2.2 Keistimewaan Buku Ini
Buku ini memang
mempunyai banyak kelebihan dan keistimewaannya. Ada keistimewaan yang boleh
disifatkan sebagai biasa bagi sebuah buku sirah dan ada juga keistimewaan yang
mungkin sukar dicari pada buku-buku sirah yang lain. Di antara keistimewaannya
ialah:
2.2.1 Susunan Peristiwa Mengikut Kronologi
Seperti buku-buku sejarah atau sirah yang lain,
susunan bab atau bahagian mengikut kronologi peristiwa bermula dengan zaman
sebelum kelahiran, berkembang kepada zaman kelahiran, saat-saat dilantik
menjadi nabi, Islam era Mekah, Islam era Madinah dan kewafatan baginda. Kesemua
bab atau bahagian itu mempunyai bahagian-bahagian kecil yang menggambarkan
suatu peristiwa secara jelas. Contohnya bab ke 6 iaitu Kelahiran nabi besar
Muhammad SAW. Bab ini dipecahkan kepada 10 tajuk kecil iaitu
1) dilahirkan di kota Mekah pada tahun gajah
2) Abrahah mendirikan gereja baru
3) Tersasar hingga ke Taif
4) Abrahah mengarah agar mekah dikosongkan
5) Abrahah menyerang kaabaah
6) Burung Ababil menyerang tentega Abrahah
7) Seluruh tentera Abrahah binasa
8) Keajaiban yang berlaku pada hari nabi
dilahirkan
9) Bagaimana nabi dinamakan Muhammad
10) Abu Lahab amat gembira dengan kelahiran
nabi
Kesemua 10 tajuk kecil ini sudah menggambarkan
peristiwa yang berlaku dari segi kronologi. Pembaca akan dapat mengagak apa
yang berlaku dengan melihat susunan tajuk kecil itu bermula dengan kelahiran
Nabi Muhammad SAW, seterusnya kemunculan Abrahah dan usahanya menyaingi
kemasyhuran Mekah dengan membina gereja baru. Kemudian serangan Abrahah ke atas
kota Mekah dan kematiannya kerana serangan burung Ababil. Kesemua tajuk kecil
ini disusun dengan baik sekali. Bagi pembaca yang sudah biasa membaca
kitab-kitab sirah akan dapat mengingati kembali fakta berkenaan sirah hanya
dengan melihat susunan tajuk-tajuk kecil ini. Susunan tajuk kecil begini
merupakan suatu kelebihan yang dapat membantu para pembaca
2.2.2 Perincian Terhadap Sesuatu Peristiwa
Pengarang menghuraikan sesuatu peristiwa secara
jelas, terperinci dan mempunyai kesinambungan yang tersusun seperti dalam
peristiwa hijrah akan dijelaskan. Ianya memudahkan kefahaman pembaca namun dari
segi yang lain, ia menimbulkan persoalan tentang keabsahan cerita yang dibawanya.
Jika kita membandingkan teknik penulisan sirah, ia agak berbeza dengan
kitab-kitab hadis. Penceritaan tentang Nabi Muhammad SAW dalam ilmu sirah cukup
terperinci berbanding dengan ilmu hadis. Walau bagaimanapun harus diakui bahawa
buku ini mempunyai perincian sesuatu peristiwa yang menarik
2.2.3 Menjadikan Karakter Sebagai Tajuk Kecil
Pengarang juga memberi tumpuan kepada beberapa
orang karakter atau tokoh dengan meletakkan nama tokoh berkenaan menjadi tajuk
kecil dalam sesuatu bahagian. Contohnya dalam bahagian ke 25, usaha menghalang
dakwah nabi. Dalam bahagian ini, pengarang menamakan tajuk kecil mengikut nama
tokoh seperti Alwalid bin Al-Mughirah, al-Ass bin Wail, al-Haris bin Qais dan
sebagainya. Di bawah tajuk kecil al-Walid bin al-Mughirah contohnya, pengarang
memperkenalkan siapa al-Walid bin al-Mughirah meliputi keturunannya,
pekerjaannya dan sebab-sebab dia menentang Rasulullah. Begitu juga tokoh-tokoh
lain seperti pada bab 20 berkenaan hamba-hamba yang memeluk Islam. Pengarang
meletakkan nama hamba menjadi tajuk kecil. Di antara hamba-hamba berkenaan
ialah Bilal bin Rabah, Zunairah, Labihah dan sebagainya. Tindakan ini amat
bagus kerana ia memudahkan para pembaca untuk membuat rujukan berkenaan
individu-individu pada zaman nabi samada individu berkenaan merupakan penentang
nabi, sahabat atau pun mereka yang berjasa dalam perjuangan baginda
2.2.4 Memasukkan Ayat-Ayat al-Quran dan Hadis
Pengarang memasukkan ayat-ayat al-Quran dan
hadis untuk menyokong hujah beliau. Ada di antara ayat al-Quran yang dibawa
dengan teks asal berserta terjemahan dan ada yang secara terjemahan sahaja.
