Jumaat, 5 Mac 2010

malaikat turun (datang) kepada orang beriman..?(2)

So dalam pembacaan aku pasal surah fussilat ni, ada cerita yang buya hamka ceritakan pengalaman beliau yang ada kaitan dengan ayat ni. Hamka menceritakan bahawa beliau ditangkap pada bulan puasa 12 hari bulan Ramadan 1383H. beliau dipenjarakan di rumah tahanan seorang diri, dikawal oleh polis yang tempat duduknya agak jauh dengan kurungan(rumah tahanan) beliau. Beliau bercerita lagi bahawa beliau merasa heran kerana tiap kali beliau merebahkan kepala hendak tidur, beliau merasakan ada orang yang tidur di tempat kosong di sampingnya. Sampailah beliau tertidur dan bangun kembali untuk makan sahur, beliau merasakan beliau ditemani orang itu sepanjang malam. Begitulah yang terjadi selama 2 tahun 4 bulan berada di dalam tahanan, sehingga beliau tidak merasa sepi sendirian.

Kisah 2:
Dalam satu kisah lain, buya hamka bersama anaknya menaiki kereta dari Surabaya kembali ke Jakarta pada waktu malam, beliau merasakan ada orang duduk di sebelah kirinya dalam keadaan separa sedar (setengah tidur). Bila nak sampai kat rumahnya barulah anak lelaki beliau bertanya, apakah ayah merasakan apa2 sepanjang perjalanan tadi….
jawab beliau ada..rasanya ada orang duduk di sebelah kiri ayah.
Lantas anaknya bertanya lagi berbaju putih?
Ya berbaju putih..jawab hamka.
Menurut anaknya, dia perasan ada orang berbaju putih menemani hamka sepanjang perjalanan melalui cermin kereta namun tidak berani bertanya dan tidak pula merasa takut sehingga hamper sampai ke rumah. Begitu juga hamka, beliau merasa ada orang menemaninya dan beliau merasa cukup senang dengan kehadiran orang itu

Kisah 3:
Setelah 8 bulan dalam tahanan, hamka ditimpa sakit yang agak parah lalu beliau dipindahkan ke hospital di wad kelas 1. ditahan sambil menjalani rawatan dengan kawalan keselamatan yang cukup ketat. Beliau perasan pada bulan pertama dalam tahanan di tempat itu, ramai sangat polis yang mengawal beliau bagaikan seorang pesalah besar. Setelah sebulan berlalu, kawalan polis mula longgar. Suatu malam datang seorang jururawat pada jam 9 malam, untuk memeriksa kesihatan buya hamka memberitahu bahawa para polis tidak lagi berkawal di luar bilik rawatan seperti biasa, hinggakan jururawat tidak berani datang pada waktu malam ke bilik rawatan buya hamka. Lalu hamka bertanya apa yang ditakutkan dengan seorang orang tua sepertinya yang hanya membaca al-quran sebelum tidur. Lalu jururawat itu memberitahu bahawa para polis yang bertugas mengawal bilik berkenaan memberitahu mereka tidak berani datang berkawal di situ pada waktu malam kerana sering ternampak seorang lelaki berbaju putih dan berserban serig duduk di bangku tempat mereka selalu duduk di luar bilik ketika berkawal. Hilang keberanian mereka. Akhirnya mereka hanya berkawal di pondok pengawal bersama pengawal keselamatan, agak jauh dari bilik hamka

Hamka mengatakan itulah pengalaman beliau. Beliau tidak berani mengatakan apakah itu malaikat yang menjelma sebagai manusia. Cuma beliau mengharapkan mereka semua adalah kawan2 yang baik dan mereka tidak pernah membisikkan bisikan yang jahat ke dalam hati atau telinga beliau. Cuma beliau berasa tidak takut apa yang menimpa beliau, kerana beliau yakin bahawa apa yang diperjuangkannya selama ini adalah agama Allah. Beliau juga tidak berdukacita terpisah daripada anak dan isteri beliau kerana beliau yakin dengan kekuasaan Allah, pasti Allah akan melindungi orang yang memperjuangkan agamaNYA.

Tiada ulasan: