BAB II
TEORI PEMEROLEHAN BAHASA
2.1
BEHAVIORIS
Behavior merujuk kepada aksi atau reaksi manusia dalam bentuk gerak balas hasil
daripada rangsangan dalaman atau luaran.[1]
Teori behavioris
mengatakan bahasa ialah proses perilaku dan mementingkan satu rangkaian turutan
sebab dan kesan. Teori ini menganggap bahasa sebagai hasil operasi rangsangan
dan gerak balas yang semata-mata bergantung pada ciri-ciri naluriah yang ada pada
manusia. Faktor persekitaran dianggap sebagai rangsangan dan hasil rangsangan
itu ialah gerak balas. Teori ini menolak pendapat yang menghubungkan proses
penghasilan bahasa dan operasi mental. Teori ini cuba menunjukkan bahawa
tingkah laku adalah ditentukan oleh faktor-faktor luaran seperti ganjaran yang
menguatkan hubungan rangsangan dan gerak balas.[2]
Pelopor bagi teori ini ialah
Thondike, Pavlov dan Skinner. Teori ini menekankan bahawa kemahiran-kemahiran
termasuklah kemahiran berbahasa diperolehi daripada persekitaran.[3]
Mereka berpendapat bahawa bahasa merupakan sesuatu yang dipelajari dan bukanlah
sesuatu yang dimiliki oleh kanak-kanak. Ia dapat diperolehi melalui proses
pengulangan sehingga menjadi suatu kebiasaan kerana bagi ahli behavioris,
bahasa adalah satu proses tingkah laku yang tidak memerlukan daya mental[4]
Selain
itu, mazhab behavioris mengatakan bahawa proses peneguhan amat penting dalam
perkembangan bahasa.[5]
Skinner menyatakan bahawa ibu bapa memainkan peranan yang penting dalam
menyediakan perbendaharaan kata yang betul kepada anak-anaknya.[6]
Teori
ini tidak begitu mementingkan fungsi mental. Apa yang menjadi skop kajian
mereka ialah data-data iaitu perkatan-perkataan yang dapat diukur dan dikaji.
Selain itu, teori ini juga memberi penekanan kepada bentuk-bentuk linguistic.
Segala sebutan atau bunyi yang terhasil harus disebut dengan tepat terutamanya
dari segi fonologi, struktur dan penguasaan sistem bunyi yang lain[7]
[2]
Habibah Elias, Rahil Mahyuddin, Psikologi Pendidikan Untuk Perguruan,
Karisma Publications Sdn. Bhd., Selangor, hlm.153-156, Ahmad Syeikh Abdul
Salam, Muqaddimah Fi Ilm al-Lughah al-Tatbiqiy, Universiti Islam
Antarabangsa Malaysia, Kuala Lumpur, hlm.98,
http://cikgu-rozali.blogspot.com/2011/05/teori-teori-pembelajaran-bahasa.html,
http://koleksikajiandanpenyelidikan.blogspot.com/p/teori-pendidikan.html
[5]
Haliza Hamzah, Joy N. Samuel, Perkembangan Kanak-Kanak, Kumpulan Budiman
Sdn. Bhd., Kuala Lumpur, hlm.62
[6]
Haliza Hamzah, Joy N. Samuel, Perkembangan Kanak-Kanak, Kumpulan Budiman
Sdn. Bhd., Kuala Lumpur, hlm.62
[7]
http://koleksikajiandanpenyelidikan.blogspot.com/p/teori-pendidikan.html,
Ahmad Syeikh Abdul Salam, Muqaddimah Fi Ilm al-Lughah al-Tatbiqiy,
Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, Kuala Lumpur, hlm.98
Tiada ulasan:
Catat Ulasan