Contohnya dalam kisah ejekan al-Ass bin Wail kepada Rasulullah SAW kerana
kematian anak lelakinya. Al-Ass mengejek bahawa Muhammad sudah tiada keturunan
lagi lalu turunlah Firman Allah SWT:
إنا أعطينك الكوثر (1)
فصل لربك وانحر (2) إن شانئك هو
الأبتر (3)[1]
(Sesungguhnya Aku (Allah) telah member kepadamu (Wahai Muhammad)
nikmat yang sangat banyak (1). Maka hendaklah engkau mendirkan sembahyang dan
hendaklah engkau berkorban (2) sesungguhnya orang yang membencimu itulah orang
yang terputus (3)
Sementara hadis yang dibawa pula merupakan
hadis yang telah diterjemahkan. Walau bagaimanapun beliau tidak menukilkan
kedudukan hadis berkenaan samada sahih atau pun tidak.
2.2.5 Menyentuh Isu Bukan Sirah
Pengarang Tarikuddin Hasan semasa mengulas
kejadian peperangan yang berlaku di bulan haram memberikan pendapatnya sendiri.
Peristiwa ini berlaku apabila Rasulullah SAW mengutuskan ekspedisi seramai 11
atau 12 orang yang diketuai oleh Abdullah bin Jahsyi ke Nakhlah untuk menyekat
rombongan perdagangan Qurasiy yang baru pulang dari Syam daripada memasuki kota
Mekah. Pada mulanya umat Islam berasa serba salah untuk melakukan serangan
kerana mereka masih berada dalam bulan-bulan yang diharamkan berperang. Namun
jika mereka tidak melakukan sesuatu kepada rombongan perdagangan ini, mereka
akan dapat memasuki kota Mekah membawa barang dagangan dengan selamat. Lalu salah
seorang tentra Islam yang bernama Waqid bin Abdullah telah memanah Amru bin
al-Hadrami sehingga tembus dadanya. Peristiwa ini pada mulanya menimbulkan
kemurkaan Baginda SAW kerana peristiwa ini berlaku dalam bulan yang diharamkan
untuk berperang. Pastinya golongan Quraisy akan mengutuk Nabi Muhammad SAW dan
pasukan Abdullah bin Jahsyi kerana bertempur dalam bulan-bulan haram.[2]
Lalu turunlah ayat Allah:
(dan mereka bertanya kepadamu tentang berperang
dalam bulan haram. Katakanlah berperang dalam bulan haram adalah satu dosa yang
besar. Tetapi perbuatan menghalang-halang manusia dari jalan Allah, kafir
terhadap Allah, dan (menghalang memasuki) masjidil haram dan mengusir
penduduknya dari sekitarnya lebih besar dosa di sisi Allah. Dan berbuat fitnah
(menentang agama Allah) itu adalah lebih besar daripada melakukan pembunuhan)[3]
Ayat ini menyelesaikan kekusutan yang berlaku.
