Sabtu, 6 Mac 2010

santai bersama PC games......football manager 2010


dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang
masa aku dok kat ukm dulu, aku tengok kekawan aku yang minat bola asyik dok main game. ada yang main game FIFA 2002, SOCCER GAME. ada yang main pasal pengurusan bola, kira jadik manager la cam Championship manager. ada yang jadi jeneral dalam red alert, age of empire, tak pun yuri's revenge. ada gak yang suka game ringan cam mario, susun blok punya. yang ni aku tak minat langsung. kalau brick game lagi la aku tak minat.

aku suka game yang melibatkan perancangan strategi. macam jadi manager bola, atau jadi jeneral dalam age of empire atau red alert. kalau red alert tu aku suka main apa sahaja asalkan lawan amerika. aku main cuba, China, iraq, russia atau apa sahaja asalkan lawannya dengan amerika. kannya apa, rasa benci sangat dengan amerika, khasnya masa aku baru balik dari mesir dulu, ameriak baru sahaja hancurkan afghanistan dan iraq. tapi dalam game red alert tu, memang us punya teknolgi ni agak power. dengan kelebihan askar payung terjunya boleh jer terjun kat mana2. tambahan lak kalau dapat jadi sarjan...ada 3 atau 4 orang sarjan, boleh letupkan kereta kebal tahap cikai punya. kalau age of empire tu, aku main masa kat egypt lagi, tapi aku tak la berapa ingat pasal dia punya tamadun apa aku main.

bila je aku balik msia, dok kat ukm lak, ketemu pulak dengan kekawan ada semangat nak jadi alex ferguson, tambah lak dengan minat bola aku yang sentiasa ada, aku jadi minat nak jadi manager dalam alam maya ni. masa tu dikenali dengan nama championship manager. sempat la aku main versi 1998 dan 2001. kira aku main kelab cikai jer. kalau main kelab besar, tekanannya agak tinggi. nak menang itu, nak menang ini. ditambah lak dengan budget besar. so kena buat pembelian yang terbaik. kalau kalah jer dalam derby game, atau tak capai target apa2 tahun tu, alamatnya kena sacked la kat board. masa aku main CM 1998, aku main cambridge united fc. masa tu dalam divisyen 3. then dalam 4 atau 6 tahun aku berjaya layak ke liga perdana. tu kira sekali dengan restart komputer, save bila menang, restart bila kalah la. kalau main betul punya alamat 10 tahun tu asyik kat liga divisyen 1 lagi kot, tak sampai EPL punyer. versi 2001 pun sama, aku main cambrige united. kira pasukan kecik, budget kecik, harapan n target pun kecik. so aku tak tertekan la.. he he he.

kediannya tahun berapa tah, aku tak ingat syarikat pembuat game ni ada masalah. antara SEGA dan Eidos entertainment rasanya. nama syarikat tu aku tak pasti sangat. so dua rakan kongsi ni berpecah. satu jadi CM (championship manager) satu lagi jadi Football manager(FM). masa tahun 2008 atau 2009 aku beli kedua2 cd ni, tapi aku rasa FM ni lebih hebat dan ada ciri2 asal zaman kegemilangan CM. CM skang ni walaupun nama CM tapi rasanya tak la kaw kaw cam dulu. kalau main FM, perancangan n strategi tu nampak hebat. ada gaya n semangat cam jose maurinho, dengan sesei latihan, hubungan dengan pemain dan board serta fans, cara n teknik jawapan bila berdepan dengan soalan wartawan,. memang ada perbezaan besar dengan CM dulu. kira ada peningkatan la. lagi satu, FM 2010 ni ada grafik orang main bola. kalau versi 1998 dulu aku ingat ada kuar tulisan jer, dia cakap tendang bola, menyerang sebelah tepi ker apa tah. kediannya versi 2001 ada macam gulu jer. dia wat bola kecik2 sebagai ikon pemain n ada bola. skang ada grafik, orang main bola. kira hebat la. tapi kena pakai cd atau online terus internet. tak macam dulu.

skang ni aku main sheffield united fc. main dalam coca-cola championship. first season aku dapal jadi champions n terus ke EPL. skang dah masuk tahun ke 7 aku kat bramall lane. dah layak ke pertandingan liga juara-juara. kira okey la. he he. tu pun main restart punyer. kalau main tak restart alamatnya berjanggut la. he he.

apa pun, aku suka benda camni kerana aku suka tengok n amik tau pasal bola. so game ni melibatkan nama sebenar pemain bola. lagi satu kerana ianya melibatkan perancangan strategi, benda yang aku minat. aku kena wak sistem latihan sendiri, lantik barisan coach dari youth coach, fitness coach, fisrt team coach, physio hinggalah barisan scout pencari bakat aku. then aku kena kaji strategi pasukan lawan n terapkan strategi bagaimana nak hadapi pasukan lawan.

cuma satu jer, benda ni buang masa n banyak amik masa aku. masa membaca aku hilang kerana benda2 cam ni. aku main benda ni sambil search tenet, tulis blog, atau apa2 pasal komputer. kira curi masa gak la. biasa la hiburan. jiwa kalau takder hiburan langsung rasa tak sedap juga especially manusia biasa cam aku byk dok rumah ni. kalau lebih2 sampai tak habiskan kitab2 aku rasa tak sedap hati gak. buat semua kekawan yang pernah bersama2ku xplorer CM dulu, selamat berbahagia.

Tiada ulasan: