BAB I
PENGERTIAN TALAK
1.1
TALAK DARI SEGI BAHASA
Perkataan talak telah pun
dikenali sejak zaman jahiliah. Orang arab pada masa itu menggunakannya untuk
menunjukkan perpisahan di antara suami isteri. Apabila Rasulullah SAW
dibangkitkan dan Islam datang, perkataan talak masih digunapakai dengan
cara-cara yang tertentu[1]
Talak merupakan kalimah bahasa
arab yang bermaksud lepas dan terlepas atau menceraikan atau
melepaskan. Ia juga membawa erti
melepaskan ikatan.[2]
1.2
TALAK DARI SEGI ISTILAH
Talak dari segi istilah bermaksud melepaskan ikatan
perkahwinan dengan lafaz talak atau sebagainya.[3] Atau Merungkaikan ikatan
perkahwinan antara suami isteri dengan lafaz talak, cerai atau yang mengandungi
makna kedua-duanya.[4]
Ia
bermaksud meleraikan ikatan perkahwinan atau memutuskan akad perkahwinan dengan
lafaz talak iaitu menggunakan perkataan yang khusus iaitu lafaz yang terang dan
jelas yang membawa maksud talak atau pun menggunakan lafaz kinayah iaitu lafaz
sindiran atau kiasan[5]
Jika
suami melafazkan kalimah ini ke atas isterinya, maka dengan sendirinya mereka
berdua telah terpisah dan isterinya berada dalam keadaan iddah . Jika semasa
isteri di dalam iddah kedua pasangan ingin berdamai, mereka boleh rujuk semula
tanpa melalui proses pernikahan.
1.3
DALIL TALAK
1.3.1
Dalil al-Quran
1)
Firman Allah SWT yang bermaksud:
Talak
(yang boleh dirujuk kembali itu hanya) 2 kali. Sesudah itu bolehlah dia rujuk
dan dipegang terus (isteri itu) dengan cara yng sepatutnya, atau dilepaskan
(diceraikan) dengan cara yang baik[6]
2)
Firman Allah SWT:
Wahai
Nabi, apabila engkau (dan umatmu) hendak
menceraikan isteri-isteri kamu, maka ceraikanlah mereka pada masa mereka dapat
memulakan iddahnya.[7]
1.3.2
Dalil Sunnah
Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:
Perkara halal yang paling dibenci
Allah ialah talak (riwayat abu Dawud)[8]
1.3.3
Dalil Ijmak
Semua ulama bersepakat mengatakan
talak disyariatkan dan tiada yang mengingkarinya[9]
[1]
Muhammad Bakr Ismail, al-Fiqh al-Wadih
Min al-Kitab Wa al-Sunnah cAla al-Mazahib al-Arbacah,
Dar al-Manar, Kaherah, jil.2, hlm.100
[2] cAli
al-Sharbaji, Mustafa al-Bugha, Mustafa al-Khin, al-Fiqh al-manhaji cala
madhhab al-Imam al-Shaficiyy, Dar al-Qalam, Damshik, Jil.3,
hlm.11; al-Khatib al-Sharbiniyy, Shams al-Din
Muhammad, Al-Icnac
fi Hall alfaz abi shujac, Matbacah Bin Helabiy, Fatani-
Thailand, hlm437
[3] cAli al-Sharbaji, Mustafa al-Bugha,
Mustafa al-Khin, al-Fiqh al-manhaji cala madhhab al-Imam al-Shaficiyy,
Dar al-Qalam, Damshik,Jil.3, hlm.11; al-Khatib
al-Sharbiniyy, Shams al-Din Muhammad, Al-Icnac
fi Hall alfaz abi shujac, Matbacah Bin Helabiy,
Fatani- Thailand,hlm437
[4] Muhammad
Bakr Ismail, al-Fiqh al-Wadih Min
al-Kitab Wa al-Sunnah cAla al-Mazahib al-Arbacah, Dar
al-Manar, Kaherah, jil.2, hlm.100
[6]
Al-Baqarah, 229
[7]
Al-Talak, 1
[8] cAli
al-Sharbaji, Mustafa al-Bugha, Mustafa al-Khin, al-Fiqh al-manhaji cala
madhhab al-Imam al-Shaficiyy, Dar al-Qalam, Damshik,Jil.3,
hlm.11
[9] cAli
al-Sharbaji, Mustafa al-Bugha, Mustafa al-Khin, al-Fiqh al-manhaji cala
madhhab al-Imam al-Shaficiyy, Dar al-Qalam, Damshik,Jil.3,
hlm.11
Tiada ulasan:
Catat Ulasan