Di akhir bab pengarang Tarikuddin Hasan memberikan pendapatnya: (Mengikut
fahaman penulis, bahawa ayt ini juga membayangkan bahawa kita boleh melakukan
dosa besar demi untuk menghapuskan perbuatan dosa yang lebih besar lagi.(tetapi
bukan dosa besar seperti berzina, berjudi, minum arak yang boleh merosakkan
diri dan mencemar maruah diri. Tetapi sekadar dosa besar yang tidak merosakkan
kehormatan diri seperti melanggar bulan haram, melanggar perjanjian dan
sebagainya). Asalkan perbuatan kita itu benar-benar berhasil)[4]
Tambah beliau lagi:
(Tetapi kalau tafsiran penulis ini tersilap
kerana salah fahaman dan boleh menyesatkan, maka penulis dengan segera kembali
bertaubat kepada Allah dan janganlah dipegang pendapat penulis yang tersilap
ini. Astaghfirullah al-azim. Tanyalah kepada ulama-ulama yang muktabar untuk
mendapat penjelasan yang lebih lanjut dan benar.)[5]
Persoalan apakah kita boleh berperang pada
bulan-bulan yang diharamkan untuk berperang demi menjaga kemaslahatan yang
lebih besar merupakan persoalan yang telah pun termasuk dalam bidang fiqh.
Ulama juga telah memberikan pendapatnya apakah boleh kita mengambil darurat
yang kecil untuk menolak kemudaratan yang leboh besar. Tegasnya, pengarang
telah memuatkan persoalan fiqh dalam kitabnya secara sepintas lalu. Beliau juga
memberikan pendapatnya dalam isu ini serta bersedia menerima kritikan dan
mengaku kesalahan jika apa yang ditulisnya itu salah.
Begitu juga dalam peristiwa pembukaan kota
Mekah, nabi menyuruh al-Abbas bin Abdul Muttalib mengambil setimba air zam-zam
untuk berwuduk. Ketika Nabi SAW mengambil wuduk, para sahabat menadah tangan
mereka untuk mengambil air wuduk baginda yang jatuh. Lalu mereka menyapu ke
muka untuk mengambil berkat.Lalu pengarang
mengemukakan satu isu:
(di sini timbul satu persoalan. Kalaulah
mengambil berkat pada orang alim dan salih itu satu kesalahan dan khurafat,
tentulah nabi akan menegah para sahabat daripada berebut-rebut mengambil sisa
air wuduk solat baginda yang berjatuhan itu. Dan baginda akan menjelaskan di
situ bahawa perbuatan itu adalah salah dan khurafat. Kalau ada orang masih
menyangkal dengan mengatakan perbuatan pada nabi taka pa kerana ia adalah suatu
yang khas atau khusus kepada baginda SAW sahja. Kita mahu satu nas yang
menunjukkan kaata-kata Nabi bahawa perbuatan atau amalan itu adalah khas kepada
Baginda SAW sahaja. Sebab setiap perbuatan baginda atau perilaku sahabat yang
dikerjakan di hadapan baginda kalau baginda tidak melarang adalah dibolehkan)[6]
Kesimpulannya pengarang menyentuh persoalan di
luar bidang sirah secara sepintas lalu sambil mengemukakan pendapatnya sendiri.
Walaupun perkara sebegini tidak selalu disebut dan tidak melibatkan setiap isu
yang disentuh dalam bukunya, namun ia sudah cukup menujukkan kepada kita bahawa
pengarang merupakan seorang yang berwibawa, berilmu dan merendah diri.
[1] Al-Kauthar
[2] Tarikuddin
Hassan, Sejarah Rasul Ulul Azmi Terbesar Nabi Muhammad SAW, Perniagaan
Jahabersa, Johor Bahru, hlm.440-442
[3] Al-Baqarah, 217
[4] Tarikuddin
Hassan, Sejarah Rasul Ulul Azmi Terbesar Nabi Muhammad SAW, Perniagaan
Jahabersa, Johor Bahru, hlm.433
[5] Tarikuddin
Hassan, Sejarah Rasul Ulul Azmi Terbesar Nabi Muhammad SAW, Perniagaan
Jahabersa, Johor Bahru, hlm.433
[6] Tarikuddin Hassan, Sejarah
Rasul Ulul Azmi Terbesar Nabi Muhammad SAW, Perniagaan Jahabersa, Johor
Bahru, hlm.1288
Tiada ulasan:
Catat Ulasan