3.4 Perang Hunain(atau Wadi Hunain)
Di bahawa tajuk perang Hunaian terdapat tajuk-tajuk
kecil yang mudah dan ringkas :
1) kaum Hawazin tetap memusuhi kaum muslimin
2) usaha Malik bin Auf menyatukan
kabila-kabilah hawazin memerangi nabi
3) tentera hawazin berkumpul di lembah Autas
4) Malik bin Auf berdebat dengan Duraid
al-Shimmah
5) tentera hawazin kemudian berkumpul di lembah
Hunain
Pengarang menceritakan bagaimana perasaan kaum
Hawazin dan kabilah-kabilah Arab di sekitarnya apabila mendengar kejayaan
Rasulullah SAW membuka Mekah. Mereka masih ingat bahawa nabi itulah nabi yang
pernah mereka halau dari Mekah suatu ketika dahulu. Golongan musuh dipimpin
oleh Malik Bin Auf, pemimpin muda Hawazin yang berusaha meniup semangat
kaum-kaum Arab yang lain supaya bersatu bersama Hawazin menentang Rasulullah
SAW. Seruannya disambut oleh suku Thaqif di bawah pimpinan Kinanah bin Abdul
Yalail dan Jusyam di bawah pimpinan panglima yang telah terlalu tua, Duraid
al-Syimmah
Peristiwa tentan perang Hunain dimuatkan
dalam4 bab iaitu bab 209 hingga 212 pada
helaian 1322 hingga 1351. Pengarang meletakkan sebab-sebab atau punca
berlakunya peperangan pada bab 209, bermula dengan permusuhan kaum Hawazin
terhadap muslimin dan usaha Malik bin Auf termasuklah perdebatannya dengan
Duraid al-Syimmah, panglima tua dalam soal strategi peperangan.
Dalam bab 210 pengarang menyebut tentang
peristiwa pra peperangan bagi kedua-dua belah pihak. Bagi pihak muslimin, nabi
membuat persediaan dengan menghantar pengitip, meminjam senjata dan kelengkapan
perang dari golongan musyrikin, mengatur kedudukan tentera dan sebagainya.
Sementara bab ke 211 barulah bermula peperangan
dengan serangan gerila yang dilakukan oleh tentera Hawazin di lembah Hunain
yang menggemaparkan tentera Islam di barisan hadapan. Serangan ini menyebabkan
pasukan Muslimin hampir kalah. Namun keberanian rasulullah SAW dan kaum
muslimin, dengan bantuan dari langit membolehkan tentera Islam kembali
menerajui peperangan. Peperangan ini dimenangi oleh pihak Rasulullah SAW dengan
harta rampasan yang cukup banyak
3.5 Pengajaran Dari Perang Wadi Hunain
Banyak pengajaran
yang boleh diambil daripada peritiwa ini. Namun penulis hanya mengemukakan2
sahaja iaitu sifat takabbur dan keizinan membunuh orang tua yang terlibat
secara langsung dalam perang
3.5.1 Angkuh & Takabbur
Kekuatan angkatan
perang Rasulullah SAW adalah seramai 12000 orang tentera. Diantaranya ialah
2000 kaum Quraisy yang baru memeluk Islam pada hari pembukaan Mekah dan 80
orang yang masih Musyrik. Inilah peperangan di zaman Rasulullah SAW yang mana
pasukan tentera Islam dilihat mempunyai kelebihan berbanding lawan. Berbanding
dengan perang Badar, Uhud, Ahzab dan peperangan kecil yang lain, jumlah dan
kekuatan zahir seperti kelengkapan perang sentiasa menyebelahi kaum Musyrik
Mekah. Namun bermula dengan pembukaan Mekah dan seterusnya Hunain, angkatan
perang Muslimin cukup gah dengan tentera yang ramai, tentera berkuda di barisan
hadapan bagaikan kereta kebal, kelengkapan perang seperti baju besi dan
sebgainya. Hal ini menimbulkan perasaan angkuh dan takabbur. Pengarang
menggambarkan suasana ini:
( dalam perjalanan menuju ke lembah Hunain
itu, boleh dikatakan sebahagian besar tentera Islam itu merasa gembira kerana
dapat menunaikan tanggungjawab sebagai para pejuang di jalan Allah. Namun di
sebalik kegembiraan itu, terselit pula rasa gembira yang berlainan sekali.
Kegembiraan yang berdasarkan kepada kekuatan pasukan. Kegembiraan yang diresapi
oleh perasaan bahawa mereka sekali ini akan beroleh kemenangan menentang musuh
kerana jumlah mereka yang cukup ramai)[1]
Sambungnya lagi:
( Kegembiraan itu bukan setakat bermain di
dalam hati sahaja, tetapi telah melempah sampai ke luar. Sampai ke telinga
nabi. Sungguhpun ucapan itu terbit dari mulut seorang askar sahaja, tetapi
sungguh amat tidak menyenangkan hati nabi. Ini kerana kata-kata itu mengandungi
unsur-unsur bongkak, takabbur, lupa kepada Allah dan bersifat jahiliah.
Kata-kata yang nabi dengar itu berbunyi” Kita tidak akan dikalahkan pada hari
ini kerana jumlah yang sedikit”)
Setengah riwayat lain
pula meriwayatkan:
“(Kita yakin bahawa kemenangan pasti akan
jatuh ke tangan kita. Pihak musuh pasti tidak akan dapat menewaskan kita kerana
jumlah kita yang ramai ini”)
Kesimpulannya, jumlah
yang ramai dan kelengkapan perang yang lengkap bukanlah menjadi faktor mutlak
untuk memenangi perang. Sejarah telah membuktikan bahawa terdapat jumlah askar
yang sedikit dapat mengalahkan pasukan tentera yang lebih ramai. Contoh yang
paling mudah ialah seperti di perang Badar. Justeru itu, hendaklah kita
meletakkan pergantungan hati kepada Allah sepenuhnya selepas berusaha sedaya
upaya.
3.5.2 Keizinan Membunuh
Orang Tua Dalam Peperangan
Dalam peperangan ini, suku Jusyam telah bersatu
dengan Hawazin menentang Rasulullah SAW. Mereka dipimpin oleh seorang tua yang
bernama Duraid al-Syimmah berusia 150 tahun. Duraid mempunyai akal fikiran yang
licik dan memberi pendapatnya dalam peperangan tersebut. Kesudahannya dia tewas
dan dibunuh oleh Ibnu Dughanah. Kalau dikira dari segi hukum asal dalam
peperangan, tentera Muslimin dilarang membunuh kaum wanita dan kanak-kanak,
orang tua yang lemah dan tidak berupaya, paderi-paderi dan pendeta yang
mengasingkan diri dalam biara serta memusnahkan ternakan dan tanaman. Ini
adalah sebahagian hukum asal. Namun dalam kes Duraid, beliau dibunuh kerana
terlibat secara langsung dalam peperangan dengan memberikan pendapatnya dan
mengatur strategi menentang Rasulullah SAW.
[1] Tarikuddin Hassan, Sejarah
Rasul Ulul Azmi Terbesar Nabi Muhammad SAW, Perniagaan Jahabersa, Johor
Bahru, hlm.1333
Tiada ulasan:
Catat Ulasan