BAB III
PEMINDAHAN ZAKAT OLEH PEMERINTAH
Pendahuluan
Zakat bukanlah merupakan ibadat
semata-mata bahkan lebih dari itu ia merupakan sistem yang menentukan bagaimana
harta akan dipungut, kadar dan jenis harta yang dikenakan zakat dan seterusnya
ia menentukan dan menyusun sistem pengagihan yang cukup hebat. Justeru itu,
zakat tidak dapat dipisahkan daripada pemerintah samada ianya melibatkan
pungutan, menentukan siapa yang berhak dan pengagihan.
3.1 Peranan Pemerintah Dalam Pengagihan
Zakat
Persoalannya adakah pemerintah boleh
memindahkan harta zakat? Kalau ianya diharuskan, apakah keharusan itu tidak
terikat dengan terdapatnya golongan yang berhak yang menetap atau tinggal di
dalam kawasan pungutan atau adakah pemerintah mempunyai kuasa mutlak boleh
memindahkan harta zakat keluar daripada kawasan pungutannya.
3.1.1 Pendapat Syafiiyyah
Dalam masalah pengagihan keluar dana
zakat ini, golongan Syafiiyah merupakan golongan yang agak ketat menghalang
pengaliran keluar harta zakat. Namun larangan ini jika melibatkan individu.
Jika ia melibatkan pemerintah, ianya harus. Kata al-nawawi:[1]
ان كان الامام أذن للساعى فى تفريقها فرقهاو
وان لم يأذن له حملها إلى اللإمام
(maksudnya: jika pemerintah memberi keizinan kepada pegawainya
untuk mengagihkannya bolehlah pegawai itu melaksanakannya dan jika sebaliknya
(tidak memberi keizinan) pegawai itu mestilah menyerahkannya kepada pemerintah.
Katanya lagi:[2]
واعلم أن عبارة المصنف (المذكورة) تقتضى
الجزم بجواز نقل الزكاة للإمام و الساعى وأن الخلاف المشهور فى نقل الزكاة انما هو
فى نقل رب الماك خاصة
(maksudnya:
ketahuilah bahawa ibarat pengarang yang telah disebut merupakan suatu kepastian
tentang keharusan memindahkan zakat kepada pemerintah dan pegawainya.
Sesungguhnya perbezaan pendapat yang masyhur di dalam pengagihan keluar dana
zakat hanya jika ia dilakukan oleh tuan atau golongan pembayar zakat secara
khusus
Imam al-Rafii
pula menegaskan:[3]
وهذا الذى رجحه هو الراجح الذى تقتضيه الحديث
Inilah pendapat
yang rajih yang menepati kehendak hadis
3.1.2
Pandangan Syeikh Qardawi[4]
Syeikh
Qardawi menukilkan di dalam karya monumentalnya bahawa hukum asal pada zakat
ialah diagihkan di dalam kawasan pungutan. Hal ini untuk menjaga kehormatan
jiran tetangga, membasmi kemiskinan dan melatih setiap kampung atau negeri
mempunyai sumber kewangan dan pengagihannya sendiri. Selain itu, harta zakat
juga mempunyai kesan yang mendalam ke dalam hati orang miskin di kawasan
berkenaan. Justeru kalaulah dikutip harta zakat di sesebuah kampung lalu
diagihkan di luar kawasannya ini akan menjadikan mereka berasa sedih sedangkan
mereka yang merupakan jiran orang kaya di kampung berkenaan lebih utama untuk
menerima zakatnya berbanding dengan penduduk luar. Inilah hukum asal zakat.
Walaubagaimanapun
tegas Qardawi lagi bahawa hukum asal ini tidak menghalang pemerintah yang adil
untuk keluar daripadanya dengan mengagihkan zakat di luar kawasan pungutan
setelah mengadakan mesyuarat dengan ahli syura. Pemerintah juga mestilah
melihat kepada maslahat dan kebaikan menyeluruh untuk umat Islam. Beliau berhujah dan memetik kata-kata Sahnun:
(Apabila sampai berita kepada penguasa bahawa di
sebahagian daerah terdapat keperluan yang luarbiasa, maka boleh baginya
memindahkan sebahagian sedekah yang merupakan hak orang lain, bagi daerah itu,
kerana apabila terdapat sesuatu keperluan maka wajib mendahulukannya dari orang
yang belum memerlukan)[5]
Tegasnya pengagihan keluar dana zakat itu dibenarkan
berlaku kerana daerah luar itu sangat-sangat memerlukannya dan orang-orang
tempatan pula tidak memerlukannya lagi. Hal ini selari dengan pendapat ulamak
Syafi’i dan Hanbali. Mereka berpendapat zakat yang dipungut mesti digunakan di
daerah di mana zakat itu dipungut kecuali daerah tersebut sudah tidak ada lagi
mustahiknya. Kalau diagihakn juga keluar sedangkan orang-orang di daerahnya
masih memerlukan, hukumnya adalah berdosa[6]
Pengagihan
keluar ini janganlah melibatkan keseluruhan harta zakat. Namun kalaulah
penduduk di sebuah kampung itu tidak lagi memerlukan zakat, pada masa ini
pemerintah bolehlah mengeluarkan kesemuanya untuk diagihkan ke tempat yang
lebih memerlukan.[7]
[1]
al-Qardawi, Yusuf, Fiqh al-Zakat Dirasat
Muqaranah Li Ahkamiha Wa Falsafatiha Fi Daw’ al-Quran Wa al-Sunnah,
Muassasah al-Risalah, Beirut, Jil 2, hlm, 819
[2]ibid
[3] al-Qardawi,
Yusuf, Fiqh al-Zakat Dirasat Muqaranah Li
Ahkamiha Wa Falsafatiha Fi Daw’ al-Quran Wa al-Sunnah, Muassasah
al-Risalah, Beirut, Jil 2, hlm, 815
[4] Ibid,
hlm.815
[5] al-Qurtubiy, Muhammad
bin Ahmad bin Abu Bakar, al-Jamik Li
Ahkam al-Quran, Muassasah al-Risalah, Beirut, 2006, jil.10, hlm 258
[6]
Muhammad Shukri Salleh, Lokalisasi Zakat:
Satu Cadangan Teoritis, Projek
Pengurusan Pembangunan Islam (IDMP), Universiti Sains Malaysia (www.ukm.my/hairun/.../paper-zakat-shukri)
[7]
al-Qardawi, Yusuf, Fiqh al-Zakat Dirasat
Muqaranah Li Ahkamiha Wa Falsafatiha Fi Daw’ al-Quran Wa al-Sunnah,
Muassasah al-Risalah, Beirut, Jil 2, hlm, 815
Tiada ulasan:
Catat Ulasan