Selasa, 30 Mac 2010

seputar ayat surah ali Imran (161:3)

Dan tiadalah patut bagi seseorang nabi itu(disangkakan) berkhianat(menggelapkan harta rampasan perang), dan sesiapa yang berkhianat(menggelapkan sesuatu), ia akan membawa bersama pada hari kiamat kelak apa yang dikhianatinya itu, kemudian tiap2 seseorang akan disempurnakan (balasan bagi) apa yang telah diusahakannya, sedang mereka tidak akan dikurangkan sedikit pun (balasannya).
Maksud ayat 161 surah Ali Imran (161:3)

Suatu ketika bani israil berperang di bawah kepimpinan nabi Musa as. Mereka mendapat harta rampasan perang. Ada yang menyembunyikan harta tersebut ke dalam ikat pinggangnya, takut2 bila pembahagian dilakukan oleh nabi musa, harta tersebut diperoleh oleh orang lain. Kemudian nabi Musa as bertanya tentang barang2 rampasan perang. Lalu nabi Musa as menyeru barang2 rampasan perang, lalu meloncatlah keluar segala jenis harta rampasan perang yang disembunyikan itu.

Ayat ini menegaskan bahawa nabi sekali-kali tidak akan melakukan perbuatan hina dengan menyembunyikan harta rampasan perang. Apabila pasukan Islam telah memenangi mana2 peperangan, harta rampasan perang akan dikumpulkan setempat. Kemudiannya harta tersebut akan dibahagikan kepada pejuang2 sebanyak 4/5 bahagian. 1/5 bahagian lagi (bahagian ini dinamakan UNTUK ALLAH SWT DAN RASULNYA) akan dipecahkan kepada beberapa bahagian yang lebih kecil, untuk keluarga terdekat, anak2 yatim, orang2 yang terlantar dalam perjalanan dan sebagainya. Bahagian yang nabi Muhammad SAW ada hak ini, nabi mengambilnya dengan cara yang jelas, bukan dengan cara di bawah carpet. Tuntasnya, ayat ini sebagai penegasan bahawa perbuatan curang dengan menyembunyikan harta rampasan perang, tidak membahagikannya dengan adil, perbuatan ini bukanlah perbuatan para nabi khasnya nabi Muhammad SAW.

Menurut satu riwayat, ayat ini diturunkan ketika peperangan badar. Apabila harta rampasan perang dikumpulkan, sehelai khatifah(selendang bulu yang biasanya digunakan sebagai penutup kepala ketika musim sejuk)berwarna merah telah hilang. Justeru itu ada yang berkata, mungkin rasulullah SAW mengambilnya untuk beliau. Orang yang berkata demikian tidaklah bermaksud hendak menuduh nabi Muhammad SAW mengambilnya tanpa hak, tetapi bermaksud jika nabi Muhammad SAW yang mengambilnya, itu adalah hak baginda SAW. Riwayat ini bagaimanapun telah dilemahkan(didhaifkan) oleh sesetengahj ahli tafsir.

Ada riwayat lain menyebut bahawa ayat ini diturunkan ketika perang uhud. Dalam peperangan berkenaan pasukan Muslimin telah mengalami kekalahan apabila pasukan pemanah yang ditugaskan menjaga bukit uhud meninggalkan posisi mereka. Justeru itu, mereka merasa bersalah dan merasakan bahawa harta rampasan perang tidak ajan dibahagikan kepada mereka. Apabila nabi Muhammad SAW mengetahui perkara itu, nabi menyangkalnya dengan mengatakan adakah kamu menyangka kami akan berlaku curang dan tidak akan membahagikan harta rampasan perang ini kepada kamu? Lalu turunlah ayat ini

Ada riwayat lain lagi menyebut bahawa rasulullah SAW telah menghantar beberapa orang perisik ke suatu daerah musuh. Daerah tersebut kemudiannya diserang dan pasukan Muslimin mendapat kemenangan serta harta rampasan perang. Semasa pembahagian harta tersebut dilakukan, para perisik tersebut tidak berada di tempat tersebut. Lalu mereka menyangka bahawa mereka tidak akan mendapat bahagian daripada pembahagian harta rampasan perang tersebut. Setelah mereka datang, ternyata bahagian untuk mereka tetap ada. Seterusnya turunlah ayat ini menegur sangka buruk mereka itu.

Ayat ini memberitahu kita, kalaulah kita menjadi pemimpin, janganlah berlaku khianat terhadap harta negara. Janganlah mengambil rasuah terhadap harta negara. Jagalah amanah tersebut sebaik mungkin. Mungkin dalam konteks kita yang lebih kecil, contohnya wakil rakyat, bendahari koperasi, guru besar yang menguruskan projek2 sekolah, jagalah wang rakyat yang diamanahkan kepada kita. Kalaulah kita melakukan perbuatan khianat, suatu hari nanti akan terbuka rahsia itu. Tiba hari kiamat, semuanya akan dibongkarkan. Tidak ada yang tersembunyi lagi

RUJUKAN
* tafsir pimpinan rahman kepada pengertian al-Quran
* tafsir al-azhar
* tafsir ibn kathir, cetakan al-maktabah al-taufiqiyyah

Tiada ulasan: