, Beirut, hlm.541-542
Tiada ulasan:
Catat Ulasan