Sabtu, 27 Mac 2010

soalan fiqh

soalan ni aku dapat dari seorang sahabat melalui telefon. aku sms beberapa orang kawan, ada yang jawab melalui sms, ada yang melalui emel. yang paling menarik perhatian aku daripada us adlan melalui emel. so emel dia aku siarkan terus tanpa sebarang edit seperti di bawah. yang aku bold kat bawah tu soalan aku, bahasa aku
-----------------------

As-salamu `alaykum warahmatu Llahi wabarakatuh,

SOALAN 1
ada seorang cikgu yang mengajar di sekolah orang asli di #$$%^%$$#@*&^ menjadi SU duit kumpulan wang amanah pelajar miskin(KWAMP). so, ramai budak orang asli. mereka jarang datang ke sekolah dan tidak amik duit kwamp. alasan tidak diketahui namun orang asli mempunyai banyak sumber bantuan yang lain, mungkin ianya menjadi sebab mereka tak nak amik duit kwamp. so bila duit banyak tak dituntut, GB mengeluarkan(claim) duit tu. duit tu dibahagikan kepada guru2 termasuklah yang jadi SU KWAMP.
soalan:
a) apakah hukum duit tu? bolehkan guru yang jadi SU tu amik duit tu?
b) guru tu asalnya serba salah. so dia amik juga kononnya nak jaga hati GB, so apa yang harus dibuat dengan duit tu? boleh ke derma kat masjid ker atau camana?


1- Allah berkata dalam Al-Qur'an:
{وَآتِ ذَا الْقُرْبَى حَقَّهُ وَالْمِسْكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَلاَ تُبَذِّرْ تَبْذِيرًا} (26) سورة الإسراء
[Al-Isra': 26]
2- Dalam ayat di atas, Allah menyuruh agar haq orang miskin diberikan kepada mereka.
3- Wang yang anda nyatakan adalah peruntukan untuk orang-orang miskin, maka adalah wajib wang itu disampaikan kepada mereka, atau untuk manfa`at mereka.
4- Wang tersebut, tidak boleh diambil atau digunakan untuk selain daripada menunaikan haq orang-orang miskin tersebut.
5- Hukum anda menggunakan wang tersebut adalah haram, dan ia adalah mengambil haq orang miskin. Anda telah berlaku zalim kerana mengambil haq mereka.
6- Jika anda diberikan satu bahagian daripada haq orang miskin, ia masih haq mereka, dan anda wajib menyampaikannya kepada mereka, bukan kepada pihak lain. Justeru, anda hendaklah mencari pihak yang terlibat (orang miskin tersebut) dan menyerahkannya kepada mereka.

SOALAN 2
ada seorang sahabat dilantik sebagai pengurus pilihanraya bagi sebuah parti. tugasnya ialah membahagikan duit tambang kepada pengundi yang balik dari jauh. duit tu duit parti. so, selesai jer pilihanraya duit yang sepatutnya dibahagikan tu ada lebihan. sahabat berkenaan amik duit tu untuk dirinya sendiri.
soalan
a) apakah hukum duit yang sahabat berkenaan amik/makan?
b) apakah yang sepatutnya dilakukan terhadap duit tu? hantar balik ker atau derma ke mana2 ker?


1- Wang yang diamanahkan kepadanya adalah satu amanah yang perlu ditunaikan kepada penerimanya, dalam kes ini ialah pengundi tersebut.
2- Amanah adalah wajib ditunaikan dan sebarang lebihan wang tersebut hendaklah dikembalikan kepada orang yang memberi amanah, dalam kes ini, kepada parti semula.
3- Nabi berkata:
" آيَةُ الْمُنَافِقِ ثَلَاثٌ ، إِذَا حَدَّثَ كَذَبَ ، وَإِذَا وَعَدَ أَخْلَفَ ، وَإِذَا اؤْتُمِنَ خَانَ "
[Al-Bukhariy/ 33]
4- Orang tersebut hendaklah menjaga amanah tersebut dan mengembalikan amanah tersebut setelah selesai tugasnya.
5- Wang tersebut adalah haram untuk diambil, kerana ia bukan haqnya. Mengambil wang tersebut dikira sebagai mengkhianati amanah, dan itu adalah antara tanda-tanda orang munafiq sebagaimana yang disebutkan dalam hadis.
6- Wang itu sepatutnya dikembalikan kepada yang memberi amanah, dalam kes ini parti tersebut.

WaLlahu a`lam.
Mohd `Adlan B Mohd Shariffuddin
Guru | Professeur | Professor | Insegnante
SMK Desa Kencana, Felda Bandar Sahabat, Peti Surat 61546, 91123 Lahad Datu, Sabah.
MALAYSIA | MALAISIE | MALÁSIA | MALESIA

Tel: 089-811149 Faks: 089-811839
Tel. Bimbit: 017-6192624
http://ad-diyari.com
----------------------------------------------------------

ada juga sahabat yang lain yang anta sms. dia tulis (aku salin balik dengan huruf besar).ni untuk soalan number satu.

PADA PANDANGAN ANA, GURU TAK BOLEH AMBIL KECUALI SEKADAR AMBIL UPAH MENGURUS SAHAJA. SEMOLEKNYA TAK PAYAH AMBIL LANGSUNG SEPERTI ORANG DIAMANAH JAGA HARTA ANAK YATIM. SOAL PELAJAR MISKIN TAK TUNTUT TU BUKAN PERSOALAN SEBAB SETIAUSAHA WAJIB BAYAR KEPADA PELAJAR MISKIN WALAUPUN MEREKA TIDAK MENUNTUTNYA KERANA ITU SUIR MEREKA. LAINLAH JIKA PELAJAR MISKIN SETUJU SEDEKAH KEPADA SETIAUSAHA. JIKA PELAJAR MISKIN TERSEBUT TERTENTU DAN TIDAK DAPAT DIHUBUNGI, BERIKAN KEPADA PELAJAR MISKIN LAIN. DAN NIATKAN PAHALA UNTUKNYA. JIKA WANG TERSEBUT UMUM KEPADA MANA MANA PELAJAR MISKIN MAKA WANG TERSEBUT BOLEH DIBAHAGI KEPADA MANA-MANA PELAJAR YANG MISKIN. GURU BESAR TIADA HAK BAGI KEPADA SETIAUSAHA SEBAB DUIT ITU BUKAN DUIT GB PUNYA

dijawab oleh sahabatku, ustaz munif khairul anuar(tq bebanyak)

-------------------------------------------
ada juga yang jawab ringkas melalui sms:
XLEH SEBAB DUIT TU KHUSUS UNTUK PELAJAR MISKIN DAN DUIT TU KENA BERI KEPADA PELAJAR MISKIN PULA

dijawab oleh sahabat dan guruku us kamarulzaman (us man lipat)
------------------------------------------

secara peribadinya, itulah yang dapat aku jawab. tentang soalan pertama menguruskan harta orang miskin dan soalan kedua menguruskan wang yang diamanahkan kepada kita. aku macam dah nampak jawapan ni tapi aku tak berani nak jawab awal2, bukannya apa nanti tersalah jawab kan panjang cerita. apa pun buat sahabat yang bertanya aku rasa dah cukup dengan jawapan mereka. yang aku tambah ni sajer je, benda tu dah jelas

dalam soalan pertama tadi aku nampak gitula. maybe GB nak keluarkan duit tu untuk projek pembangunan sekolah atau apa2 projek lain(dia tak guna untuk mulut n perut dia sendiri). tapi soalnya dia takder hak nak uruskan duit yang telah ditentukan untuk pelajar2 tertentu. dalam kes duit KWAMP, duit tu telah ditentukan untuk pelajar2 tertentu. so GB takleh nak pandai2 nak adjust ke mana2 sahaja. GB hanya sebagai pemegang amanah. kalau nak guna duit tu untuk projek sekolah yang lain, walaupun manfaatnya kepada pelajar2 lain, dia kena minta izin daripada tuan asal duit tu juga. ertinya duit tu duit kerajaan, GB kena minta izin kerajaan ker, perbendaharaan ke, atau sesapa untuk gunakan di projek lain.wallahu aklam.

begitu juga pasal soalan kedua. orang yang memegang amanah takleh memandai nak amik, nak salur, nak bagi kat sesapa. kena tunaikan sebagaimana diamanahkan. dia kena bagi duit tu kepada pengundi yang balik dari jauh, dari KL misalnya. dia kena bagi. tu jer kerja dia. bila ada lebihan mestilah dikembalikan. kalau ada apa2 ongkos untuk dibelanjakan sebagai pengurusan, contohnya masa nak bagi duit tu kepada pengundi kena naik teksi, duit minyak dan sebagainya, benda ni kena diberitahu n dengan keizinan tuan duit tu terlebih dahulu(dalam kes ni tuan duit ialah parti berkenaan). tegasnya pemegang amanah hendaklah menguruskan sebagaimana diamanahkan.

buat akhirnya, aku nak citer sebuah kisah kalau tak silap aku ada dalam al-ahkam al-sultaniyah karangan al-mawardiy, kitab ni glamer sangat kalau orang nak blajar atau nak rujuk pasal politik dan nizam siaysi. ada seorang pegawai kerajaan(x pasti pegawai biasa atau amil zakat)dia ni orang kaya, berharta dan secara mudahnya tidak begitu berhajat kepada gaji, bonus atau imbuhan daripada kerajaan. kerana kekayaannya, beliau x nak amik gaji/imbuhan/bonus untuk satu bulan/satu tahun berkenaan(x pasti bulan ker tahun) kerana beliau orang berada. lalu saidina umar ra memanggil pegawai berkenaan dan berlakulah dialog antara mereka. ringkasnya pegawai berkenaan beritahu bahawa duit gajinya didermakan kepada kerajaan supaya kerajaan dapat menggunakannya untuk projek2 lain. saidina umar ra cakap tak boleh, kamu kena amik dulu, keluarkan dulu duit kamu dari bank( kalau zaman sekarang kira macam bank la), amik semuanya dulu, pastu kalau kamu rasa nak sedekahkan atau dermakan balik kepada kerajaan, bolehlah kamu berbuat demikian. tapi kena keluarkan dulu kesemuanya.
so, moral of the story gitula. pegawai berkenaan kena keluarkan dulu duit gajinya supaya hak pengurusan duit tu berada dalam tangannya. dia boleh uruskan nak bagi ke mana pun. pastu dia boleh derma balik kepada kerajaan. satu lagi, benda ni boleh elak fitnah, nanti kalau pegawai berkenaan tak nak amik, mungkin duit tu akan dikeluarkan oleh orang lain khasnya pegawai yang jaga akaun/ duit gaji lalu tak merekodkan dan sebagainya. pegawai yang kaya berkenaan juga tak boleh nak pantau/ tak tahu ke mana duit tu akan digunakan. itu pentingnya ketelusan dalam bab duit ni. soal bab kontrak ,resit ni semuanya tu seeloknya bertulis dan mesti jelas.

Tiada ulasan: