Ahad, 21 Mac 2010

ustaz...atau protaz? protaz...atau ustaz?

dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

seingat aku, first time aku dengar perkataan protaz rasanya dalam majalah i. tak pun dalam internet sekitar tahun 2005/2006(x pasti). seingat aku juga istilah protaz ni merupakan singkatan daripada gabungan perkataan profesional ustaz. macam pilot, bankers, doktor atau apa-apa sahaja yang alim dalam sesuatu bidang ilmu agama tu, so depa ni digelar protaz. dari mana asal perkataan ni aku pun tak tau. ada yang kata dari ust mazlee malik pensyarah uiam. tapi tak tau la

mengikut maklumat tak rasmi yang aku tau, perkataan ustaz ni berasal dari bahasa parsi. ia merujuk kepada seseorang yang pakar dalam sesuatu perkara. dalam ilmu agama, boleh dipanggil ustaz. dalam ilmu enjin, atau pelayaran, atau kedoktoran boleh dipanggil ustaz. kalau kat mesir, perkataan ustaz boleh membawa makna profesor apabila ditambah perkataan doktor di belakangnya (ustaz doktor). tapi tak tau la camana kat mesia ni bila jer sebut ustaz, merujuk kepada agamawan. asal jer ustaz, gambarannya dia mesti berkopiah, berserban dan mahir atau alim bab agama. tak pun paling kurang, ngajar agama kat sekolah. lagi satu dia da ada feminin maskulin. kalau maskulin disebut ustaz. kalau feminin dipanggil ustazah. aku pun tak tau sapa yang bawa balik perkataan tu, tetiba jer jadi lain makna dia.

so kalau merujuk kepada perkataan ustaz yang kita maknakan sebagai seseorang yang pakar dalam sesuatu perkara, rasanya perkataan protaz tu dah jadi hilang dan tak relevfan lagi. walau pun dia seorang usahawan, bila dia mahir dalam ilmu tafsir, dia layak dipanggil ustaz(bagi aku la). walau pun dia seorang doktor, namun dia tau banyak pasal usul fiqh dia layak dipanggil ustaz(bagi aku la). so dengan sendirinya perkataan protaz tu tak wujud lagi. masalahnya kat mesia ni, perkataan ustaz tu dah tertanam kukuh sebagai seorang yang mahir ilmu agama. kena blajar agama secara formal. secara talaqqi, kena memondok, kena sekolah arab, kena ada sijil STAM, sarjana muda syariah contohnya barulah dipanggil ustaz. tu pasal kot orang yang jadi technician tapi mahir atau alim ilmu hadis contohnya tidak dipanggil ustaz. lama2 perkataan ustaz tu jadi terpisah dengan mereka(orang yang tak berpendidikan agama secara formal tapi mahir agama)dan dah sinonim bahawa ustaz ni hanya untuk orang yang gini gini. tu pasal la agaknya lahir perkataan protaz ni.

bagi aku, khilaf lafziy(perbezaan pendapat tentang sesuatu lafaz) ni takder apa sangat, lafaz hanya diletakkan merujuk kepada sesuatu mauduk. bukanlah benda ni tak penting dalam erti kata tak payah ambil tahu. tak penting di sini dalam makna janganlah perbesarkan sangat benda tu sehingga kita terlalu memperbesarkan perkara khilaf pada lafaz dan kita terlupa tentang pengisian lafaz tersebut. walau pun anda seorang doktor, tapi anda mahir dalam ilmu tafsir, go on dengan cara anda. belajarlah dan sumbangkan sesuatu untuk agama anda. walau pun anda seorang technician dan mahir dalam ilmu tauhid, teruskan usaha anda dan sumbangkan sesuatu yang terbaik untuk agama anda sebagai suatu tanggungjawab kepada Allah SWT. agaknya keadaan pemisahan inilah yang melahirkan idea islamisasi ilmu ismail faruqi. agaknya idea pemisahan inilah yang menjadikan timbulnya cadangan nak buat double degree sekitar 20 atau 30 tahun dulu.

*entri ini ditulis secara bebas, tanpa sebarang rujukan. main hentam apa yang ada dalam kepala. sila rujuk balik

Tiada ulasan: