Khamis, 18 Mac 2010

Bekalan para pendakwah

1) mempunyai pengetahuan yang sempurna atau menguasai sepenuhnya ke mana arah dan hala tuju dakwahnya. Secara mudahnya, hendaklah mengetahui al-Quran dan mengetahui pula sunnah nabi Muhammad SAW termasuklah sejarah hidup nabi, para sahabat, golongan salaf seta syarat2 yang perlu dalam lapangan hukum.

2) mengetahui hal ehwal orang atau kaum yang akan dilakukan dakwah kepadanya (etnologi). Dalam hal ini sayyid rasyid ridha mengambil contoh tentang khalifah abu bakar ra. Pada mulanya ada suara yang melantik khalifah dari suku ansar, muhajirin dan macam2. akhirnya abu bakar yang dipilih. Semasa berlaku penentangan dari golongan yang murtad, salah satu sebab atau faktor kejayaan abu baker ialah kerana pengetahuannya tentang kabilah dan puak2 arab. Mana yang harus diperangi, mana yang hanya perlu kepada diplomasi dan sebagainya.

3) Mengetahui sejarah secara umum, dari segi epistemology dan sebagainya supaya dapat mengetahui sumber kerosakan akhlak dan timbulnya adat istiadat yang menggangu kecerdasan berfikir. Kesannya pendakwah akan lebih berhati2 dalam dakwahnya. Al-Quran pun banyak megandungi sejarah

4) Mengetahui ilmu bumi, kesannya kepada penduduknya. Contohnya masyarakat hiliran yang berorientasikan laut pastinya mempunyai daya dan corak pemikiran yang berbeza dengan masyarakat peneroka yang sinonim dengan bukit, hutan dan sebagainya. Harus diingat, Imam Syafie mempunyai qaul jadid di mesir dan qaul qadim di iraq.

5) Psikologi. Seharusnya seorang pendakwah mempunyai kefahaman / kepandaian / pengetahuan tentang ilmu psikologi.

6) Akhlak. Ilmu yang mengupas perangai yang baik dan buruk. Tidak perlu terlalu focus kepada falsafah akhlak seperti apa yang dihuraikan oleh ahli falsafah, yang lebih penting ialah berakhlak mulia.

7) Ilmu sosiologi. Ilmu kemasyarakatan cukup penting untuk melihat dan mengetahui sebab2 kemajuan atau kemunduran sesuatu bangsa. Bagaimana masyarakat itu tumbuh, berkembang atau layu sebelum berbuah. Ilmu ini berkait juga dengan ilmu sejarah dan ilmu akhlak, atau bersumber dari kedua2nya. Ada orang berkata sejarah mungkin berulang. Ada juga yang berkata sejarah tidak berulang tetapi peri laku manusialah yang berulang

8) Ilmu politik. Harus diketahui oleh pendakwah zaman atau suasana tempat hidupnya.

9) Bahasa atau dialek sesebuah negeri. Bagaimana alim sekali pun seorang ulama, kalau tidak tahu bahasa sesebuah negeri tempat dakwahnya, samalah dengan orang bisu. Lebih baik kalau pendakwah juga mengerti atau mengetahui bahasa kesarjanaan pada zaman ini seperti inggeris, peranchis dan sebagainya.

10) Mengetahui kebudayaan dan kesenian yang beredar dan menjadi budaya masyarakat yang ingin didakwahnya. Pengetahuan tentang perkara ini akan menjadikan seorang pendakwah akan lebih berhati2 dan tidak terburu2 untuk menghukum.

11) Mengetahui perkara dasar perbezaan di antara agama. Contohnya agama kristian, yahudi, hindu, Buddha dan sebagainya

Sumber: tafsir al-azhar ketika hamka menafsirkan ayat 104 ali Imran. Mengikut Hamka, tafsiran atau huraian ini di ambil dari Syeikh Muhammad Abduk yang disalin anak muridnya Rasyid Ridha dalam tafsir al-manar.

Tiada ulasan: